Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-09-11
Bort med din skräporo!

Våra hjärnor är som ett gammalt källarförråd. Fyllt till bredden med en massa skräp (oro) vilket gör att det inte finns plats över för allt det fina som vi istället vill bevara och ge plats åt!

Det är normalt att älta!

Att känna en viss oro är normalt och det är okej att grubbla lagom mycket. Men hur gör man om en stressig vardag leder till att ältandet och oron till slut blir för mycket, och de gnagande tankarna till slut tar överhand? Ja, då vill det till att försöka mota bort orostankarna och ge plats för nya fräscha tankar.

Merparten av mänskligheten brottas dagligen med oro och ängsliga tankar: Känns det inte lite konstigt i huvudet, tänk om jag har en tumör! Varför hör inte min bästa vän av sig, tänk om hon har tröttnat på mig! Varför pluggade jag inte lite mer i skolan, då kanske jag hade haft ett bättre jobb med högre lön! Ja, såhär kan det säkert låta i några av våra huvuden. En så kallad ”skräporo”! Man fastnar i tankesnurror och grubblerier som inte leder någon vart.

Merparten av mänskligheten brottas dagligen med ängslan och oro. Ofta utan några större problem. Men vissa människor drabbas av mörkare och tätare orosmoln än andra och det kan behövas olika hjälpmedel och verktyg för att sortera bort denna ängslan, för det finns hjälp att få.

Det kan vara tufft att älta!

Vi människor har en tendens till att älta och oroa oss för gamla saker, men också för kommande händelser. Dock visar undersökningar på att 98 procent av alla dessa befarade händelser aldrig inträffar.

Att tänka ut möjliga kommande faror är troligen det som gjort att mänskligheten överlevt genom historien, eftersom vi inte är direkt stora och starka. Oro och ångest är något naturligt som kanske till och med är livsnödvändigt. Vi är utrustade med stressreaktioner för att klara av plötsliga hot.

Problemet är att dessa reaktioner sätts ofta igång utan att vi är utsatta för något egentligt hot. Idag är nyhetsflödet fullspäckat med information om sådant som kan vara farligt. Det är krig, fågelinfluensa och klimathot. Sedan har vi också våra egna personliga hot såsom arbetslöshet och räntehöjningar. Kroppen sätter därför igång dessa stressreaktioner mest hela tiden. Resultatet gör att vi ständigt går omkring med en klump i magen och anpassar oss för nya kommande orosmoment.

Det är plågsamt att fastna i ett ältande det kan vara väldigt tufft att fastna i sina ”tänk om” grubblerier. För att lindra denna plåga så motar vi gärna bort dessa orostankar genom att tänka mottankar. ”Varför skulle hon tycka att jag är tråkig, hon säger ju ofta att jag är kul” och så vidare. Dessa mottankar lindrar oron för en stund men efter ett tag så är de negativa tankarna där och knackar på dörren igen. Och känner man att detta påverkar ens livskvalité och tar upp merparten av ens tid, då är det dags att försöka göra någonting åt det.

Analysera tankarna!

Det är väldigt energikrävande och tufft att hela tiden stanna kvar i sina värsta orostankar. Därför är det istället bättre att försöka se objektivt på sina tankar. Som att ”Nu tänker jag att…” Hur påverkas jag av denna tanke? Vilka känslor skapas det hos mig? Ofta märker man då att dessa tankar egentligen inte alls har ett dugg med verkligheten att göra. Att sedan ta reda på om det är något som man kan påverka.

Lika ofta är det så att man faktiskt inte har någon makt att kunna påverka händelsen.

Det är viktigt att komma till insikten att det enda som händer när vi oroar oss för saker, det är att vi mår dåligt. Man ser tydligt för sig själv hur poänglöst ältandet är.

  • Släpp det som ej går att påverka Kan låta enkelt, men försök att sluta oroa dig för världsliga saker såsom världsekonomin, influensaepidemier och annat som lever sitt egna liv. Saker som du inte själv kan påverka hur mycket du än skulle vilja.
  • Ersätt oron Finns tankarna ändå ständigt där på saker som du inte kan påverka. Försök att tänka hoppfullt och positivt på dem istället. En tro på att allt kommer att ordna sig ger oss hopp och ett lugn.
  • Planera Försök att ligga steget före. Tänker du att du är rädd för att inte klara din ekonomi? Gör upp en budget, sparplan och bokför alla dina kostnader, så att du har kontroll. Kontrollen ger dig ett lugn. Oroar du dig för en allvarlig sjukdom? Boka en tid hos läkare och få saken undersökt. Låt inte oron ta över utan tänk tanken på vad du kan göra just nu, och om det går att göra något.
  • Använd en metafor Försök att vara snäll och förstående mot dig själv. Tänk på alla dessa år som kanske varit fulla av ältande och oro. Det går inte att vända på en dag, låt det ta sin tid. Testa att använda ett hjälpmedel som exempelvis att säga ”stopp” till sig själv när du märker att du dras med i orostankarna. Påminn dig själv om att det bara är tankar och att det enda som händer är att du drar ner dig själv.

Text: Sofie Andersson
Källa: Psykologiinstitutet
Bild: Thinkstock