Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-06-26
Hćll vikten i sommar!

Tillhör du dem som tränar som en galning hela våren och gör dig redo för en lättklädd sommar. Kämpar i flera månader inför beach-säsongen, för att sedan när semestern väl kommer släppa allt?

Äntligen är sommaren här och vi ser fram emot långa härliga och soliga semesterdagar. Ja, vi är nog många som också försökt komma i lite fin form inför sommar och semester. De flesta av oss vill se slanka ut i de där tunna och avslöjande sommarkläderna och i badkläderna på stranden. Vi tränar lite extra hela våren och tänker på vad vi stoppar i oss. Men sedan när den där efterlängtade ledigheten väl kommer är det många som istället väljer att slappna av, släppa alla hämningar, och de där kilona som försvunnit smyger sig långsamt tillbaka.
Men det är faktiskt inte så himla besvärligt att hålla koll på semesterkilona och samtidigt kunna njuta av semester och ledighet.

Det är okej att njuta!

Att slappna av både vad det gäller kaloriintag och motion under semestern är faktiskt okej. De kilon som vi eventuellt lägger på oss under dessa korta semesterveckor, är lättast att bli av med och blir de bara inte alltför många så brukar de vara borta efter några veckors vardag igen, under förutsättning att man går tillbaka till sina gamla goda vanor.

Inte vill vi väl leva för att lida? Nej, istället bör vi njuta och våga unna oss lite god mat och dryck men då under kontrollerade former. Det handlar inte om att synda hela semestern rakt igenom, men att tillåta sig själv att njuta och inte ha dåligt samvete för att man kanske äter lite sämre ibland. Det är annars lätt att det dåliga samvetet gör oss mer skada än vad de där extra kalorierna som vi stoppat i oss gör.

Mitt råd är att tänka sunt förnuft och äta en varierad och näringsrik mat som bas och sedan röra på sig lite extra. Då är det helt okej att äta lite onyttigt då och då utan att äventyra hälsan. Balans i livet är vad det handlar om, då måste alla sinnen kunna få bli tillfreds.

Små enkla medel räcker!

Med relativt enkla och små medel så går det dock att hålla semesterkilon borta och ha koll på läget, samtidigt som vi njuter av semesterledigheten med allt vad det innebär. Det är ju dessutom ganska skönt att komma tillbaka efter ledigheten och inte känna sig mer trött än innan, bara för att man hela tiden ätit fel mat och i princip inte rört på sig alls.

Maten!

Tänk basen Precis som i övriga vardagen så bör fokus ligga på att äta sig mätt på bra råvaror innan man stoppar i sig glass, godis, vin eller vad det kan vara. Med en mätt mage på ”bra mat” så är risken mindre att man överäter av det onyttiga. Undvik att hoppa över någon måltid. Det gör bara att du äter desto mer nästa mål.
Planera picnic Visst är det en av de bästa sakerna med sommar och ledighet!? Att packa en korg med godsaker och bege sig iväg ut på en picnic. Tänk då på att packa ner det som beräknas gå åt, inte överösa ner en massa extra i korgen. Då är det är väldigt lätt att ”sällskapsäta” och man stoppar i sig mer än vad som är lagom och vad som man kanske tänkt äta.

Skapa utrymme Viktuppgång/viktminskning beror på den totala mängd kalorier som vi stoppar i oss och gör/inte gör av med. Därför är det bra att se över energiintaget och kanske hålla det nere tidigare på dagen om man vet att det blir lite extra gott till kvällen. Satsa på en sallad till lunch och se över tillbehören. Det går finfint att göra en kall dressing på yoghurt eller kvarg istället för att använda créme fraiche. Genast har du sparat en hel del kalorier till att lägga på något annat. Prioritera det som du tycker är det bästa och godaste och njut av det, det går inte att äta hur mycket som helst och hela tiden. Tänk kvalitet istället för kvantitet.

Tänd grillen En grill är ett mycket bra verktyg till att laga mat med och det går att äta riktigt hälsosamt om man bara tänker till lite extra inför grillkvällen. Dessutom använder du ju inget fett vid tillagningen som vid stekning. Undvik feta korvar och flintastek utan satsa istället på att grilla fisk, kyckling, grönsaker och frukt. Välj bort de feta såserna och gör istället en god tzatziki som tillbehör, godare och nyttigare.

Frukt och bär Frossa och njut av de solvarma jordgubbarna, hallonen, blåbären i skogen och allt annat som naturen bjuder på i denna härliga årstid. Frukt ger dig en bra mättnadskänsla utan en massa fett. Strunta i att det innehåller kolhydrater, tänk istället på alla dessa viktiga vitaminer, mineraler och fibrer du får i dig.

Rörelsen!

Träningen Försök att hålla fast vid den vanliga träningen även under semestern. Konditionsträna i alla fall två gånger i veckan. Det behöver inte handla om någon löptur á la maraton. Ta en kortare runda, simma några längder, cykla en sväng eller hoppa på barnens studsmatta. Bara så att du får upp flåset och det viktigaste, att du faktiskt rör på dig.
Styrketräna kan du göra vart som helst och när som helst. Du behöver inte förlägga semestern till ett närliggande gym. Det räcker med att köra lite armhävningar, situps, plankan och utfall hemma på gräsmattan i trädgården. Hitta en skön skuggig plats och kör 3 gånger 30 repetitioner. Snabbt och enkelt så var det styrkepasset avklarat.

Promenera Ibland kan det vara väl så roligt att träffa sina vänner under en gemensam skogsvandring istället för över en fika. Hitta en härlig terräng (gärna backig) bestäm tid med vännerna, dra på dig kängorna och ge dig ut. På köpet blir du både lugnare och lyckligare av en stund ute i naturen och får träning och socialt umgänge på köpet.

Simma lugnt Passa på att njuta av denna effektiva träningsform nu när det är sommar. Vad är bättre än ett svalkande dopp? Tycker du vattnet är lite för kallt så tänk på att simningen gör dig snabbt varm och dessutom förbrukar kroppen mer energi då.

Sist men inte minst!

Jag vill verkligen igen betona att det inte är hela världen om vi släpper loss och unnar oss lite för mycket under några korta sommarveckor, så länge vi för övrigt i vardagen har ett hälsosamt tänk vad det gäller mat och motion. Ha bara koll och var medveten om situationen, då kan du justera och kompensera dina snedsteg. Lite extra slarv ena dagen innebär bara lite mer rörelse och lite mindre kalorier nästa dag. Allt handlar om balans!

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixabay