Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-05-22
Livsstilen pćverkar!

Har du koll på hur din kropp reagerar på livets dagliga påfrestningar? Kunskapen om vår livsstil är något som ökat dramatiskt på senare tid. Men hur skall man veta vad som egentligen är det rätta?

Vad är en livsstil?

I dagens samhälle står hälsa och livsstil ofta och mycket i fokus. Vilket såklart är positivt och bra, att vi blir mer och mer medvetna om vikten av att ta hand om oss själva.
Men det är också en balansgång mellan att vara medveten om sin egen hälsa till att bli fixerad av ”hälsotänket”. Lika viktigt som det är att försöka leva ett hälsosamt liv, röra på sig i vardagen, att tänka på vad man stoppar i korgen vid mathandlingen och så vidare, lika viktigt är det att man inte blir fixerad vid det. Livet skall väl ändå vara gott att leva och klyschan ”lagom är bäst” är väl ändå ett ganska bra motto.

Ja, vi vet alla vid det här laget att vårt sätt att leva påverkar vår hälsa. Vi vet också att vi i egen hög person på olika sätt kan påverka detta genom de val vi gör när det gäller vår livsstil. Det borde ligga i allas intresse, att främja sin egen hälsa så att vi håller oss friska, och inte vänta tills den dagen vi blir sjuka. En hälsosammare livsstil skulle minska risken för många att drabbas av någon av våra vanligaste folksjukdomar.

I begreppet livsstilsfaktorer ingår fysisk aktivitet, kost, sömn, stress samt tobak och alkohol. Områden som aldrig kan lyftas och diskuteras för mycket. Idag lägger vi återigen lite fokus på mat och rörelse.

Vi är gjorda för rörelse!

Våra kroppar är i stort sett konstruerade på precis samma sätt som för många tusen år sedan. Problemet är att våra liv kraftigt har förändrats under årens gång.
Samtidigt som vi blir mer hälsomedvetna och spenderar mer tid på gymmet än någonsin, så har vi heller aldrig tillbringat så mycket tid stillasittande som nu. Det börjar redan tidigt i åldrarna med många timmar framför dator och tv, istället för lek och rörelse.
Det finns ingen tvekan om att detta stillasittandet hotar vår hälsa och orsakar lika mycket sjukdom och död som rökningen gör runt ibland oss.

Då vi sitter stilla så mycket som vi gör idag leder det till att vi tappar alla de positiva effekter som motverkar sjukdomar. Det handlar om att vi måste avbryta de långa stunder av stillasittande och öka vardagsrörelsen. Ett kortare avbrott i stillasittandet kan göra stor skillnad, och vi skall inte underskatta den lilla rörelsen så som en bensträckare eller att stå upp och jobba. Det finns massor vi kan tänka på och göra för att öka på vår vardagsrörelse utan att hysteriskt börja träna alla dagar i veckan.

Det är lättare att öka på den vardagliga rörelsen än att lägga in ett extra motionspass i veckan.

  • Ett sådant enkelt knep som att skaffa sig en stegräknare, bli kompis med den och låta den bli ett litet pepp och stöd till ökad rörelse.
  • Om det finns möjlighet, så skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord, och dessutom använda det.
  • Tänk rörelse istället för motion. Parkera inte på den närmaste parkeringsplatsen. Stå och prata i telefon. Cykla till mataffären, jobbet. Ta trapporna. Se till att alltid ha ett par sköna skor med dig.

 

Maten är central för hälsa och glädje!

Det finns mycket att ta till sig och ta lärdom av vad det gäller livsstilens betydelse kring ämnet mat. Ständigt möts vi av nya råd och rön om vad som är bra att äta och vad som tvärtom är dåligt. Råden som gäller ena veckan kan vara inaktuella i nästa. Det är inte lätt att veta hur man skall förhålla sig till alla dessa.

Det görs hela tiden nya sammanställningar om den senaste forskningen inom kost. Detta genom att se till de områden i världen där människorna lever länge och håller sig friskare. Ett exempel på det är de norra medelhavsländerna. Här utgör basen i kosten mycket av det färgglada. Kosten runt medelhavet innefattar bland annat mycket grönsaker, baljväxter, fisk, frukt, nötter och olivolja.

Begreppet ”Medelhavskost” är egentligen en benämning på just den typen av mat som är vetenskapligt bevisat nyttigt och bra för oss. Att äta bra mat är långt mycket viktigt än att ha ”den rätta” siffran på vågen. Det finns de som väger lite och är väldigt smala, men som äter fel typ av mat och detta påverkar såklart kroppens organ, och tvärtom. Forskning visar att några extra kilon inte spelar så stor roll för hälsan förutsatt att man är regelbundet fysiskt aktiv och äter bra mat.

Hur skall vi då äta?

De allra flesta av oss behöver öka på intaget av frukt och grönsaker. Att sedan skifta vitt mjöl till fullkorn och råg, smör till vegetabiliska oljor. Korv och andra charkuteriprodukter är bra att hålla igen på, och även använda sig av de magrare alternativen vad det gäller mjölkprodukter.

Bröd kan mycket väl vara bra mat om man håller sig till de sorter som innehåller hela korn. Fullkorn håller tarmen igång och ger en lång mättnadskänsla.

Grönsaker och bönor är fiberrika och kalorisnåla. De hjälper oss att sänka det onda kolesterolet och blodsockret. De innehåller dessutom bra protein.

Frukt och bär är även de fiberrika, men viktigt är att de innehåller massor med vitaminer och antioxidanter. Frukt innehåller visserligen en del socker, men det är paketerat ihop med gelébildande fibrer, vilket inte har densamma effekt på insulin och blodsocker som vanligt socker har.

Tänk smart!

Alla dessa varianter av dieter som hela tiden syns i media är både svåra att följa på lång sikt och en del av dem kan vara nästintill hälsofarliga.
Om du tänker enligt tallriksmodellen när det är dags att äta eller att handla så har du vunnit mycket och det blir automatiskt rätt. För det är ju det som en bra livsstil handlar om; att göra konkreta bra val i vardagen. Inte att avstå utan om att välja rätt.

Tänk sallad/grönsaker på tallriken först och fyll detta till hälften. Tänk också regelbundenhet. Genom att hoppa över en måltid riskerar du att sänka blodsockret rejält och du blir sedan extremt sugen och hungrig. Då är det verkligen lätt att göra osmarta val, och man stoppar i sig vad som helst och gärna något sött. Att äta regelbundet och att äta sådant som ger en lång mättnadskänsla hjälper kroppen att hålla ett stabilt och lågt blodsocker.

Forskning har visat att vi har kraftigt underskattat livsstilens betydelse. Genom att förbättra den så kan vi må ännu bättre och leva ännu längre.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: Mai-Lis Hellénius
Bild: Pixabay