Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-09-25
Trött, sjuk och deppig?

Näringsämnen är något som vi alla behöver, och en brist på viktiga vitaminer och mineraler kan leda till en rad hälsoproblem. Dessutom så kan du på köpet bli riktigt deppig!

Vad innebär näringsbrist?

”Näringsbrist är en otillräcklig tillförsel av livsnödvändiga essentiella näringsämnen, vilket i sin tur leder till en bristande tillväxt”

Näringsbrist kan uppstå om kroppen inte tar upp en tillräckligt stor mängd av ett visst näringsämne. Denna brist kan leda till en hel del besvärliga symptom som bland annat trötthet, nedstämdhet och ett sänkt immunförsvar. Samtidigt så kan man få problem med matsmältningen och huden kan ge ifrån sig olika besvär. Bentillväxten kan hämmas och minnet kan skadas.

Men att få i sig tillräckligt av alla viktiga vitaminer och mineraler kan vara en utmaning. Ett problem är att många inte äter en tillräckligt varierad kost för att täcka in allt det som kroppen faktiskt behöver. Detta kan vara anledningen om man kanske är lite kräsen på vilken sorts mat man tycker om, vid allergier eller då man kanske följer någon speciell diet för att gå ner i vikt.

Om man tar som exempel den ”kolhydraträdsla” som pågått under en längre tid. Genom att utesluta kolhydrater i sin kost så går även många andra viktiga ämnen förlorade. Fibrer, grönsaker och frukt innehåller många viktiga ämnen, men också kolhydrater. Den som är riktig anhängare till LCHF dieten äter ju knappt några kolhydrater alls. Nåväl, detta med dieter var bara ett exempel. Vi skall gå vidare på ämnet näringsbrist.

Men hur vet jag om jag har näringsbrist?

Näringsämnen lagras i kroppen, därför kan det ta lång tid och vara svårt att märka om man har brist på ett visst ämne. Så det kan vara värt att anstränga sig lite extra i vardagen för att försöka ge kroppen alla de näringsämnen den behöver. Misstänker du att något inte står rätt till, så finns det symptom och tecken som kan vara bra att ha koll på. Här kommer några av de näringsämnen som är allra vanligast att ha brist på:

  • Kalcium För att kunna hålla vårt skelett starkt och friskt så är det väsentligt att vi får i oss tillräckligt med kalcium. En brist på det kan visa sig genom att man känner sig ovanligt trött och att man kan få krampkänningar i sina muskler. Det finns många orsaker till kalciumbrist och de flesta får i sig den större delen av sitt kalcium från mjölk- och mejeriprodukter. En vanlig orsak till låga kalciumnivåer är brist på D-vitamin. Detta beror på att D-vitamin är nödvändigt för att kroppen skall kunna ta till sig kalcium. Den allra bästa D-vitaminkällan är solen, men det är såklart möjligt att få i sig lite genom kosten också. Brist på D-vitamin kan ge både benskörhet och deppighet. Så känner du dig ovanligt trött och känner av kramper så kan det vara värt att testa en boost av kalciumtillskott under en period.
  • Järn Järnbrist är en av de vanligaste näringsbristerna i världen och kvinnor drabbas oftare än män. Utan järn kan kroppen inte producera de röda blodkropparna som normalt och utan dessa blodkroppar så klarar inte blodet av att syresätta kroppen tillräckligt bra. Då blir resultatet en känsla av utmattning, svaghet och man får svårt med koncentrationen. Blek hud, saltsug, sköra naglar och håravfall är ytterligare några symptom på en eventuell järnbrist. Upptaget av järn från en animalisk källa är bättre än från vegetabilier. Lever och rött kött är en riktigt bra källa till järn. Men även fisk, ägg och bladgrönt är att rekommendera, särskilt då spenat.
  • Zink För den som tränar mycket är det extra viktigt att hålla koll på sin zinknivå. Zink är ett livsviktigt mineral och det behövs för vårt immunsystem och för att vår ämnesomsättning skall fungera optimalt. En brist av detta kan ge symptom i form av ett sämre immunförsvar, koncentrationssvårigheter, orolig mage samt problem med ögonhälsan. Det är inte mycket zink som vi behöver få i oss varje dag, men vid brist så sker dock en snabb kroppspåverkan. De som har störst risk att drabbas är vegetarianer samt de personer som tränar hårt. Mat som är en bra källa till zink kan vara krabba, parmesanost, nötter, frön, baljväxter och kyckling.
  • Magnesium Även mineralen magnesium är oerhört viktig för oss och den minskar risken för depression och diabetes. Magnesium håller även dina ben starka och friska och ger dig en allmän dos av energi. Mycket stress och hård träning kan vara en orsak till magnesiumbrist. Att få i sig tillräckligt av magnesium kan även minska risken för kramper och ”myrkryp” i benen, det verkar muskelavslappnande samt kan bidra till en bättre sömn. Symptom att hålla utkik över är bland annat illamående, allmän svaghet och brist på aptit. Nötter i alla former är en mycket bra magnesiumkälla.

Behövs vitamintillskott?

Även om det hos många av oss finns brister i våra matvanor så får de allra flesta ändå i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler via kosten. Så därför behövs det heller inga tillskott i form av tabletter. Sedan finns de personer som på grund av sjukdom, allergier eller annat, inte äter alla sorters livsmedel. Då kan det kanske finnas skäl till ett extra vitamintillskott.

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket, Bristguiden, SvD
Bild: Thinkstock