Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-04-17
Ett brustet hjärta!

Vi har hört om hjärtesorg, att bli varm om hjärtat eller att tala fritt ur hjärtat! Låter det som gamla slitna metaforer? Men det är det i så fall inte bara, utan också något som faktiskt kan vara dödligt!

Vad är då ett brustet hjärta?

Brustet hjärta kallas även Takotsubo och syndromet är farligare än vad man tidigare trott. Något som är avgörande för den som drabbas är livssituationen.
Ett brustet hjärta kan utlösas av en stark emotionell upplevelse, som till exempel att någon anhörig går bort eller någon annan form av krisläge/trauma. Det är en medicinskt oförklarad sjukdom och genom denna starka negativa stress så kan situationen få ditt hjärta bokstavligen att brista. I andra fall så har liksom ”bägaren runnit över” hos den som varit utsatt för långvarig stress och i kombination med detta drabbas av en traumatisk händelse. På så sätt kan man säga att ett brustet hjärta är en sjukdom som bevisar att kropp och själ verkligen hänger ihop och i takt med en ökande psykisk ohälsa så drabbas allt fler av ett brustet hjärta. Människan är helt enkelt inte skapta för att leva så hektiskt som många gör idag.

De allra flesta som drabbas av ett brustet hjärta är kvinnor, så många som ca 80 procent och de flesta av dessa har genomgått klimakteriet. Enligt forskare så kan det finnas ett samband med sjunkande östrogennivåer. De allra flesta tillfrisknar helt och dödligheten ligger på mellan 3 till 4 procent. Så medan kvinnor drabbas av brustet hjärta så är det mer vanligt för män att drabbas av hjärtinfarkt. Symptomen är dock liknande.

Men går då verkligen hjärtat sönder på riktigt?

Det tydligaste kännetecknet för ett brustet hjärta är liknande som för en vanlig akut hjärtinfarkt, och kan därför vara lätta att misstolkas.
Bröstsmärtor som inte försvinner, illamående, svettningar och andfåddhet är vanliga symptom. Hjärtats kammare vidgar sig och antar en ballongliknande form, vilken försämrar hjärtats pumpförmåga. Men det som skiljer sig mot en hjärtinfarkt är att då påverkas även kranskärlen, men vid ett brustet hjärta så är dessa helt normala. Dock är inte sjukdomen mindre allvarlig för det.

Orsaken är som jag tidigare skrev oftast en effekt av långvarig stress i kombination med en traumatisk händelse. I de allra flesta fallen så självläker sjukdomen inom några dagar, ibland i kombination med någon form av hjärtmedicin, och den som drabbats återhämtar sig vanligtvis snabbare än den som får en hjärtinfarkt.

Hur kan jag förebygga?

Att leva ett helt liv utan att någon gång hamna i en lite mer stressad situation är omöjligt. Men vi kan förebygga hjärtsjukdomar genom att generellt minska på stressen i kombination med att undvika andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar såsom högt blodtryck, övervikt, rökning samt höga blodfetter. Något som alltid är bra för vår hälsa är motion. Fysisk aktivitet är stressdämpande och stärker vårt hjärta.

Att reagera med stress är ett sätt för vår hjärna och kropp att återupprätta den balans mellan krav som ställs på oss och de resurser vi har för att möta dessa krav. Stress är alltså en naturlig reaktion, vilken ger oss kraft och energi till att kunna hantera en svår situation.

Så länge kroppen får en chans att återhämta sig så kan stress vara positivt. Det är inte stressen i sig som är det farliga utan hur vi hanterar den. Det är viktigt att lära sig att lyssna på kroppens larmsignaler och att ta symptom på stress på fullt allvar.

  • Livssituationen Känner du att du lever under en stark negativ stress – se över din livssituation och försök göra något åt den. Sök professionell hjälp om det skulle behövas.
  • Arbetssituationen Upplever du en kronisk stress på ditt arbete. Dagar fyllda med stress och kanske även kränkningar. Sök hjälp hos din chef eller hälsovården.
  • Var snäll mot dig själv Ta hand om dig på bästa sätt vad det gäller mat, motion och inte minst återhämtning. Vi är inte skapta för att leva så hektiskt som vi gör.
  • Var påläst Genom att skaffa dig kunskap både om stressens uppkomst och vad den kan orsaka, så hjälper du dig själv att förstå och kan lättare hantera uppkomna situationer.
  • Ta symptomen på allvar Symptom som smärtor i bröstet måste tas på allvar. Sök hellre hjälp för ofta än för sällan.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: Hjärt- och lungfonden, Sahlgrenska
Bild: Thinkstock