Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-08-21
Är du fast i kvargträsket?

Gå några år bakåt i tiden och det var många som inte hade en aning om vad kvarg egentligen var. Men att kvarg numera är ett populärt mellanmål har väl knappast undgått någon. Idag är många av oss svenskar helt kvargfrälsta, men hur nyttigt och bra är det egentligen?

Vad är kvarg?

Alla dessa olika produktvarianter som man kan hitta i mataffärens kyldisk, det är inte lätt att veta vad det egentligen är.

Först och främst så är det så att kvarg och kesella egentligen är samma sak. Enda skillnaden är att Arla använder namnet kesella som sitt varumärke på livsmedlet kvarg.

Kvarg är en färskost bestående av surmjölk och som sedan är koagulerad med mjölksyrebakterier. Det smakar ungefär som ett mellanting mellan grekisk yoghurt och ”vanlig” yoghurt. De olika varianterna av kvarg skiljer sig inte så mycket åt i grunden, utan är en relativt ren produkt. Mjölk, grädde, enzym samt surningskultur. Kvarg är ganska likt produkten keso, skillnaden är att vid tillverkning av keso så använder man sötad skummjölk istället för sur.

Nyttigt?

Ryktet om att kvarg är bra för den träningsintresserade som vill bygga muskler spreds som en löpeld för några år sedan och idag är vi svenskar så kvargfrälsta att hyllmeter efter hyllmeter är fyllda av alla dessa olika varianter av kvarg i mataffären. Det är inte längre bara ett livsmedel för den som tränar hårt och ofta. Kvarg har även blivit omåttligt populärt i var mans hus i och med de senaste årens stora hälsotrend.

Detta beror till stor del på grund av den höga proteinhalt som kvarg innehåller. Protein som har blivit ett hett ämne för många hälso- och träningsintresserade.

Kvarg marknadsförs oftast som ett bra alternativ till yoghurt och ett näringsriktigt mellanmål eller till frukost. Sitt fettsnåla innehåll har lyfts fram men inte minst då dess höga proteininnehåll. Kroppens muskler består till största delen av protein och många som vill bygga muskler äter på grund av det protein i mängder. Ganska onödigt eftersom överskottet blir till energi eller lagras i kroppens fettreserv istället.

Visst är kvarg en bra källa till protein och om man har svårt att komma upp i sitt proteinintag så kan det absolut finnas en poäng i att äta kvarg. Men de flesta av oss får redan i sig mer protein än vad som behövs. En vuxen person behöver i genomsnitt runt 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Tränar man hårt så ökar såklart behovet och en elitidrottare ligger på upp emot 2 gram per kroppskilo och dag.

Det finns dessutom många fler andra proteinkällor att välja bland, inte bara kvarg och kycklingfilé. Så om du tillhör den som nästan tvingar i dig kvarg för att ”det är ju så bra” men inte tycker det är det minsta smakligt, så kan du sluta med det genast. Här kommer några tips på vad du kan byta ut kvargen mot och som är minst lika bra:

  • Keso Om du inte gillar kvarg så går det precis lika bra att äta keso. Produkterna innehåller samma mängd av protein. Ett annat bra alternativ är yoghurt.
  • Dyrt Att vräka i sig mängder av kvarg kan kännas i plånboken. En liten färgglad burk kan vara ganska så dyr och försvinner sedan i ett nafs. Ta istället ett kokt ägg eller en knäckemacka med en skiva ost.
  • Tål inte mjölkprotein Idag finns det även många laktosfria varianter av kvarg, annars går det också bra att äta ägg, nötter eller frukt.
  • Tränar mycket Nötter är ett bra alternativ. En påse blandade naturella nötter är även smidigt och enkelt att ha med sig i väskan. Fulla av energi och nyttigheter.

Gå inte på bluffen!

Kvarg är absolut bra och nyttigt och ett vettigt proteintillskott för den som tränar mycket, men BARA om den är naturell. Det finns mängder med smaksatta varianter att välja mellan och kvarg har gått ifrån att vara ett nyttigt proteinkomplement till något som kan jämföras med en dessert. Visserligen en bra sådan, men ingen hälsomat.

Bilder på sportande människor pryder förpackningarna och utstrålar ”hälsa och välmående” och den marknadsförs som det ”perfekta mellanmålet för den aktive”. Men alla dessa smaksatta varianter innehåller på tok mycket socker.

En liten burk vaniljkvarg innehåller exempelvis cirka 16 gram socker per 100 gram. Detta leder till att äter du en 200 gramsburk med smaksatt kvarg så får du i dig någonstans runt 10 sockerbitar, i många fall ändå fler. Visst finns det många lättvarianter också, men dessa innehåller istället sötningsmedel. Så även om du inte får i dig själva sockret, triggar detta ändå ditt sötsug, vilket ju inte är så önskvärt.

Lita inte på att livsmedelsindustrin har din hälsa och välmående allra först i åtanke. De vill sälja och om de kan få dig att äta en massa socker och samtidigt tro att du äter något nyttig så är de mycket nöjda. Socker smakar gott och om vi som konsumenter äter något som smakar sött och gott så kommer vi att köpa ännu mer, speciellt om vi också har en tro på att det är nyttigt!

Till sist!

Jag vill inte på något sätt avskräcka er från att fortsätta att köpa och äta kvarg, för kvarg ÄR ett bra och nyttigt alternativ. Den kan absolut vara en del av en allsidig kost.

Men köp då den naturella och blanda sedan själv i lite bär, frukt eller nötter för smakens skull. Visst innehåller frukt och bär också socker, men det är en helt annan sorts fruktsocker och är inte skadligt på samma sätt som det vita sockret.

Tips! Blanda ihop frysta blåbär och hallon i en burk med naturell kvarg. Tillsätt lite vaniljpulver. Rör runt så att bären täcks av kvargen. Lägg små klickar på ett fat och ställ in i frysen. Några timmar senare så har du ett gott och nyttigt snack!

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket, TT
Bild: Thinkstock