Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-03-10
Kliv ner frŚn stresstrappan!

Stresstålig? Ja, tills allt brast….

Vi är alla stressade av och till. Men vissa av oss kan inte koppla av från stressen och blir istället till sist sjuka av den.
Att vara stressad är egentligen inte farligt, bara man ser till att återhämta sig mellan varven. Vår kropp signalerar alltid om vi inte tar hand om den. Att bli utbränd eller drabbas av utmattningssyndrom går inte på en vecka, utan i själva verket så är det en lång process och vi får ofta flera varningssignaler före i form av trötthet eller värk. Så den beskrivningen många ger att ”plötsligt kunde jag inte stiga ur sängen en dag” är ett resultat av en lång och konstant period av stress.

När man rusar fram i en alltför stressad tillvaro så är det väldigt lätt att sätta på skygglapparna och inte se de varningstecken som kroppen signalerar. Det kan också vara lätt att även om man ser och känner dem, så sticker man hellre huvudet i sanden och blundar och inte vill märka. Och ju längre period av stress som går utan att batterierna får laddas, desto högre upp på stresstrappan kommer man.

Det här kan vara tecken på stress och ju fler symptom du känner av desto viktigare är det att se upp:

  • Konstant stress Att ständigt gå omkring med en känsla av att inte hinna med sin tillvaro, att dygnets timmar känns alldeles för få. Att hela tiden ha i tanken att det blir nog bättre snart, men så blir det inte det. Kroppen har ett konstant högt påslag av kroppens stresshormoner.
  • Svårt att sova Din hjärna får aldrig någon ro, inte ens på natten. Den jobbar hela tiden på högvarv och det blir svårt att få till den välbehövliga djupsömnen. Den typ av sömn då kroppen får sin bästa återhämtning. Kroppen behöver minst två timmar av djupsömn per dygn, annars blir du efter ett litet tag känsligare för livets alla påfrestningar. Att inte få tillräckligt med bra sömn kan vara en av de viktigaste orsakerna till att drabbas av en stresskollaps.
  • Noll energi Du upplever att du inte har tillräckligt med energi. Inte ens de saker som du alltid tyckt varit kul förut känns ointressant. En konstant spänningshuvudvärk och koncentrationssvårigheter gör det hela ännu värre. Man blir stressad bara av att veta att man borde göra saker men inte orkar. Detta hänger såklart ihop med sömnbrist. Har man svårt att sova, blir man trött och det kan lätt leda till att man stoppar i sig snabba kolhydrater för att piggna till. Detta hjälper dock högst tillfället och när blodsockerkurvan sjunker neråt igen, så blir tröttheten än värre. Det är också vanligt att man även väljer bort det sociala livet och vänner när inte orken finns. Det känns helt enkelt viktigare att landa en stund i tv-soffan hemma istället för det sociala umgänget. Det är vanligt att just sina vänner prioriteras bort då man har för mycket omkring sig, vilket är olyckligt. Socialt umgänge är nämligen rena hälsovaccinet.
  • Krämpor Återigen är spänningar och värk ett tydligt tecken på att något är fel. Det kan vara i form av huvudvärk, ont i nacke/axlar eller kanske ryggbesvär. Dessa kroppsbesvär kommer ofta relativt tidigt i stresstrappan och dessa bör man inte ignorera. Att gå omkring med ständigt spända muskler gör ont och gör att tröttheten intensifieras. Ofta är det ett kroppsligt symptom som är anledningen till att man till söker läkarvård, inte att man inser att man är på väg mot en stresskollaps.
  • Nära kollapsen När man kommit till ett läge då man är väldigt nära att klappa ihop så känns tröttheten förlamande, det hjälper inte att vila. Depression och ångest kan krypa på och det mesta känns bara tungt och motigt. De tidiga höga stresshormonerna i kroppen såsom gör en helomvändning och kortisolnivåerna sjunker neråt istället, samtidigt som hjärnan blir utmattad. Det är i detta läge som man ofta hör beskrivningen ”plötsligt kunde jag inte kliva ur sängen”. Kroppen har fått nog och skriker efter hjälp! Resultatet av en långvarig och svår stress.

Trappan kan ses som en metafor för hur nära en stresskollaps man befinner sig. Stegen kan se olika ut för varje individ och de kan även komma i olika ordning. Men symptomen är klassiska för personer som inte klarar att hantera sin stress. Se även en annan variant på stresstrappa i bilden nedan. Ser lite olik ut men det handlar i det stora hela om samma grej.

Varför drabbas man?

Det har gjorts många studier kring utmattningsdepression/utbrändhet de senaste 20 åren. Trots detta så har det varit svårt att utforma studier som klargör de direkta orsakerna till utbrändhet. Men slutsatser som i alla fall har dragits är att det är både yttre förhållande och personliga egenskaper som spelar in om man drabbas eller inte.

Återigen – det är inte stressen i sig som är farlig utan hur man klarar av att hantera den. Hur känslig man är för förändringar och sin tilltro till sig själv över att kunna påverka sin situation. Vi reagerar olika på en och samma stressmängd, och en del är mer sårbara för långvarig stress än andra. Det handlar ofta om högpresterande perfektionister som har svårt att säga nej eller delegera.

Hur kan jag kliva av stresstrappan?

Även om det kan kännas nästan omöjligt så går det att kliva ner från stresstrappan. Ställ dig frågan vad som är viktigt för dig i livet och hur du ur ett långsiktigt perspektiv vill vara som människa. Hur du skulle vilja ha det och om det finns något som kan ändras på genast. Sluta jämföra dig med andra och hur deras liv ser ut och vad de klarar av.

Något som också kan vara bra är att kartlägga sin stress. Skriv dagbok och se om du kan finna några samband mellan de olika situationer som utlöser stressen. Försök att skapa rutiner och ordning i livsrytmen och en balans mellan arbete, familj och fritid. Lär dig avslappning i någon form, exempelvis yoga eller meditation. Motion i allmänhet är ju också någonting som är bra mot det mesta, inte minst mot stress.

Känner du igen de klassiska symptomen och anar att allt inte står rätt till med dig så tveka inte att söka hjälp. För ju högre upp du kommit i stresstrappan, desto svårare kan det bli att kliva av på egen hand.

Text: Sofie Andersson
Källa: Giorgio Grossi, KI
Bild: Thinkstock