Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-06-05
Fruktens dag!

Hur är det egentligen, är frukt bra för hälsan eller inte? Eftersom det ju innehåller så mycket socker och socker är något vi bör undvika, eller?

Om någon uppmanar dig att inte äta frukt på grund av sockret så vet gissningsvis den personen inte vad han/hon pratar om. Frukt innehåller massor med nyttigheter som våra kroppar behöver och man blir definitivt inte fet av frukt. Det är godis, läsk och andra sötsaker som är problemet i så fall, och INTE frukt.
Faktum är att det är bra att äta frukt för den som vill gå ner i vikt eftersom frukten är innehållsrik på fibrer, vilket gör att vi håller oss mätta länge.

Frukt – socker!

Frukt ger oss snabb och effektiv energi och passar alldeles utmärkt som mellanmål. Dessutom innehåller många av frukterna fantastiska antioxidanter och ger oss även livsnödvändiga vitaminer.
Men vi vet också att frukt innehåller fruktsocker och vad är det då för skillnad mellan vanligt socker och fruktsocker? Hela tiden matas vi med att man skall minska på intaget av sockret, men om man sötar något med exempelvis dadlar som är jättesöta, vad är skillnaden?

Fruktos eller fruktsocker som det även kallas är en enkel sockerart som förekommer naturligt i frukter och bär. Men även om fruktos kallas för fruktsocker så skall man inte tro att det endast kommer från frukt. Nej, det finns sällan stora mängder av fruktos i frukt. Äter du cirka 500 gram frukt så får du endast i dig några tiotals gram fruktos, vilket inte på något sätt är skadligt. Det är istället vanligt vitt socker som består av en del glukos och en del fruktos. Om du äter fem normalstora smågodisbitar så innehåller de minst lika mycket fruktos som 500 gram frukt. Och hur många av oss köper endast fem små godisbitar och stoppar i sig? Inte jag i alla fall, det brukar oftast bli lite fler.

Skillnaden mellan vanligt vitt socker och fruktos är den att fruktsockret inte kan användas av kroppen direkt utan måste först omvandlas till druvsocker, och nästan allt fruktsocker vi får i oss hamnar i levern. Detta gör att fruktsockret inte påverkar blodsockret särskilt mycket, inte om man jämför det med vanligt vitt socker. Men man bör för den sakens skull inte överdriva intaget av fruktsocker. För den negativa aspekten av fruktos är att när den bryts ner i kroppen så kan den öka risken för fettlever då det ger oss mycket energi och kan i sin tur leda till förhöjda blodfetter.
Även om frukt då som sagt innehåller mycket fruktsocker så är det i så pass små mängder att det inte är skadligt för oss. Så ät frukt och se till att få i dig alla viktiga vitaminer och antioxidanter.

Här kommer förslag på några av för hälsan viktigaste frukter:

  • Äpplet Äpplen är rika på en rad viktiga näringsämnen såsom fibrer, mineraler och antioxidanter. Och i äpplets skal så finns flavonoider som är en grupp av antioxidanter och som tros kunna skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer.
  • Avokadon Avokado är egentligen ett bär, som är mycket näringstätt. Den är rik på nyttiga fetter och då framförallt på enkelomättat fett. Detta fett kan hjälpa till att sänka halten av det dåliga kolesterolet samt höja halterna av det goda kolesterolet.
  • Bananen I bananer finns det en sockerart som ger oss goda bakterier i tarmen, vilket i sin tur ger ett bättre skydd mot sjukdomar och infektioner. Bananer innehåller också viktiga mineraler såsom magnesium, kalium, selen, fosfor och kalcium.
  • Apelsinen Apelsin är en stark antioxidant och har även en stärkande inverkan på hudens kollagen. En apelsin täcker dagsbehovet av c-vitamin, vilket stärker immunförsvaret och motverkar förkylningar. Det vita ”skinnet” som sitter runt klyftorna innehåller peptin, ett ämne som bland annat sänker det onda kolesterolet. Dessutom är frukten bakteriedödande.
  • Granatäpple Även denna frukt innehåller en mängd antioxidanter, och då särskilt flavonoider, som anses ha en rad hälsofrämjande effekter. Flavonoider är ett ämne som man även hittar bland annat i rött vin, äpplets skal (se ovan), kakao och grönt te och som anses skydda hjärta och kärl.

 

Fruktens dag 6 juni!

Det tillkommer hela tiden nya temadagar förutom våra gamla vanliga traditioner. Det har liksom blivit lite inne att ha en särskild dag för lite allt möjligt nästan.
Just den 6 juni varje år firas därför fruktens dag och har förmodligen gjorts så sedan någon gång på 1970 – talet. Det är en ganska anonym temadag och få känner till den. Det kan kanske vara så att konkurrensen av svenska flaggans dag är alltför stor. I alla fall så är det fruktens goda smak och dess hälsobringande egenskaper som firas, så vad vore mer naturligt än att passa på just i morgon att äta lite extra frukt.

Text: Sofie Andersson
Källa: Forskning & framsteg, SvD
Bild: Pixabay