Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-07-14
Medelhavskost – för hälsan!

Att vår livsstil har betydelse för vår hälsa har vi vetat sedan urminnes tider. Men att den har så stor betydelse som de senaste decenniernas forskning visar, har vi kanske inte full koll på!

Vi skulle kunna vara ännu friskare och må bättre om vi tar livsstilens betydelse ännu mer på allvar och många sjukdomar såsom hjärtinfarkter och diabetes skulle kunna förebyggas.

En stor del av den kunskap om livsstilens betydelse för hälsan får man genom att studera länder och områden i världen där människor lever länge och dessutom är friskare. Ett av dessa områden är norra delen av medelhavet. Det som visat sig vara typiskt för dessa länder är att man dels har ett naturligt aktivt liv från barndom och ända långt upp i åren. Det finns också ett gemensamt matmönster som kan kopplas till en bättre hälsa och ett längre liv. Maten de äter är hälsosam och innehåller allt det som vår kropp behöver och mår bra av om man ser näringsmässigt på det.
Vad är då medelhavskost?

Begreppet medelhavskost är egentligen benämningen på ett hälsosamt kostmönster som är vetenskapligt bevisat att det har en god effekt på vår hälsa. Mathållningen bygger på den kost som traditionellt sett varit den vanligaste i dessa medelhavsländer.
Maten kännetecknas av mycket grönsaker, frukt och baljväxter. Fettet består som bas av olivolja och innehåller nyttiga fetter och mycket antioxidanter. Fisk och måttliga mängder av kött ingår också samt mejeriprodukter som yoghurt och en del ost.

Det här är bra för oss att äta:

Om man vill äta som man gör i länderna runt medelhavet så är det bra att tänka mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter, så har du grunden på din tallrik.

Oliver och olivolja Det hälsosamma guldet anses ha helande egenskaper och har använts i tusentals år. Innehåller många antiinflammatoriska och immunstimulerande ämnen. Använd oljan till matlagning, som kryddning och i sallader.

Grönsaker Har ett lågt energiinnehåll och en hög vattenhalt, samtidigt som de ger oss rikligt med vitaminer, mineraler samt fibrer. Fibrerna håller igång våra tarmar och förebygger förstoppning, något som är ganska vanligt i våra nordiska länder. Fiberrik mat hjälper oss också att hålla vårt blodsocker på en stabil nivå.
Välj gärna de grönsaker som växer ovan jord såsom kål av all de sorter, sparris, broccoli, grönsallad, paprika, tomater, lök, gurka, spenat och svamp för att nämna några.

Frukter Samma sak här som med grönsakerna. De innehåller mycket näringsämnen och antioxidanter samtidigt som de har ett lågt energiinnehåll. Visserligen innehåller frukterna socker men detta är inpacketerat i gelbildande fibrer och har inte samma negativa effekt på insulinet och blodsockret som vanligt socker.

Protein Källan till protein i medelhavskosten får vi genom ägg i alla former, fisk och skaldjur. Bra fiskar är de som innehåller mycket av nyttiga fetter såsom lax, makrill, strömming. Rött kött i mindre mängd men däremot fågel, kyckling och kalkon är toppen. Grilla, stek eller gör en gryta, variationerna är oändliga.

Mejeriprodukter Vi behöver inte ta bort mejeriprodukter ur vår kost men det är bra att välja de lite magrare varianterna. Mejeriprodukter innehåller en del onyttiga mättade fetterna, men det är de omättade fetterna som vi behöver få i oss av. Välj produkter som mozzarella, fetaost, keso, yoghurt, mjölk och filmjölk.

Bröd Det är många som är rädda för att äta bröd och tror att det inte är bra mat. Men bröd kan absolut vara bra. Vi har i Sverige mycket att välja på vad det gäller brödsorter och många kan vara en väldigt bra bas om man väljer de bröd med hela korn i. Bröd med fullkorn ger en lång mättnadskänsla och håller våra tarmar igång.

Annat att tänka på

Förutom att försöka få i sig mat enligt ovan så är det också viktigt att äta regelbundet och inte hoppa över några måltider. Hoppar du exempelvis över lunchen så dippar blodsockret och risken för överätning är stor senare på eftermiddagen/kvällen.

Nötter är något som jag inte hade med bland produkterna ovan men som också innehåller bra fetter. Nötter är ett utmärkt mellanmål, var dock lite försiktig med mängderna eftersom de är väldigt energirika.

När man tänker medelhavet och mat så kanske många av oss också får en tanke på ett glas rödvin. I lagom dos så finns det inga risker med att dricka ett glas rött då och då, snarare tvärtom. Så länge det stannar vid ett glas.

Tänk tallriksmodellen när du går i mataffären och handlar. Modellen är ett genialt tankesätt och även om den kanske känns lite uråldrig så är den ett perfekt verktyg för den som vill äta hälsosamt. Tänker du tallriksmodellen varje gång du handlar och äter så blir det automatiskt rätt och bra. Halva tallriken med grönt och dela sedan upp den andra halvan mellan kött/fisk och ris/potatis eller vad det nu kan vara. Samma sak med matkorgen i affären, halva med grönsaker och frukt, fyll sedan på med protein och bra kolhydrater.

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsviktigt
Bild: Thinkstock