Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-07-03
Älskade sötpotatis!

Sötpotatisen – som är så härligt söt, har snabbt kommit att bli en favorit hos många. Men som namnet till trots inte ens är en potatis.

Låter kanske konstigt men det är faktiskt sant. Sötpotatisen är inte ens en potatis, eller nära släkt med potatisen. Det är istället en flerårig ört som tillhör familjen vindeväxter, och dess rotknölar är de som används på ungefär samma sätt som potatis. Vanlig potatis tillhör familjen potatisväxter.

Sötpotatisen har på senare år blivit riktigt populär, och det inte minst bland dem som är intresserade av träning och hälsa. Mer och mer hör vi talas om ”den nyttiga sötpotatisen”. Visst är den god, men är den nyttigare än vanlig potatis? Potatis som potatis kanske man kan tycka, men vad är egentligen skillnaden? Vi skall titta lite närmare på detta.

Sötpotatisen tros ha sitt ursprung ifrån Centralamerika och att den har odlats i mer än 5 000 år. Även om sötpotatisen är en ört så producerar den normalt inga frön, vilket innebär att den bör ha fått sin spridning genom att rotknölarna transporterats hem till de olika länderna ifrån Centralamerika av folket.

Örten behöver mycket värme för att utvecklas och för att kunna odla den krävs ett varmt och fuktigt klimat. Här i Sverige fungerar det endast att odla den i växthus. Sötpotatisen är långt mycket vanligare i exempelvis USA och i Asien jämfört med här hemma i Sverige.

Den ”nyttiga” sötpotatisen!

I tidens fokus på att hålla nere intaget av kolhydrater så har vår vanliga potatis fått ett lite oförtjänt dåligt rykte. Och visst innehåller potatisen kolhydrater, men den mättar samtidigt bra och innehåller ganska få kalorier.

Om man lite snabbt tittar över näringsinnehållet för vanlig potatis jämfört med sötpotatis så kan man tro att den vanliga potatisen skulle vara bättre och nyttigare för oss. Sötpotatisen innehåller lite fler kolhydrater och mer socker. Men för övrigt skiljer sig inte näringsinnehållet så nämnvärt mycket åt mellan dem.

Men det som är bra med sötpotatisen är att den har ett högt innehåll av antioxidanter, och blir därför ett bättre val än den vanliga potatisen. Den innehåller dessutom flertalet viktiga vitaminer och mineraler. Även vårt matsmältningsorgan är förtjust i den eftersom den är fiberrik och motverkar förstoppning.

Sötpotatisen är avlång och oregelbunden i formen och är oftast större än en vanlig potatis. Dess skal är antingen rött eller ljusbrunt och själva potatisköttet är lite gulorange. Den söta smaken är något som även gör den populär hos barnen.

Med det sagt så är både potatis och sötpotatis utmärkta råvaror som gör hälsan gott. Och jag tycker att om ni inte har testat sötpotatis förut så vill jag uppmuntra er till att göra det nu. Nedan kommer ett par recept som är både enkla och goda.

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixabay

 

Sötpotatispommes

Det här behöver du:
Sötpotatis
Olivolja
Ev. lite mandelmjöl
Fling- eller örtsalt 

Gör så här:
Skala potatisen och skär i ganska tunna skivor, ungefär som pommes frites.
Lägg den skurna sötpotatisen i en skål.
Häll över olivolja och blanda runt ordentligt så potatisen blir täckt av fettet. Om du vill kan du även strö över lite mandelmjöl och blanda runt. Sprid ut bitarna ordentligt på en plåt med bakplåtspapper och ställ in i ung ca 30 minuter på 200 grader.
Ta ut och strö fling- eller örtsalt över.

Krossad sötpotatis med lime och vitlök

Det här behöver du: (4 p)
Ca 400 g sötpotatis
1 vitlöksklyfta
Salt
1 kruka gräslök
3 msk olivolja
Svartpeppar
Lime, en halva

Gör så här:
Skala sötpotatisen och skär den i mindre bitar.
Skala och dela vitlöken.
Koka sötpotatisen tillsammans med vitlöken i saltat vatten tills den blivit mjuk.
Häll av vattnet och ställ kastrullen tillbaka på plattan och låt potatisen ånga av.
Skär gräslöken fint.
Mosa potatisen tillsamman med olivoljan och vänd sedan ner gräslöken. Smaksätt med salt, peppar och lite limesaft.