Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-06-30
Unna dig sjšlv en stressfri semester!

Semestern är till för att vara ledig, vila, njuta, reflektera och få perspektiv över vardagen. Inte att stressa runt som en galning och ha en fulltecknad agenda!

Alla måsten byggs på hög!

Hela långa året har man kämpat med jobb, vardagssysslor och en massa andra aktiviteter. Sedan på några fjuttiga sommarveckor så skall man hinna med allt annat som man inte hunnit tidigare under året. Listan med ”alla måsten” är fullproppad. Umgås med släkt och vänner, renovera huset, träna, ge barnen mer tid, kanske vårda förhållandet lite extra. Dessutom så skall man hinna varva ner och ladda batterierna inför hösten som kommer att dyka upp fortare än vi önskat och även se till så att man får en snygg och hälsosam bränna att visa upp på jobbet när semestern är slut. Ja, det är som upplagt både för semesterstress och kanske också en del besvikelser.

Din vilja = stressfritt!

Ja, det fungerar kanske inte för särskilt många att man själv har möjlighet att bestämma över hela sin semester. Men det hade dock varit nyttigt för de flesta av oss.

En långvarig stress som byggts upp under en lång tid kan rent av vara farligt för kroppen. Den kan orsaka sjukdomar såsom hjärtproblem, värk och diabetes. Och faktum är att semestern är den tid som många känner sig mer stressade än i vardagen. Det kan handla om att man under semestern måste ”gå med på” att göra saker som man egentligen inte vill, eller kanske känner man att ensamheten blir mer påtaglig under semesterveckorna, saker som kan ge oss ett ytterligare stresspåslag.

Vissa av de saker som en semester med familjen innefattar kanske man inte kan välja bort, men det handlar om att ”välja sina strider”. Titta noggrant igenom den där fulltecknade att-göra-listan som är sparad till semestern. Vad finns det för saker som går att välja bort? Många gånger ser inte den som redan är stressad dessa som valbara, utan istället saker som ”måste” göras.

Det handlar om prioriteringar för att kunna få en stressfri semester. Man måste agera och handla för att kunna få känna sig harmonisk och lugn, det hjälper inte att bara tänka tanken att man har semester och är ledig, välj bort det som går att välja bort.
  • Gå igenom förväntningarna Prata igenom med familj, släkt och med dig själv vad du vill få ut av din ledighet. Vad du vill göra och vilka dina förväntningar är. Det är viktigt för alla att var och en får stunder för sig själv och till det som just den personen vill göra. Prioritera vad som är viktigast och bestäm vilka huvudaktiviteter som semestern skall innehålla.
  • Planera tiden Lite av stressen ligger i ovissheten. I vardagen går allt enligt uppsatta rutiner, men sedan kommer semestern och dagarna skall bara ”flyta på”. För stressens skull är det nyttigt att ha kontroll även på de lediga dagarna. Och då menar jag inte att de skall vara fulla med aktiviteter, utan det kan lika gärna vara en planerad dag för att ligga i hängmattan och läsa bok.
  • Stäng av Du behöver inte vara nåbar och tillgänglig precis hela tiden. Vi lever ett liv i att ständigt vara uppkopplade på alla möjliga olika sätt. Släpp detta under några veckor och låt allt bara vara. Njut av tystnaden och av din tid.
  • Spontanitet Glöm inte att vara lite spontan (trots det jag tidigare skrev om planeringen). Har ni en dagsplan om att måla förrådet, så finns det inget som säger att den planen inte kan ändras om solen skiner och det är badväder. Om det är det du/ni känner för att göra just den dagen. Planen är bra att ha, men möjligheten till spontanitet måste finnas.

 

För den som jobbar hela sommaren!

ALLA, har faktiskt inte semester under sommarmånaderna, även om de flesta ändå kanske har det. Men för den som inte har ledigt så är det viktigt att försöka få in sommarfeelingen i vardagen ändå, några tips:

Hitta solen Det som många gånger känns jobbigt med att arbeta när alla andra är lediga är väl de där riktigt soliga dagarna. När regnet står som spön i backen känns det ju helt klart lite lättare att sitta inne och jobba. Passa på att ta kaffet ute i solen och lunchen likaså. Har du möjlighet till flex (och är morgonpigg) – försök att komma iväg lite tidigare till jobbet, så har du flera timmar med sol efter arbetsdagens slut.

”Glöm” matlådan Unna dig själv att slippa fixa och ta med den där matlådan varje dag. Ta istället med dig kollegorna på en restauranglunch eller köp något gott i närmsta matbutik och slå er ner på en filt i gröngräset.

Släpp klädkoden På sommaren innebär det ju varmare väder, mindre folk på jobbet och färre formella möten. Höj frihetskänslan lite och släpp lite på klädkoden (om du inte har arbetskläder såklart). Dock är det kanske viktigt att stämma av läget med chefen först, så att det är okej med lite mindre formell klädsel. Shorts och sandaler kan ju på vissa arbetsplatser vara strängeligen förbjudet.

Fika Passa på att fixa lite extra gott fika under sommarveckorna, då det kanske inte är så många på plats. Det blir färre att bjuda och mer fika till de som är där. Tänk också på vilka pluspoäng du sedan kommer att få utav kollegorna.

After Work Passa på att lära känna dina kollegor lite mer privat. Dra ihop ett gäng och ta en after work på någon härlig uteservering, eller gör någon aktivitet. Kanske ett mästerskap i minigolf.

Text: Sofie Andersson