Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-05-29
Tršna pŚ recept!

"Vi har bara en kropp, så ta hand om den! Tänk på allt den gör för dig! Håller dig uppe, ger dig njutning, fjärilar i magen, lyckobubbel, skänker dig fina tankar, ger dig dina älskade barn och gör allt för att du ska må bra. Det minsta du kan göra tillbaka är att ge den lite motion och bra kost."

FaR – fysisk aktivitet på recept!

För de flesta av er är detta redan ett välkänt begrepp, men det finns kanske en del som undrar. Så i dagens inlägg vill jag lyfta fram ett riktigt bra påfund vilket jag tycker det är ”fysisk aktivitet på recept”.

FaR innebär att en patient får en ordination på motion utskrivet av legitimerad vårdpersonal. Det kan antingen vara i ett behandlande syfte eller i förebyggande mot ett eller flera hälsoproblem. Vad är det som är så bra med FaR då? Träna kan väl vem som helst göra utan recept?

Det är väl ingen som har missat att det är nyttigt att röra på sig. Men många av oss är också väldigt bra och snabba på att hitta på ursäkter för att slippa resa oss ur TV-soffan och sätta fart på flåset. Det som då är allra viktigast för att motarbeta dessa ursäkter är motivationen, att få motivation till att röra på sig.

Här har personal inom sjukvården ett viktigt uppdrag och de är också personer som är väldigt bra på att ge motivation. Att ge patienten en tydlig signal och sätta fingret på vad som faktiskt bör göras. (Yttre motivation)
Får patienten dessutom med sig ett utskrivet recept på motion med sig hem hjälper detta till med att motivera till träning.

Det ligger en hel del psykologi i att få ut ett recept, det där konkreta pappret som man får med sig hem och som sedan påminner om vad som behöver göras.
Det finns faktiskt ett stort vetenskapligt belägg för att fysisk aktivitet på recept är väl så bra som mediciner i vissa fall. Då blir träningen som en del av behandlingen, den blir individuellt anpassad efter personens egna förutsättningar och behov.

Att få med sig en träningsrekommendation hem på papper kan också vara till hjälp för att faktiskt våga prioritera träningen och att familjen där hemma respekterar och förstår detta.

För att effekten av FaR skall bli så optimal som möjligt så är det väldigt viktigt med stöd under tiden och inte minst uppföljning efter det pågått ett tag. Samtalet mellan den som skriver ut receptet och patienten är mycket viktigt och att man då går igenom vad som är genomförbart för patienten. Hur motiverad personen är och vilken typ av träning som kan fungera. Kanske blir det lättare om personen deltar i en grupp och tränar tillsammans med andra.

Som sagt, här är det viktigt att gå igenom dessa bitar noga och sedan följa upp lika noga. Det behövs oftast även extra stöd och uppmuntran under ”behandlingstiden”, annars är risken stor att motivationen tryter. Tyvärr visar flera studier på att följsamheten inte är mer än 50% efter sex månader. Men det är trots allt bättre än ingenting alls och ligger ungefär på samma nivå som med läkemedel.

För många kan fysisk aktivitet på recept bli en ”dörröppnare” till en helt ny livsstil!

Text: Sofie Andersson
Källa: FHI

 

Det är dags för ytterligare ett recept från vår recepttävling. Det är så roligt att få dela med mig till er av alla de fina recepten som kom in under tävlingen. Idag tackar vi Regina Blomqvist, Vänersborg 

KÖTTFÄRSRÖRA       Ugn: 225 grader

500 g blandfärs
2 - 3 tsk curry, salt och peppar
2 krossade vitlöksklyftor
Detta bryns i stekpanna.

3 dl vispgrädde vispad
2 dl créme fraiche och 1 dl chilisås blandas med grädden.

Lägg köttfärsen i en ugnsfast form. Häll över gräddblandningen.
Gräddas i 225 grader tills den fått färg, 15 - 20 minuter.

Tillbehör:
Jasminris, sallad, jordnötter, ananas, skivad banan.

Smaklig måltid!