Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-04-28
Dansa dig till en bšttre hšlsa!

Har du någon gång sett någon dansa med ett surt leende på läpparna? Förmodligen inte. Leende och glädje under dans är något helt naturligt. Personer i alla åldrar kan dra nytta av alla de goda hälsoeffekter som dans för med sig.

Dansens positiva fördelar!

Dans är en effektiv träningsform som ger mycket mer än just bara träning. Du tränar inte bara kroppen utan stimulerar samtidigt sinne och själ. Ja, dans är faktiskt rena hälsokuren och sägs kunna minska bland annat smärta, stress, ångest och aggressioner.

Det är också det som gör den så unik i och med att den kombinerar både fysisk aktivitet med många andra hälsoeffekter såsom känslomässig kontakt och social interaktion. Dans kan även förbättra minnet och koncentrationen och gör dig helt klart mer rörlig. Att den sedan även kan öka självkänslan och livsenergin gör ju inte saken sämre. Dansen ger oss både en fysiskt och psykiskt bättre hälsa. En naturlig kroppsberöring som också är mycket värdefull för vår hälsa. (detta gäller ju såklart då vid pardans).
Till skillnad från många andra motionsformer så finns det heller ingen åldersgräns för dans, det kan man hålla på med så länge benen bär.

Bra nätverkande!

Att gå med i någon danskurs, dansklubb eller liknande är också riktigt bra för nätverkandet. Möjlighet ges då till att träffa och lära känna nya människor och ger en fin social samvaro där dansen står i centrum. I och med att dansen ger oss dessa positiva effekter i form av glädje, så ger det oss samtidigt en bättre självkänsla vilket kan vara en dörröppnare för att våga ta steget till nya kontakter och umgängen. Det är ju dessutom en av få aktiviteter som män och kvinnor i varierande åldrar tränar tillsammans.

Många träningsformer kräver en viss nivå av fysik redan från start, medan dans fungerar lika bra för den som är nybörjare. Man behöver inte vara i någon perfekt fysisk form utan de allra flesta kan hänga med från start.

Ja, fördelarna med dans är många, och betydligt många fler än dessa som jag hittills nämnt.

Hitta dansen som passar dig!

Det finns massor av olika varianter av att träna dans. Hitta sättet som passar just dig, så att upplevelsen blir den allra bästa

  • Bugg är en gammal klassisk pardans som kanske kan kallas ”svenska nationaldansen”. Bugg är en improviserad dans där föraren styr följaren i olika snurrar, steg och turer. Bugg som pardans skiljer sig lite från andra pardanser eftersom i bugg håller man inte om varandra så som i exempelvis en vals. Att bugga ger kondition, koordination och en stor skopa glädje. Även hjärnan får jobba lite för att hänga med i alla olika steg och snurrar.
  • Gammeldans är egentligen en gemensam benämning på de modedanser som hade sin storhetstid under 1800 - 1900 talet i Sverige. Dansen bygger på traditionellt manliga och kvinnliga roller där mannen än den som för kvinnan genom dansen och utgår från förutbestämda stegvarianter och till det oftast ett dragspelsackompanjemang. Exempel på gammeldans är vals, polka, hambo och schottis. Det är en mindre fysiskt krävande dans än buggen men ger absolut både motion och koordination.
  • Zumba är en dansinspirerad form av träning som har blivit mycket populär på senare år. Zumba har inslag av många olika latinodanser, där man dansar själv till medryckande musik under ledning av en instruktör (finns på många gym och träningsinstitut). Grundrytmerna består oftast av salsa, reggae, merengue samt cumbia.
  • Afrikansk dans innefattar alla olika afrikanska dansstilar och kännetecknas av mycket energi och glädje i ett högt tempo. I den afrikanska dansen rör man verkligen på hela kroppen och det görs i stora rörelser för att få fart på hjärtat. Det är kraftfulla rörelser som går genom hela kroppen och kombineras med lite mer sensuella rörelser med rullande höfter, och alla kroppens muskler får sig en omgång.
  • Discodans eller freestyle som den även kallas är den största formen av dans i dagens Sverige. Dansformen kom till och utvecklades under 1970-talet och John Travolta får man nog säga är en person som gett dansformen ett signum. Filmer som Saturday night fever och Grease är omåttligt populära än idag. Discodansen ligger även till grund för utvecklingen av andra dansstilar såsom hiphop och house. Att dansa disco ger oss en massa härlig kondition och uthållighet. Det är en relativt fysiskt krävande form av dans och älskas av många, unga som gamla.

Detta var bara några varianter bland många inom kategorin dans. Så till dig som ännu inte tagit steget ut på dansgolvet, nu är det dags. Ge livet en chans – och börja med dans! Det är aldrig för sent att börja och dansa kan man göra året om, oavsett årstid. Dans kräver heller ingen dyrbar utrustning, mer än ett par sköna och bekväma skor. Lycka till!

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixabay