Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-05-01
Sköna maj – kanske ocksć stress?

Som vi längtar efter våren här på våra nordliga breddgrader. Efter en lång mörk och kall vinter har vi fått lite försmak på våren under mars och april. Så kommer maj månad med sol, värme och härliga dagar! Men är maj månad alltid så härlig?

Ja, hur mycket vi än längtar efter vår och sommar så är det ofta också en stressig period. Man skall fixa, feja och göra fint i eventuell trädgård och med hus, har man barn i skolåldern så är veckorna sprängfyllda med avslutningar, utflykter och andra aktiviteter. Allt händer och dessutom i en väldig fart! Man rycks med i fixarhetsen istället för att stanna upp och göra just det där vi längtar efter – att njuta! Vi påverkas av den inbyggda stressen i samhället att vi hela tiden skall ha så mycket att göra, det är viktigt att prestera, att vara tillgänglig och delaktig (både på jobb och fritid), annars är ”man inte med i matchen”.

Så länge vi kan kontrollera stressen så är den positiv, men blir den istället negativ så förvandlas den till vår största fiende. Och att kontrollera stressen i en månad som maj är inte alla gånger det enklaste, och ofta kan vi inte själva styra över alla aktiviteter. Men med lite reflektion och eftertänksamhet så kanske vi kan kapa några av dess stresstoppar.

Här sitter stressen!

Stress påverkar hela din kropp – inifrån och ut, och symptomen kan skilja sig från person till person och visa sig på många olika sätt. Här är några av de vanliga:

Spända muskler – Stress ger spända och stela muskler, vilket i sin tur leder till värk i kroppens olika delar. Vanliga typiska stressåkommor är tennisarm och musarm. Något som är ännu vanligare är en ömmande rygg och då särskilt värk i ländryggen, alltså nedre delen av ryggslutet. Värkande nacke och axlar är även det ofta tecken på stress.

Viktökning – Vid stress fördelar kroppens hormoner om fettcellerna och fett lagras då lättare i kroppens bukhåla. Detta ger oss det farliga bukfettet, det som samlas i en äppelrund form runt magen. Dessutom gör kroppen av med mindre energi vid stress, då fettbildande insulin utsöndras och i sin tur sänker ämnesomsättningen. Här hamnar man lätt i en ond cirkel eftersom insulinutsöndring i sig är stressande.

Hjärtrusning – Stress påverkar hjärtat på olika sätt. Vid tillfällig stress kan högt blodtryck framkallas, något som är normalt. Men om kroppen utsätts för långvarig stress så stannar det höga trycket kvar, även vid vila. Något som ger en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Vid stress är det också vanligt att känna av en oregelbunden hjärtrytm, och att hjärtat ibland liksom ”slår en volt”.

Hudproblem – Det är vanligt att huden reagerar på ett för högt tempo. Dels är det vanligt att drabbas av torrhet i huden, men också olika typer av hudutslag och rodnader. Risken för att utlösa herpes, eksem och rosacea ökar.

Hjärnan förändras – Vid negativ stress kan hjärnans minnescentrum påverkas. Man kan drabbas av koncentrations- och minnessvårigheter. Kronisk stress kan också utlösa en depression eftersom det kan bli brist på noradrenalin i hjärnans känslocentrum om stressen pågått för länge. Hjärnan åldras dessutom snabbare då vi utsätter oss för långvarig stress.

Kom ner i varv och rädda hälsan!

Även om det ibland är svårt att styra allt som sker runtomkring oss, alla aktiviteter och händelser, så är det viktigt att ändå försöka reflektera och vara medveten om vilken skada det faktiskt kan leda till. De flesta av oss är ganska medvetna om hur man bör leva för att hålla sig vid liv längre, men det glöms lätt bort i en stressig vardag och ibland behöver man en liten väckarklocka och/eller en liten knuff i rätt riktning.

Mycket handlar om sunt förnuft. Hur vill just du leva ditt liv för att det skall vara meningsfullt och innehålla glädje. Här kommer några tips på reflektioner:

  • Valet är ditt Du har två val i livet; det ena är att dö, det andra att välja. För alla har vi val vi kan göra. Sedan är det viktigt att fundera på varför vi gör vissa val. Ibland väljer vi saker för att minska ett obehag att göra andra till lags, eller för att vi är rädda att missa något. Genom att inse hur mycket du själv bestämmer, kan du lättare förstå att det faktiskt är du själv som styr. Fyll inte ditt liv med saker bara för att slippa obehag.
  • Filtrera bland tankarna Hela tiden pågår det en tankeverksamhet i vår hjärna. Det finns tankar som är bra för oss, visst. Men det finns också många tankar som vi mår bättre av att bara låta passera. Tankar som stressar oss och som egentligen har ganska lite med verkligheten att göra. Träna på att försöka bortse från tankar som påverkar dig negativt.
  • Lyssna på dig och ingen annan Försök att inte bry dig om vad alla andra tycker, säger och gör. Ibland bör du som sagt inte ens lyssna till dina egna tankar. Det enda som är viktigt för dig är vilken väg just du vill gå. Vad du tycker är viktigt och vad du vill prioritera och lägga energi på i ditt liv. I den möjligaste mån det går, låt detta bli din kompass i livet.
  • Ha kul Ibland finns kraven där utan att man kan göra något åt dem. Livet ser helt enkelt ut just som det gör med vissa saker. Då är det viktigt att upptill dessa krav fylla på med positiv energi, som ger dig det där lilla extra för att orka med kraven. Det är annars lätta att man hamnar i en negativ stress på grund av att man drar ner på roliga saker för att ”man inte har tid”. Men det finns stora risker med att mjölka ur av sin energi utan att fylla på med ny.

Med det sagt vill jag bara att ni reflekterar över livet och inte bara låter denna underbara tiden på året försvinna utan att ha hunnit njuta av den. Vi har ett val även om det ibland kan vara svårt att se.

Text: Sofie Andersson
Källa: stressad.se, stressmottagningen
Bild Pixabay