Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-03-17
Lura hungerfällan!

Vi är vad vi äter! Mat och ätande är något som alltid väckt starka känslor hos oss, på gott och ont. Ämnet mat har på senare tid hamnat alltmer i fokus och tv-tablån är fylld av alla tänkbara olika mat- och bakprogram. Inte konstigt att man ständigt känner sig hungrig!

Det finns en del som påstår att vårt förhållande till mat kan liknas vid en religion, där vi lyssnar till ”vår guru”, följer olika traditioner, delar värderingar och skapar förhållningssätt. Precis som motion, sömn och social trygghet så är mat ett av våra grundläggande verktyg för vår hälsa. Grundläggande eftersom det har med vår överlevnad att göra och därför något som väcker alla dessa starka känslor.

Hunger och mättnad!

Genom våra gener är vi formade till att lägga prioritet på att hitta mat och sedan efter en analys – äta den. Vi har dessutom ett inbyggt belöningssystem i våra hjärnor som kickar igång när vi äter energirik mat. Hjärnan är vår osynliga supermakt som styr hunger och mättnad (och sockersug). Det är vår äldsta del av hjärnan, den så kallade reptil-hjärnan som reglerar dessa känslor. Och det är belöningssystemet i hjärnan vi måste slåss mot för att inte lägga på oss en massa extra kilon.

Men det är ju inte bara hunger och mättnad som vi pratar om när det gäller mat nu för tiden. Det är så många andra känslor som är knutna till det vi stoppar i oss. Känslor som tillfredställelse, glädje, längtan och nöjdhet. Men likaväl handlar det om tyngdfulla känslor som skam och skuld. Alla dessa känslor talar om för hjärnan vad som saknas eller önskas (eller inte önskas) vilka sedan kopplas till ett beteende. Både ett medvetet beteende och till ett omedvetet.

Falsk och äkta hunger!

Förutom den riktiga och äkta hungern så finns det även det som vi kan kalla ”falsk hunger”. Falsk hunger kan vara den sociala hungern. Bara man tänker på fredagsmyset hemma med familjen så vattnas det i munnen. Då vankas det nämligen ofta extra festlig mat och andra onyttigheter. Falsk hunger kan också vara den humörspräglade hungern. Den tar vi till allt som oftast, när vi är stressade, ledsna, uttråkade bland annat. Det hela handlar om att vi bedövar våra känslor med mat utan att vi egentligen är hungriga på riktigt.

Största aptittjuvarna!

Visst är det ibland jätteenkelt att förstå varför man är konstant supersugen vissa dagar. Kanske har man kört ett eller fler rejäla träningspass eller så kanske är man i tiden för värsta PMS. Men om den där hungern aldrig vill ge med sig så kan det vara läge att kolla in några av de vanligaste aptittjuvarna:

  • Vätskebrist Något som ofta kan luras till att kännas som äkta hunger är om du druckit för lite. Det uppstår då en förvirring i den del av hjärnan som reglerar hunger och törst. Och när törsten sätter in så kan det ske en felkoppling i hjärnan så att istället för att ta ett glas vatten så stoppar man i sig något onyttigt i matväg.
  • Godisfällan Ganska vanligt att suget efter något sött sätter in när blodsockret börjar dala fram på eftermiddagen och man tänker ”jag skall bara ta en godisbit”. Det är i princip omöjligt att ”bara ta en bit”. Du har redan efter första biten skickat upp ditt blodsocker i skyn, men det dyker lika fort och du blir genast sugen på mer.
  • Protein Hur ser det ut på din mattallrik? För lite protein på den i kombination med för mycket snabba kolhydrater gör dig snabbt hungrig igen efter måltiden. Desto mer protein din måltid innehåller, desto längre tid stannar maten i magsäcken och mättnadskänslan varar längre.
  • Alkohol Alkohol fungerar verkligen som en aptitretare. Och eftersom alkohol i sin tur är vätskedrivande kan det lätt leda till vätskebrist. Vätskebrist lurar hjärnan som jag skrev om ovan, och du tror att du är hungrig snarare än törstig.

Knepen att ta till!

Som sagt, ofta är det vår hjärna som sätter käpparna i hjulet för oss när det kommer till att äta för mycket mat eller äta dålig mat. Men smarta som vi är så kan vi överlista oss själva och vår egen hjärna, här är några knep:

  • Använd en mindre tallrik Hjärnan är mer lättlurad än man kan tro. Om du lägger upp din mat på en stor tallrik så ser det ganska halvtomt ut. Direkt förbereder sig då hjärnan på att vi inte kommer bli mätta. Så minska storleken på tallriken så att den istället ser överfylld ut och ögat ser att vi får mycket mat.
  • Surt och syrligt Genom att äta mer syrliga råvaror blir miljön i magsäcken surare. Detta leder oftast till att matspjälkningen går långsammare och maten stannar längre i magen, mättnaden vara längre. Dessutom kan det syrliga dämpa sötsuget. Enkelt fixat genom att pressa lite citron eller lime i dricksvattnet till maten.
  • Långsam spjälkning Lite som jag var inne på ovan med proteinet, så är det bra att välja mat som ligger kvar i magsäcken länge. Det kan man också göra genom att äta lite mer fibrer. Psylliumfrön innehåller vattenlösliga fibrer och är lite av ett mirakelfrö. (du har väl inte missat mitt tidigare inlägg om det?) Prioritera även råvaror med tuggmotstånd som även de spjälkas långsammare.

Text: Sofie Andersson
Källa: Women’s health
Bild: Thinkstock