Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-08-25
Alla pratar om kompressionsplagg!

De syns bde p gymmet och i lparspren. Dessa tsittande, stramande och glansiga trningsklder. Under de senaste ren har allt fler investerat i olika kompressionsplagg fr att trna i. Men vad r de bra fr? Behvs de verkligen fr oss vanliga motionrer?

Vad r d kompressionsplagg?

Egentligen r kompressionsplagg inget nytt pfund. Kompressionsstrumpor har lnge anvnts av medicinska skl fr att behandla svullnader i underben och ftter hos personer som har ett stillasittande arbete eller ett lgt blodtryck. Tanken med kompressions- klder r att det kade trycket mot kroppen som plagget orsakar skall ka blodfldet och p det sttet ge mer syre t de arbetande musklerna. Mnga som ngon gng gjort en lngflygning har skert infrskaffat sig ett par kompressionsstrumpor fr att ha p sig under resan. Ett effektivt stt att bli av med vtskeansamlingar eftersom ett kat tryck mot venerna d kar blodets fldeshastighet.

Men fr ngra r sedan brjade ven lpare att anvnda kompressionsklder, detta i syfte att sklja bort skadliga restprodukter genom detta kade blodflde och nu anvnds de inom alla mjliga olika sporter och trningsvarianter.

Gr de verkligen nytta vid trningen?

Det finns ganska f studier p kompressionsklder och resultatet p de som finns r enligt mig ganska spretigt. Men klart r att klderna kan ka blodgenomstrmningen och ven ge stabilitet. Somliga tycker att de r skna att ha p sig under trningspasset, medan andra menar p att de skall anvndas fr terhmtning.

D man trnat hrt kan vtskeansamling uppst vilket leder till att terhmtningen tar lngre tid. Anvnder man d ett kompressionsplagg s minskar denna vtskeansamling och terhmtningen skyndas p. Plaggen gr allts som strst nytta efter trningen. Men det vore kanske lite underligt att kra sitt trningspass i ett par mjuka joggingbyxor fr att sedan terhmta sig i ett par tsittande, glansiga kompressionsplagg.

Plaggen kan ven upplevas som avsvalkande under varma dagar.

Effekterna:

  • Vrmande Genom att anvnda kompressionsplagg s hjer man kroppens temperatur, vilket kan vara en frdel om man r slarvig och kanske struntar i uppvrmningen.
  • Hjlper rrelsen Tighta och tsittande klder kan fungera som ett spnt gummiband och ge hfter och knn en extra skjuts vid enkla rrelser, ssom hopp och knbj. ven styrkan och explosiviteten kan f kad kraft.
  • Frebygger muskelmhet Genom att anvnda kompressionsplagg under och efter trningspasset kan detta hjlpa till att frebygga mma muskler. Genom ett snabbare blodflde s hindras blodets immunceller att trnga in i musklerna och bidra till inflammation. Med andra ord kan trningsvrken bli ngot lindrigare.
  • Minskar trttheten Det finns vissa studier som visat att genom att anvnda kompressionsklder under trningspasset s kan detta minska trttheten och ge en bttre stabilitetsknsla.
  • Prestationshjande Det rder delade meningar om ifall kompressionsplaggen kan ka prestationen. Dremot finns det studier som visar att plaggen kan generera lite mer styrka och stabilitet. Sedan skall man inte glmma bort tankens kraft. Om det knns bra att springa i kompressionsklder s kan ju bara det leda till att man knner sig starkare och orkar prestera bttre. Den s kallade placeboeffekten.

Passformen r viktig!

Kompressionsplaggets syfte r ju att ge tryck t specifika delar av kroppen. Drfr r det viktigt att vlja rtt storlek nr du kper dina plagg. Det kan vara bra att mta din kropp fr att de skall kunna ge optimal effekt.

Klderna skall sitta tight, men de skall fr den sakens skull inte hindra din rrlighet, gra ont eller knnas obekvma. Prova dig fram och se till att du fr det rtta trycket frn klderna.

Nr du tar p dig klderna s jobba dig i klderna metodiskt och var noga med att de ytor som r avsedda fr tryck hamnar p rtt plats. Knslan talar oftast om ifall plagget sitter rtt.

Text: Sofie Andersson
Klla: Runners world
Bild: Pixabay