Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-09-29
Träningsskornas hållbarhet!

När köpte du nya träningsskor senast? Var det först när de blivit så slitna så det gick hål i dem? I dagens inlägg får du tips och råd om när det är dags att byta.

Ja, hur länge håller egentligen exempelvis ett par löparskor? Om man skall lyssna till och följa skobranschens råd så bör man byta ut sina skor mot ett par nya likt en bil som skall in på 1 000 milaservice, eller minst en gång om året, alltså med jämna mellanrum. Men det kan vara ganska svårt att veta, skorna som man har haft i flera år ser ju faktiskt relativt nya ut.

Många går dock på ”100-milsregeln”, vilket innebär att när man använt sina skor i ungefär 100 mil så måste man byta ut dem. Men det är faktiskt lite en sanning med modifikation.

Rekommendationen som finns om att man skall byta ut sina löparskor efter 100 mil är enligt en del beroende på att skons stötdämpande egenskaper blir sämre efter en tids användning vilket då leder till att skaderisken ökar. Sedan finns de som hävdar att skons tillverkningsdatum är av stor betydelse. Detta då beroende på att mellansulans dämpande egenskaper försämras.

Samtidigt som det är viktigt att ha fotriktiga skor när man tränar, så skall man också vara medveten om skobranschens intresse i att sälja skor och att många utav dessa rekommendationer kommer därifrån. Och jag tror dessutom att man själv är ganska duktig på att känna av när det är dags att byta ut sina skor.

Så här säger experterna!

Ser man till forskningen så visar den att det inte händer så värst mycket med skons stötdämpning, varken efter en längre tids användande eller efter att skon legat på hyllan en längre tid.

Ewald Henning, som är professor i biomekanik, har utfört flertalet tester på olika löparskor. Han menar på att det är inga problem med att använda sina skor i upp till 200 mil är. Detta såklart under förutsättning att skon inte gått sönder på annat sätt. Testerna han gjort visade även att stötdämpningen inte påverkas särskilt mycket utav skons ålder. Ända upp till fem år springer du i dina skor utan problem enligt honom. Den största förändringen i skons stötdämpning visade sig ske under den första tiden då skorna var nya och ”sprangs in”.

Efter detta så har flertalet fler tester gjorts där liknande resultat har kunnat påvisas. Bland annat har forskare i Kina studerat stötdämpningens förändring i relation till antal löpta kilometer, och testerna ger samma indikationer; Det är när skorna är nya som stötdämpningen förändras som mest. Stötdämpningens egenskaper ligger ungefär på samma nivå efter att man ”sprungit in” de första 50 kilometerna och upp till 1000 kilometer.

Ta hand om dina skor!

Det finns dock en del att tänka på för att bevara dina löparskor i bra skick och hålla dem fräscha så länge som möjligt.

  • Håll skorna rena, men tvätta dem inte i tvättmaskinen. Ta ur innersulan och gör sedan rent dem med exempelvis tvål, ljummet vatten och en liten borste. Däremot skosnörena går fint att tvätta i maskin. (eller byta ut dem)
  • Snabbtorka inte dina skor genom att ställa in dem i ett torkskåp eller genom att lägga dem på ett element. Låt skon istället torka i sin egen takt. Stoppa tidningspapper i skon som du sedan byter ut mot nytt tills dess att skon är torr. (ca 12 timmar)
  • Undvik att ha dina skor stående i direkt solljus.
  • Dubbla uppsättningar med skor är en bra idé om du tränar ofta. Då har du alltid ett par skor ståendes redo för en runda.
  • Om du är osäker på om dina skor är slitna eller inte; lägg skorna på ett bord, kolla sedan bakifrån på skons hälar. Om sulan är böjd inåt och öppningen till skorna har blivit väldigt bred, så kan det vara dags byta.
  • Använd rätt sko till rätt träning. Löparskor är anpassade för rörelse framåt. Andra mer för en stabilisering i sidled. För att minska skaderisken vid träning så är det därför viktigt att använda rätt sko till den träningsform som man skall utföra.

Text: Sofie Andersson
Källa: Runners world
Bild: Thinkstock

Förrätt/plockrätt med getost!

Ann Söderstrand, Alingsås har delat med sig av ett av hennes favoritrecept. Tack till dig Ann!

En förrätt/plockrätt. Fullständigt ljuvlig och har fått flera getostmotståndare att ändra uppfattning :)

3 - 5 minikrustader per person
Getost/Chevré
Honung
Basilikablad

Ställ krustaderna på ett ugnssäkert fat. Lägg i ostkuber ca 2 cm stora och droppa på lite flytande honung.
Sätt in i ugnen på ca 175 grader i 5 - 8 min, tills osten mjuknat och blivit lite ljummen. Garnera med lite färsk basilika. Ät och njut!