Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-03-27
Frisk eller sjuk!

Vår hälsa är det viktigaste vi har i vårt liv! Att ha en god hälsa har positiva effekter även på övriga livet och för att kunna leva ett lyckligt och fullgjort liv så krävs det ett visst minimitillstånd av hälsa!

I mitt allra första inlägg här på bloggen så skrev jag om ordet hälsa och vad hälsa betyder för var och en av oss. Vad är hälsa egentligen? Är att ”må bra” samma sak som att inte vara sjuk? Finns det en optimal hälsa och kan man ha mer eller mindre hälsa? Att känna sig sjuk och ha värk men inte få någon diagnos av läkaren, och inget som syns på röntgen. Som patient så känner han/hon sig verkligen sjuk, fast det finns inget specifikt sjukdomstillstånd enligt läkarens sätt att betrakta det hela på.

Ja, att ha hälsan är verkligen ett komplext begrepp och det finns många olika synsätt på detta. Men hur mycket av det sitter i huvudet egentligen? Vi skall titta vidare lite på detta.

Känna sig sjuk fast man är frisk!

Hur mycket kan man egentligen påverka sin egen hälsa? Visst, det är väl bra att gå på en årlig hälsokontroll, ta blodtryck och blodprov och se så att allt står rätt till, check på den! Men den där kontrollen säger faktiskt inte allt. Något som är viktigt är hur vi själva upplever vår hälsa, självskattad hälsa. Att ha en dålig självskattad hälsa kan vara en tidig varningssignal om en kommande ohälsa. Alltså känslan av att inte må riktigt bra kommer någon annanstans ifrån än de där testerna hos läkaren. Sedan finns det personer med en påtaglig sjukdom som ändå känner sig friska och glada.
Men vad är det då som får oss att känna oss antingen friska eller sjuka?

En känsla av friskhet kan komma från:

  • En allmän känsla av att må bra
  • Att man inte har några sjukdomssymptom
  • Att man kan och orkar göra saker som någon i god form kan göra

En känsla av sjukdom kan komma ifrån:

  • Att vara nedstämd
  • Att vara trött eller orkeslös
  • Att ha värk

Något som också kan påverka den självupplevda hälsan i positiv riktning är känslomässiga upplevelser och förmågan till att ha en positiv livssyn, att känna glädje och lycka. Tvärtom så kan då i viss mån nedstämdhet och depression vara kopplat till en dålig självskattad hälsa. Det är därför viktigt att sträva efter att försöka få in mer positivitet och glädje i livet och försöka fokusera på det.

Ibland kan det kanske vara bra att inte känna efter för mycket. Genom att ha en lagom uppmärksamhet på kroppens signaler kan vi hjälpa hjärnan så att den inte förstärker eventuella symptom av smärta eller trötthet. Lätt att säga kanske för den som mår bra, men det kan faktiskt vara hälsosamt i rätt riktning.

Vi kan förändra!

Att ha en dålig självskattad hälsa är en subjektiv upplevelse på flera olika plan, och det är flera olika delar som hänger samman, påverkar och överlappar varandra. Dock är den inte något som är statiskt utan kan förändras.

Det finns några viktiga nycklar till en god självskattad känsla:

  • Sömnen Genom att prioritera en god sömn kan du hjälpa en stor del av din självskattade hälsa på traven. Sömnen är nyckeln till mycket och många gånger det som är allra starkast kopplat till låg självskattad hälsa. Dålig sömn i kombination med stress kan ge en mycket dålig hälsa.
  • Motion Genom att prioritera motion så får du på köpet med dig många positiva hälsoeffekter och är en av nycklarna till en god upplevd hälsa. Motion hjälper dig att sänka stressnivåerna och till att få ha en bra sömn, alla dessa delar hänger ihop.
  • Rökning Att inte röka är en sak som ger oss en bättre självskattad hälsa.
  • Vikten Samma här, att hålla en normalvikt är också det viktigt för vår upplevda hälsa.
  • Positiv inställning Mycket viktigt, och lite som jag var inne på tidigare i inlägget. Försök att inte känna efter för mycket och försök att fokusera på det som ger dig lycka och glädje.
  • Maten Att hålla en god kosthållning med varierad och näringsrik mat hjälper oss till att känna en känsla av god hälsa. Är frukt och grönt varje dag. Byt ut köttet lite oftare mot fisk och grönsaker.

Text: Sofie Andersson
Källa: Stressforskningsinstitutet
Bild: Pixabay

Ytterligare recept från recepttävlingen kommer här, tack till dig Eva Söderström!

 

PIZZA PALEO

(1 plåt)
4 ägg
2dl riven ost
2dl riven blomkål
Oregano
Blandas och hälls på bakplåtspapper
Grädda 180 grader i 20 min

Topping
T.ex rökt skinka, champinjoner, paprika, salami, tomater, riven ost.
Ta dina favoriter!
Grädda 180 grader i 20 min

Extra topping
Skivad färsk avokado, ruccola