Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-09-22
Håll dig frisk hela hösten!

Hösten är här på allvar och det snackas för fullt om hur kall sommaren blev och hur lite sol vi fick. Och som en effekt av det hur alla dessa höstförkylningar kommer att drabba oss. Men kan vi verkligen bara skylla på vädret?

Vi måste ta hand om oss året runt!

Efter några få stackars semesterveckor så skall alla batterier vara laddade inför hösten och man kör igång i hundraåttio. Första veckan går det kanske i ett lite lugnare tempo för att sedan trampa rejält på gasen. Men bara efter några veckor så kommer dessa höstförkylningar krypandes. Skolorna har kommit igång och kanske kommer barnen hem med snoriga näsor och hosta.

Hur är det egentligen med immunförsvaret? Kanske blir det naturligt när vardagen är tillbaka och den mörka perioden närmar sig att skylla på att man kanske inte fått i sig tillräckligt med solljus under sommaren som var. Därav anledningen till att förkylningen slår till.

Men hela ansvaret för ett bra immunförsvar går inte att lägga på sommaren, vi måste ta hand om oss under hela året. Att ha en god vardagshälsa året om och en positiv inställning är det allra bästa receptet för att mota bort alla virus.

Ja, det är tänkvärda ord det där, och ganska självklara faktiskt. För visst är det så att få vara frisk och må bra leder även till en gladare sinnesstämning. Nyckeln till detta är att bygga upp sitt immunförsvar och att lagra energi. Detta kan man göra på många olika sätt och bör vara en del av vår vardag – året om.

Ladda energi!

Hissa energigivare Det finns gott av människor i din omgivning som ger dig en massa energi, men det finns också de som stjäl den ifrån dig. Det är viktigt att känna efter och försöka i den mån det går att vara med och inspireras av människor som ger dig energi. Umgås mer med dem som får dig att må bra.

Energi på jobbet Ta till dig och inspireras av människor på jobbet, och luncha med dem du tycker om. Många arbetsplatser har ett stressigt tempo men det är ändå viktigt att försöka stressa ner och ta en kort andningspaus då och då. Sitter du framför datorn så sitt inte stilla för länge utan en kort bensträckare. Finns det ståbord så utnyttja det. Använd dig av korta ”ståmöten” och ”ståpauser”.

Oavsett om du är chef eller inte så är positiv feedback något som ger både energi och skapar ett bra arbetsklimat. Muntra upp varandra och ge kollegorna en komplimang och lite beröm då och då. Det ger båda parter en boost av positiv energi.

Ett annat sätt att ladda energi kan vara en stunds meditation eller yoga, det finns många gratisprogram med instruktioner som man kan hitta på nätet.

Rörelse Som alltid så är motion och rörelse att viktigt inslag i vår vardag för att vi skall hålla oss pigga och friska. Men låt inte träningen bli något stressande och ångestladdat för dig, det tar istället av energin. Nej, tänk istället vad som är bra för dig. ”Tänk inte träning utan tänk rörelse” och gör inte så himla stor grej av det. Den medvetna vardagsmotionen är viktigare än vi kanske tänker på; ta trapporna istället för hissen, gå eller cykla till jobbet, parkera bilen lite längre bort. Kroppen behöver röra på sig minst 30 minuter om dagen. Vissa dagar orkar vi mer och andra dagar får vi istället kämpa, så är det för alla.

Sömn Sömnen är väldigt viktig för att vi skall kunna hålla vårt immunförsvar på topp. Under sömnen återhämtar sig vår kropp och reparerar dess system. Under årets mörka period så behöver vi dessutom mer sömn än under det ljusa halvåret. Det är bara att acceptera och ha i åtanke. Här är det viktigt att i vardagen stimulera till saker som stimulerar till avkoppling, särskilt om man ofta har sömnsvårigheter. Undvik att ligga och ”kolla mobilen” det sista du gör innan lampan släcks, det stimulerar istället hjärnans vakenhet. Att sova gott och ordentligt är ett fantastiskt skydd mot infektioner och virus.

Kosten För att vårt immunförsvar skall fungera optimalt så är det nödvändigt att tänka på bränslet, alltså vad vi stoppar i oss. Vi behöver få i oss nödvändiga och bra råvaror, som innehåller viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Grönsaker, frukt, fisk, magert kött och bra fett är helt nödvändiga byggstenar för en stadig och välmående kropp.

Minska på halvfabrikat och färdigrätter och köp så ”rena” matvaror som möjligt. Ett bra tips är att välja sådant som har så lite text som möjligt i innehållsdeklarationen. Fisken är viktig som D-vitaminkälla, extra viktigt efter en solfattig sommar.

Hygienen Tänk på att tvätta händerna ofta, nys och hosta i armvecken med respekt för din omgivning.

Balans Så kommer det med till sist – mitt favoritord. Att se till att ha en balans i livet är enligt mig det allra viktigaste för immunförsvaret. Har du haft en stressig period eller dag så behöver detta balanseras upp med vila och avkoppling. En bra balans i livet med allt vad det innebär vad det gäller kost, motion, stress, sömn, välmående och annat ger dig en mycket större chans att stå emot när virus och infektioner hopar sig runt dig!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock