Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-06-02
Migršn Ė inte bara lite huvudvšrk!

De allra flesta av oss har väl ibland haft besvär av huvudvärk i någon form. För det mesta är det en högst tillfällig och ofarlig åkomma. Det kan bero på förkylning eller kanske sömnbrist. Men sedan finns det en del som ständigt drabbas av en kraftig huvudvärk och som påverkas av detta hela livet!

Har ett migränanfall väl brutit ut så är det inte mycket mer än vila som hjälper. För att undvika denna kraftiga smärta i möjligaste mån är det viktigt att jobba förebyggande och försöka undvika allt som kan trigga igång ett anfall.

Vad är då migrän?

Huvudvärk kan komma akut och plötsligt, vilket då kan vara ett tecken på ett migränanfall. Migrän är som att få en mycket smärtsam och pulserande huvudvärk, som känns på ena eller båda sidorna av huvudet. Värken brukar hålla i sig i ett halvt upp till ett dygn. Den som drabbas av ett migränanfall blir ljud- och ljuskänslig och smärtan blir oftast värre om man rör på sig. Det blir helt enkelt mycket svårt att klara av sin vardag.

Migrän är en av våra vanligaste folksjukdomar och mer än en miljon svenskar drabbas.
Det är inte exakt klarlagt vad som orsakar ett migränanfall men vad man vet är att ärftligheten har en stor inverkan. Sedan kan ett migränanfall också ”förvarna” sig genom att man får problem med magen eller humörsvängningar. Men oftast så kan den som har anlag för migrän snart upptäcka ett mönster i hur anfallen kommer. Det kan vara under en stressig period i livet, eller så kan hormonförändringar vara orsaken för kvinnor som drabbas.
Sedan är kosthållningen också något som spelar in. Att vara utan mat i långa perioder eller oregelbundna måltider är något som kan trigga igång ett anfall. En del påverkas av väderomslag.

Migrän eller spänningshuvudvärk?

Ja, ibland kan det vara svårt att veta vilken typ av huvudvärk som man drabbats av. För att kunna behandla på bästa sätt så är det ju bra att veta skillnaderna:

Vart sitter smärtan? Får du ett migränanfall så sitter smärtan oftast på ena sidan, i pannan, vid tinningen eller runt ögat. Spänningshuvudvärk däremot kan liknas vid att ha en tung mössa på huvudet.

Hur ont gör det? Vid spänningshuvudvärk har du ont men du kan oftast fortsätta dina vardagliga bestyr. Vid ett migränanfall känns smärtan nästan outhärdlig och att ligga stilla är det enda som i princip fungerar.

Påverkningar! Vid ett migränanfall så får du som sagt en stor ökad känslighet för ljud och ljus, och ett träningspass ihop med migrän är inte något att rekommendera, det påverkar hela din kapacitet och försämrar själva anfallet. Att träna med spänningshuvudvärk fungerar däremot och försämrar inte värken.
Sedan kan det ju vara så att det inte känns särskilt bra att träna med huvudvärk överhuvudtaget. Ljud- och ljuskänsligheten är inte heller så starkt påverkad vid spänningshuvudvärk.

Illamående! Det är mycket vanligt att ett migränanfall också ger ett illamående samt kräkningar. Det kan förekomma även vid ”vanlig” huvudvärk men är inte lika vanligt.

Botemedel!

Att bota migrän går inte men det finns ändå mycket som man själv kan göra för att minska antalet anfall och även styrkan på det. Som jag skrev här ovan så gäller det att komma på vad som triggar igång dem och försöka att undvika dessa faktorer så mycket det bara går.
Migrän är ofarligt och det finns mediciner som både hjälper när anfallet väl börjat men också medicin som förebygger anfallet.

Här kommer lite tips på hur du kan jobba förebyggande om du har anlag för migränanfall.

  • Skriv en dagbok och för anteckningar om anfallen. När i tid de brukar komma, hur länge de brukar vara och hur intensiva de är. Då kan du se mönstret och vad som triggar igång dem.
  • Om du efter en enda drink eller ett glas med alkohol får ett anfall så kan det vara en viss sorts alkohol som triggar igång det.
  • Försök att hålla en konstant nivå på ditt blodsocker. Regelbundna måltider och undvika snabba kolhydrater
  • Kaffe kan vara en möjlig orsak till migrän. Dricker du mycket kaffe och ofta har migrän så kan det vara läge att testa att dra ner på den konsumtionen.
  • Var noga med din sömn. Lägg dig vid regelbundna tider och se till att få tillräckligt med djupsömn varje natt.
  • Det finns de som säger att Magnesium kan vara något som kan hjälpa den som har besvär med migrän. Magnesium finns att köpa som kosttillskott, värt att testa kanske.
  • Avslappning, massage och yoga kan också vara effektfullt i förebyggande syfte. Med en inriktning på mindfulness kan det hjälpa till med att bli mer medveten om när ett anfall är på väg.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: migrän.se
Bild: Pixabay