Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-09-01
Träna upp din medkänsla!

Omtanke och medkänsla för människor i vår omgivning, är det en helt naturlig sak? Även om en människas medkänsla är medfödd och sitter i generna så är forskarna eniga om att den går att tränas upp och att den måste underhållas!

Medkänsla för en bättre hälsa!

Medkänsla leder både dig och din omgivning mot en bättre hälsa. Att ha medkänsla både för sig själv och de som finns runtomkring oss hjälper oss till att fatta kloka beslut, att våga förändra våra liv och att leva mer i nuet.

Vi kan nog alla mer eller mindre känna igen oss i de dagar då vi är på topp och har en bra självkänsla, livet har ett liksom ett flow. Dessa dagar känner man sig generös och det är inte svårt att visa medkänsla. Sedan finns det de tillfällen och situationer där medkänslan sätts på prov, då kan det vara bra att tränat på förmågan att respektera, lyssna och ge kärlek åt andra.

Redan när vi föds kan vi känna medkänsla. Tänk en liten bebis som skriker i närvaro av andra bebisar, vad händer? De andra små visar medkänsla och börjar också de att skrika. Medkänsla och empati måste vi lära oss, detta genom att se hur andra människor beter sig mot varandra.

Börja med ett leende!

Ett sätt att börja träna upp sin medkänsla är att börja med det lilla, och det kan faktiskt räcka med att le.

Ett leende ger en signal till omgivningen att du ser henne eller honom och att du vill personen väl. Personens kropp svarar då genom att dra igång positiva kemiska processer inombords. Testa gärna detta tillsammans med någon;

Börja med att du ber någon gå emot dig med ett ilsket och surt ansiktsuttryck. Även om ni bara testar så kommer ändå en känsla av kyla att spridas inom dig.

Sedan ber du personen möta dig med ett stort leende på läpparna. Känn sedan efter hur välkomnande och varm känsla du istället då får inombords.

Väck din medkänsla!

Tänk efter på något tillfälle då någon annan människa visat dig medkänsla och försök förnimma dig den känslan. Känn efter hur din kropp reagerar på minnet och försök stanna kvar i den känslan och låt den genomsyra dig.

Försök också att några gånger varje dag medvetet visa empati mot andra människor. Att göra något för någon som du tror skulle uppskattas. Försök också att stoppa dig själv om du kommer på dig med att kritisera, såra eller tala illa om någon annan person. Försök omvandla en negativ tanke till att bli en positiv tanke. Detta är några bra övningar för att väcka upp och träna sin medkänsla.

Lura hjärnan!

Vi har vissa delar i vår hjärna som har fokus på överlevnad. Det är denna del av hjärnan som är aktiv då du inte lyssnar eller bryr dig om andra, utan är bara inställd på dig själv och att ”vinna”. Ett sätt att komma ifrån detta kan vara att skaffa sig en liten maskot. Det kan vara vad som helst, en liten figur eller sten. Tänk tanken att detta är din hjälp till medkänsla och den framkallar en känsla av kärlek och omtanke inom dig. Både mot dig själv och mot din omgivning. Ta fram din lilla maskot några gånger under dagen och påminn dig själv om vikten av medkänsla.

Det är oftast en självklarhet att ställa upp och hjälpa våra nära och kära, men att hjälpa främlingar, hur vanligt är det? Våga testa dina gränser här och du kommer att få en skön må-bra-kick av det.

Börja med att se dig omkring uppmärksamt när du rör dig i offentliga miljöer. Tyvärr är vi ofta stressade och på språng, vilket gör att vi inte ”ser” våra medmänniskor.

Åker du buss kanske det finns någon som behöver hjälp med barnvagn eller med att lyfta en väska. Håll upp en dörr. Erbjud äldre personer din sittplats i fulla väntrum, bussar eller andra offentliga ställen. En självklarhet för många, men absolut inte för alla.

Fattas det någon krona för tjejen framför dig i kön på Ica. Hjälp till men med respekt och utan att kräva något i gengäld eller att få personen att känna sig kränkt.

Lyft blicken och se dig omkring, uppmärksamma andra och visa medkänsla och du kommer att upptäcka vilken skön känsla som infinner sig efter en god gärning.

Glöm inte bort dig själv!

Visst är det viktigt att visa medkänsla mot vår omgivning. Men det är minst lika viktigt att visa självmedkänsla. För om du inte själv mår bra så kommer du inte heller kunna hjälpa andra. Därför skall du allt som oftast fråga dig själv hur du egentligen mår, och vad du själv behöver och orkar. Lite som säkerhetsgenomgången på flygplanen; Sätt först på syrgasmasken på dig själv och hjälp sedan andra runt omkring dig.

Det kan vara bra att tänka på att heller inte vara överambitiös vad det gäller omtanke om andra, och vilja andra alltför väl. Den som visar medkänsla och empati långt över sin egen förmåga ökar stressen inombords och då går medkänslan förlorad. Kroppens system blir överhettat och då blir det svårt att hålla perspektiv och agera vettigt.

Text: Sofie Andersson
Källa: Leva, personlig utveckling
Bild: Thinkstock