Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-06-16
Ge dig sjšlv en skŲnare sommar!

Säg ordet sommar samtidigt som du blundar och känn hur sol, värme, bad och semesterdrömmar riktigt bubblar inom dig. Det är precis just nu, innan semestern har slagit ut i full blom som livet är som allra härligast!

Under sommarmånaderna känns väl ändå livet lite skönare för många av oss. Semestern kanske ligger framför oss, kvällarna är långa och ljusa och det känns som en hel evighet innan hösten är här.

För en del är sommar verkligen förknippat med lugna sköna dagar utan stress. Men sedan finns det också de som återvänder efter sina semesterveckor ganska utmattade istället för som sig bör, utvilade. Att ordet sommarstress finns är bara det lite sorgligt och ofta har vi inte riktigt modet till att våga vägra den där sommarhetsen. Vi har alldeles för höga ambitioner och alldeles för mycket inplanerat under denna korta tid på året då vi egentligen bara skall ta det lugnt, njuta och ta hand om sig.

Oavsett om du är en person som verkligen har förmågan att ”bara vara” under semesterledigheten eller om du är den som har svårt för att låta kalendern gapa tom, så är sommaren en utmärkt tid för att ge dig själv och din kropp lite extra omtanke och omvårdnad. Påbörja lite nya sunda vanor som man sedan kan ta med sig vidare in i hösten.

Enkla tips för en hälsosammare sommar!

Ja, sommaren är ju en så härlig årstid. Ljuset flödar och vi vilar upp oss och laddar batterierna inför kommande höst och vinter. Vilket i allra högsta grad behövs, med tanke på hur stor del av vårt liv som vi faktiskt jobbar. Det gäller att ta hand om sig för att orka med vardagen utan att drabbas av ohälsa och stress.

Så försök att denna sommar lägga lite extra fokus på dig själv och ditt eget välmående. Ta chansen när du har som mest energi, för det är också då som du lättast motiverar dig till att förändra något. En ny vana är något som man aktivt får skapa och inget som kommer av sig självt. Det finns heller inget ”helt rätt” tillfälle att göra det på, men det brukar oftast vara lite lättare just på sommaren att få tid till att äta lite bättre, röra på sig lite mer, men också för vila och återhämtning. För min del är det i alla fall tusen gånger jobbigare att ta mig till gymmet en snöig decemberkväll, än att snöra på sig joggingskorna en solig och varm sommarmorgon.

Små enkla saker du kan göra för ditt eget välmående

  • Frossa i frukt och grönt. Sommaren innebär säsong av alla dessa fantastiska grönsaker, frukter och bär. Välj och vraka bland alla läckerheter som erbjuds och du boostar din kropp med en massa antioxidanter och ger dig själv ett bra skydd mot infektioner och annat.
  • Förbered din hud på sol. Var försiktig i sommarsolen både med din hud och med din syn. Använd solskyddsfaktor och håll dig i skuggan under de timmar mitt på dagen då solen är som starkast. Använd solglasögon för att skydda din ögon från de skadliga solstrålarna. Solglasögon är även ett bra skydd mot rynkor runt ögonen.
  • Många av oss som har upplevt obehag i magen och då även en minskad aptit under semesterresan vet hur besvärligt det kan vara. Det kan handla om att våra kostvanor under semestern ser annorlunda ut och åker vi utomlands så kan våra magar mötas av en annan bakteriekultur. Då är det bra att försöka få i sig lite mjölksyrabakterier via kosten så att vår kropp lättare kan hålla en balanserad bakterieflora i tarmarna. Det finns både yoghurt, fil och andra matvaror som innehåller dessa mjölksyrabakterier.

 Aktivera dig utomhus. Förlägg din träning eller motion till största delen utomhus. Det är bra för både sinne och kropp att få frisk luft och dessutom behöver vi nordbor ladda oss med massor av ljus.

Träningsmotivationen!

Hur är det med din träningsmotivation under semestern? Räcker den kanske endast till för att klättra upp i hängmattan och se till att den rör på sig lite? Här kommer i så fall några tips:

  • Sätt upp ett mål, det bästa sättet för att få motivation är att ha ett mål att sträva mot. Bestäm dig för ett prestationsmål som skall vara uppnått innan sommaren är slut. Som att exempelvis orka springa 5 kilometer utan att gå, eller att ha promenerat ett visst antal mil sammanlagt när semestern är över. Precis vad som helst kan målet vara, bara det är DITT mål och ingen annans, och att det är realistiskt.
  • Anpassa din träning efter semesterns tider och rutiner. Dessa är oftast lite annorlunda än normalt i vardagen. Förutsättningarna ändras och kanske har du möjlighet att träna oftare men inte så länge eller tvärtom. Låt träningen anpassas efter ditt liv och inte ditt liv efter träningen. Enklare för dig och roligare för din omgivning.
  • Testa nya saker. Sommaren är en perfekt tid till att testa på lite nya träningsformer. Har du aldrig sprungit tidigare – prova det. Så många gånger du kanske tänkt prova på yoga – passa på under din semester. Kanske tycker du att de ser ut att ha så himla kul där på padeltennisbanan – våga testa. Variation är alltid bra för kroppen och för vår motivation.
  • Träna tillsammans. Ofta kan det vara svårt i vardagen att hitta tid till att träna tillsammans med partnern eller med kompisen. På sommaren, när många är lediga är det så mycket enklare att hitta den tiden – utnyttja det. Att träna tillsammans är bra pepp för motivationen.

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixabay