Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-07-07
Ta hand om dina fötter!

Våra fötter behöver få mycket uppmärksamhet och vård. Fötterna är en av våra viktigaste kroppsdelar och de behöver få vara friska för att klara av alla våra vardagliga sysselsättningar.

De skall bära oss igenom livet, våra fötter. För att orka det så behöver vi ge dem lite extra omsorg. Och så här i sommartider så vill vi ju gärna att de skall se lite extra fina ut också.

En människa går under sin livstid i snitt cirka fyra varv runt jorden om man räknar på ett genomsnitt av levnadsår. Barfota, i höga klackar, i för små och trånga skor trampar våra fötter omkring på asfalt, betong, grus och många andra olika underlag. Ofta är varken skorna eller underlaget anpassade efter fötternas behov, så det är ju inte så konstigt att fötterna kan skapa olika problem för oss.

Våra vanligaste fotåkommor!

De flesta av oss kan någon gång drabbas av trötta fötter, men för många skapar fötterna mer besvär än så, här är några av de vanligaste:

  • Nageltrång Något som oftast orsakas av för trånga skor eller att man klippt sina tånaglar på ett felaktigt sätt. Nageln skär in i huden och då kan bakterier tränga in och varbildning kan ske. Området blir rött och svullet och man får en bultande smärta. Förebygg nageltrång genom att klippa nageln rakt av och klipp dem inte för korta. Om nageltrång redan drabbat dig; mjuka upp foten i ett fotbad och fila efter det försiktigt bort den nagel som trycker på så att den inte längre är lika vass.
  • Självsprickor bildas genom att huden på foten är så torr och tjock så att det yttre lagret av huden spricker. Dessa sprickor är inte helt enkla att bli av med och de kan orsaka en hel del smärta. Sätt fötterna i fotbad, fila dem och smörj sedan in dem. Det finns även speciella plåster på apoteken som är till för att lindra självsprickor.
  • Nagelsvamp Svamp är även detta något som är kämpigt att bli av med för den som drabbats. Speciellt om det sätter sig på tånaglarna. Vid problem med nagelsvamp kan läkaren ta ett svampprov och sedan ordinera behandling med tabletter eller så kan det behandlas med ett medicinskt nagellack (receptfritt). Men även om man tar antibiotika mot problemet under en längre tid så är risken stor att svampen kommer tillbaka. Behandlingen kan alltså vara lång och kostsam.
  • Fotsvamp Det vanligaste stället för fotsvamp är mellan tårna. Svampen frodas och trivs eftersom det blir fuktigt och varmt där. Huden kan reagera genom att klia och flagna och svampen sprids ofta genom allmänna duschar och omklädningsrum. Förebygg genom att tvätta fötterna dagligen och var noggrann med att torka mellan tårna. Byt strumpor varje dag och tvätta dem i 60 grader. Undvik alltför täta strumpor och skor.
  • Fotsvett Om fotens svettkörtlar producerar onormalt mycket svett kan man drabbas av fotsvett. Svett luktar dock inget förrän den kommer i kontakt med hudens bakterier, vilka frodas på fuktiga och varma ställen. Det är först då som den obehagliga doften uppstår. Illaluktande fötter har sällan att göra med dålig hygien, utan svettningarna beror istället på en obalans i kroppen.

 

Stegen till friskare fötter!

Många av oss glömmer totalt bort sina fötter och ser dem som något som bara skall finnas och fungera. Men genom lite extra omtanke och omvårdnad åt sina fötter leder det i sin tur till ett välmående även ut i den övriga kroppen. Det är viktigt att inse värdet i varje liten kroppsdel för att få en fin balans som helhet. Med några enkla små tips kan man ta väl hand om sina fötter och samtidigt ge sitt liv ett nytt perspektiv. Nyckeln till friska fötter är mycket upp till dig själv, och hur pass friska som du tillåter dem att vara.

Håll koll på dem Se över dina fötter dagligen. Fokusera på förhårdnader, skador, sprickor och blåsor. Eller om de har röda och svullna partier. Se detta som ett varningstecken och försök genast att hitta lösningar för att åtgärda problemet.

Skydda dem Det är viktigt att skydda sina fötter både från hetta och från kyla. Är dina fötter kalla på natten så använd strumpor. Undvik att gå på alltför heta underlag (het sand eller andra heta ytor), och använd inte olika ”uppvärmningsverktyg” för att snabbt värma upp dem. Ej heller is för att kyla ner dem.

Håll dem rena Det är inte bara för att undvika fotsvamp som du bör tvätta fötterna dagligen. Det är lika viktigt för att hålla dem starka och för att bibehålla en naturlig temperatur. Tvätta dem i ljummet vatten och använd en mild tvål, eller olja om dina fötter är torra. Torka dem noggrant efteråt och smörj in dem så att de behåller sin fuktighet.

Skorna Viktigt att dina skor inte känns obekväma eller att de är för trånga. Har du köpt nya skor så är det viktigt att ”gå in sig” i dem och inte använda dem för mycket i början. Tänk också på att låta bekvämligheten gå före modet vad det gäller skovalet.

Träna dem Att träna sina fötter är lika viktigt som att träna andra delar av sin kropp. Se till att dina fötter får dagliga promenader för att ”hålla sig i form”. Och använd alltid bra och sköna skor.

Tånaglarna Att vårda sina tånaglar är minst lika viktigt som att vårda själva foten. Välj hellre att fila ner din tånagel istället för att ta till saxen. Detta beroende på det jag skrev om tidigare – risken för nageltrång. Minst en gång per vecka bör man se över och fila till sina tånaglar, och samtidigt kolla igenom dem för att upptäcka eventuella förändringar.

Text: Sofie Andersson
Källa: GP, Steg för hälsan
Bild: Pixabay