Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-04-21
Tršning fŲr soffpotatisar!

Tillhör du dem som älskar att hålla dig hemma om kvällarna efter jobbet, och inte känner den minsta motivation till att ta dig till gymmet och trängas bland alla andra?

Vi är alla olika och det är viktigt att hitta den träningsform som passar just dig!! Det finns inget som är rätt eller fel när det kommer till motionens vara eller icke vara. All träning som blir av är den bästa, och det går precis lika bra att köra ett pass samtidigt som tv:n står på hemma i vardagsrummet.

Att komma igång!

Men hur gör jag då om motståndet till att börja motionera är alltför stort?
Det absolut viktigaste är att du hittar något som du tycker är kul eller som du i alla fall kanske tror du kan komma att gilla. Det spelar ingen roll vad det än må vara, men drivkraften måste finnas där för att det skall bli av. Motivationen är det första och absolut viktigaste steget till att komma igång med sin träning. Hittar du motivation till att börja så kommer också viljan automatiskt, och tvärtom; känns inte träningsformen kul som du börjar med så kommer motivationen försvinna ganska snabbt, om den ens infinner sig.

Det handlar om att till en början bryta ett mönster. Att komma upp från soffläget och skapa en förändring från den vanliga rutinen. Alla former av vardagsmotion är toppen! Såsom att promenera eller cykla till och från jobbet. Ta en promenad till mataffären. Kliva av bussen en hållplats tidigare eller senare. Enkla små saker som bryter att vardagligt mönster och som kan vara dörröppnaren för dig till ett nyare friskare och hälsosammare liv!

En annan viktig bit för att komma igång med träning är planering. Skriv in i kalendern dagar/tider i veckan då du tänkt dig din träning/motion. Det underlättar för motivationen om det finns nedskrivet någonstans.

Så om vi utgår från soffläget! Här kommer några enkla klassiska övningar som vem som helst kan göra, utan utrustning eller förflyttning hemifrån. Börja med att schemalägga 20 min två till tre gånger i veckan. Förflytta dig från soffan till vardagsrumsgolvet och gör istället lite enkla övningar framför teven. Redan här sker stora framsteg för din hälsa. Våga bryta mönster! Skapa din egen bootcamp hemma i vardagsrummet!

Text: Sofie Andersson
Bild: Leonie Andersson

 

Övning 1 armhävning: Ställ dig på knä. Håll kroppen i en rak position och armarna utmed sidan i axelhöjd. Pressa dig mot golvet och vänd åter upp mot startposition. Upprepa 2 x 10 och öka sedan efter egen förmåga. När du blivit starkare kan du göra övningen med fötterna i golvet istället.

Övning 2 rumplyft: Sätt fötterna nära rumpan och gör klassiska "rumplyft" där du kniper i skinkorna när du kommer upp. Vill du göra svårare så sträck ut ett ben och kör enbensvarianten. (2 x 15)

Övning 3 Kissande hunden: Stå på alla fyra. Lyft benet uppåt och utåt mot sidan. Upprepa 15 gånger och byt sedan ben. Gör övningen två gånger och öka antalet succesivt.

Övning 4 Knäuppdragning: Ställ dig i en plankposition med händerna mot en stol/bord. Spänn magen och lyft ena benet mot bröstet. Kom tillbaka till start och byt ben. 2 x 20