Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-07-10
Låt maten bli din sanna glädje!

Säkraste vägen till ett glatt humör är att se till att du får i dig alla de näringsämnen som hjärnan behöver för att fungera optimalt! Ämnen som saknas kanske gör dig både ledsen och deprimerad!

Visste du om att du kan bli både piggare och gladare bara genom att välja rätt sorts mat? Eller att du kan undvika humörsvackor genom att skippa snabbmat och i övrigt snabba kolhydrater?

Du ÄR inte en kropp! Du HAR en kropp och denna kropp består bland annat av en hjärna, vilken har ett samarbete med dina hormoner och andra organ dygnet runt. Vår kropp behöver sömn, vila, ljus, beröring, glädje och inte minst – mat.

Om du inte har en bra balans mellan dina hormoner, så kommer du längta efter skräpmat och sötsaker, alternativt känna dig trött, deppig eller ledsen. Livet handlar så mycket om en bra balans. Om du har en obalans i kroppen så kan livet kännas som en riktigt tuff kamp. Att unna sig att äta nyttigt och gott och njuta av allt din kropp ger dig är något som många är dåliga på. Det är dags att börja ta tillbaka glädjen till att laga och äta god mat utan att låta den påverka vårt humör.

Säkra vägen till ett glatt humör!

Visst kan man äta sig till ett bättre humör. Mat och välmående hänger ihop och den tydligaste kopplingen finns i insulinet. Att undvika sockret som är de allra snabbaste kolhydraterna samt näringsfattig mat är det mest effektiva sättet. Därtill vikten av att äta regelbundet och att röra på sig. Det är grunden till lyckoreceptet.

Kolhydraterna Genom att få i sig rätt kolhydrater, alltså att undvika de snabba, ger oss ett stabilare humör. Blodsockret håller sig på en jämnare nivå och slipper åka berg och dalbana. Svackorna som blodsockerdipparna orsakar gör dig trött och känslomässigt överkänslig. Vår hjärna behöver dock kolhydrater som bränsle, men det är då viktigt att få i sig av de långsamma kolhydraterna. Att äta för lite kolhydrater kan göra oss deppiga.

Viktiga fettet Genom att få i sig tillräckligt av det viktiga omega-3 så kan vi skaffa oss en bra motståndskraft mot depressioner. Det sunda fettet främjar aktiviteten i hjärnan och förbättrar förmågan till att producera serotonin (se nedan). Omega-3 hjälper vår hjärna att skydda den mot stress, på samma sätt som snabba kolhydrater, koffein och alkohol påverkar kroppen i motsatt riktning och stressar istället kroppen.

Hormonerna De kallas för ”må-bra” hormoner och innehåller ämnen som påverkar kroppens signalsubstanser. Serotonin, som också fått namnet som kroppens eget lyckopiller. Serotoninet har en lugnande inverkan på oss. Men för att det skall kunna bildas i vår kropp så behöver vi få i oss av ämnet tryptofan, som vi kan hitta i exempelvis ägg, nötter och kött.
Sedan har vi även dopaminet, som är verksamt i kroppens belöningssystem. Detta påverkar också humöret och benämns som ett glädjehormon. Här är det viktigt att få i sig av ämnet tyrosin, vilket man kan hitta ibland annat ägg, fisk, linser och bönor.

Ät dig till ett långt och lyckligt liv!

Ja, vad behöver vi då lite mer specifikt få i oss för att kunna må sådär bra och känna oss sådär lyckliga? Såklart finns det många olika saker som påverkar vårt välmående, men genom att tänka till på vad vi stoppar i oss så kan vi i alla fall göra vad vi kan inom det området. Här kommer några förslag:

Lax Som jag skrev ovan om den viktiga fettsyran omega-3, så har forskning visat att många deprimerade människor saknar ofta denna typ av fettsyra, DHA. Lax är en riktigt bra källa till denna fettsyra och den kan kopplas till en rad hälsofördelar.

Spenat Bladgrönsaker som bland annat spenat är rika på folsyra, något som minskar trötthet och kan lindra känslor av ångest. Spenat innehåller dessutom höga halter av magnesium. Vilket behövs för att kroppen skall kunna upprätthålla en bra nivå av serotonin i kroppen.

Kyckling Innehåller aminosyror som hjälper oss att hålla humöret uppe. En av dessa är tryptofan, som jag skrev innan behövs detta ämne för att producera lyckohormonet serotonin.

Choklad (mums!) Att det numera är bevisat att man faktiskt blir lycklig av den är väl ingen som är ledsen för. Forskning har visat att chokladen innehåller samma ämne som utsöndras i kroppen då vi blir förälskade. Inte konstigt att det är lätt att falla för en chokladbit.

Honung Sött och gott. Dessutom bra mycket nyttigare än det vita sockret. Honung kan även det ha en positiv inverkan på ditt humör då den innehåller ämnen som reducerar inflammationer i hjärnan och kan därför motverka depression. Honungen är också mer skonsam mot vår blodsockerkurva.

Rödbetor Bara färgen kan ju nästan göra vem som helst pigg och glad. Men den röda betan har också förmågan att sätta fart på kroppens blodcirkulation. Den är rik på nitrat, vilket är bra för vårt blodtryck. Ugnsrosta tillsammans med honung och du får en härlig kombo.

Banan För många det perfekta mellanmålet. Det är lätt att ta med och det mättar bra. I bananen hittar du kalium samt aminosyror som kroppen behöver för dess produktion av serotoninet.                   

Kokos Även kokos har lyckobringande egenskaper och kan vara vägen till välmående. Kokos innehåller höga nivåer av triglycerider, fetter som är nyttigt för vår hjärnhälsa samt vårt humör.

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock
Källa: SvD, Viktväktarna