Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-05-19
Atjoo, nys och kli!

Äntligen är våren här på fullt allvar, underbart tycker de flesta. Men för den som är pollenallergiker så kan den här tiden vara en riktig plåga, med en näsa som rinner och ögon som bara kliar!

Att vara allergisk är att överreagera!

Nu tänker ni att jag inte är riktigt klok som skriver så. Men jag skojar inte, det är faktiskt sanningen. Det är nämligen så att vid allergi så är det kroppens immunförsvar som överreagerar mot ämnen som finns i omgivningen.

Det är inte bara människor och djur som vaknar till liv på våren. Nej, samma sak gäller växter, buskar och träd. Dessa släpper ut mängder utav frömjöl (pollen) för att dessa skall spridas och nya plantor skall börja växa. Jättebra för naturens fortplantning såklart, men mindre bra för alla pollenallergiker. Att vara allergisk är något som stadigt ökat de senaste tre decennierna, och nästan var tredje svensk är drabbad och allra vanligast är att vara allergisk mot pollen.

Pollenallergi!

Tecken på att du kan vara allergisk är att du ofta är täppt i näsan, att det kliar i ögonen och att du nyser under vår- och sommarperioden. Ofta kommer symptomen redan i barndomen, men besvären minskar sedan istället ju äldre man blir. Tvärtom kan man helt plötsligt i vuxen ålder drabbas av pollenallergi. Björk eller gräs är det som vanligast orsakar besvär, även om det finns många andra buskar och träd som gör det också.

Risken att drabbas av allergi är större om någon av föräldrarna har eller har haft allergi. Pollenallergi kan inte botas men det finns en hel del åtgärder för att minska besvären. Tveka inte att prova dessa för med rätt behandling så kommer livet då kännas lite lättare under pollensäsongen.

Hur vet jag då om det är allergi eller förkylning?

Kanske inte alltid så lätt att veta eftersom symptomen vid allergi och förkylning liknar varandra. En grundregel är att en förkylning oftast går över efter en vecka, medan pollenallergi hänger i betydligt längre än så.
Nedan ser du några skillnader på symptom mellan förkylning och allergi.

Symptom näsa och hals!

  • Förkylning – Näsan rinner och den är täppt. Ofta blir snuvan trögflytande efter ett tag. Ont i halsen och en del nysningar.
  • Pollenallergi – Kliande näsa som rinner och är täppt. Snuvan är lättflytande. Nysattacker med en mängd nysningar på raken. Det kliar i halsen.

Symptom ögon!

  • Förkylning – Inga specifika.
  • Pollenallergi – Ögonen är svullna, de kliar, är röda och irriterade.

Symptom kroppstemperatur!

  • Förkylning – Kan förekomma lite feber men är inte så vanligt.
  • Pollenallergi – Vanligtvis ingen feber.

Varaktighet!

  • Förkylning – Går oftast över efter någon vecka.
  • Pollenallergi – Återkommer varje år och kan hålla i sig i flera veckor, samt komma och gå.

Tips för att underlätta!

För att överleva pollensäsongen så lindrigt som möjligt så finns det en hel del tips på vad man kan göra för att lindra symptomen. Små förändringar i vardagen som gör att du kan få må lite bättre.

Glöm inte!

  • Ta allergimedicinen i tid och försök att undvika pollen så gott det går.
  • Håll koll på pollenprognosen och planera utefter det.
  • Det är helt normalt att du känner dig tröttare än normalt under denna period, eftersom kroppen utsätts för allergiframkallande ämnen i mängd. Lyssna på din kropp och låt den vila och det behövs.

Tips inomhus!

  • Här är det viktigt att hålla sovrummet rent. Byt lakan ofta och håll sovrumsdörren stängd så att inte pollen flyger in där under dagen. Stäng också alla fönster och vädringsluckor.
  • Har du husdjur så tänk på att pälsdjur ofta bär med sig stora mängder pollen i sin päls.
  • Det finns olika typer av luftrenare. Köp gärna en och sätt i sovrummet så att din kropp får bästa möjliga återhämtning under natten.

Tips utomhus!

  • Som sagt, håll koll på pollenprognosen och planera din utevistelse därefter. Vet du med dig att du kommer vara ute större delen av dagen så ta dina mediciner i tid.
  • Bästa tid att vara ute är på morgonen eller på kvällen. Då finns det oftast dagg som hjälper till att binda pollen, vilket gör att halterna i luften då blir lägre.
  • Klipp inte gräs då det finns mycket pollen i gräset som kommer att virvla upp. Överlåt det arbetet till någon icke-allergiker.
  • Byt kläder och tvätta håret efter en dag ute, då slipper du dra med dig en massa pollen in som fastnat i det under dagen.

Övriga tips!

  • Träning är viktigt för oss alla och för att må bra. Men undvik den där joggingrundan ute då pollenhalterna är höga. Då kan det vara ett bättre alternativ att förlägga träningen inomhus istället.
  • Skölj näsan med koksaltlösning. Detta för att skölja ur allt pollen som fastnat där.
  • Häng inte ut tvätten på tork under denna period.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: Astma och allergilinjen
Bild: Thinkstock