Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-03-06
Stegen till en yngre och friskare kropp!

Det är helt omöjligt att springa ifrån din kronologiska ålder, men du kan i allra högsta grad påverka din biologiska ålder. Även om du försummat din egen kropp under lång tid så är det aldrig för sent att börja göra något åt det.

Att ork och energi avtar med åldern kanske de flesta känner till. Maten är en väldigt viktig faktor i betydelsen för hur vi mår och vad vi orkar prestera. För varje år vi lägger bakom oss så regleras vår basalmetabolism sakta men säkert neråt, rakt igenom hela livsspannet. Och man kan inte äta lika mycket när man passerat 40-årsåldern som i 20-årsåldern (om man ser till en normal ämnesomsättning). Det är ingen gigantisk skillnad men ändå en skillnad. Därför är det viktigt att maten vi då äter håller en god kvalité. För genom att leva hälsosamt och hålla uppe styrkan och konditionen, så kan man fördröja kroppens åldringsprocess, och känna sig fortsatt stark, ung och aktiv.

Avgörande levnadsregler!

Att faktorer som stress, för lite sömn och för mycket sol kan göra att vår kropp åldras i förtid, det vet vi. Men det finns flera andra faktorer som just i detta nu är i full gång med din kropps åldrandeprocess, fast du kanske inte har en aning om det.
Det finns några avgörande levnadsregler som är extra viktiga för oss. Det är de klassiska som att motionera regelbundet, inte röka, dricka måttligt med alkohol, äta en nyttig och varierad kost och sist men inte minst; att ha en positiv inställning. Och även om det aldrig är för sent att ändra sina vanor, så är det att rekommendera att börja så tidigt som möjligt, för ett långt och friskt liv.

Maten har stor betydelse!

Även om motion och övriga levnadsregler ovan är lika viktiga, så skall vi idag lägga lite mer fokus på maten, och vilken betydelse den har för vårt åldrande. Med hjälp av lite god kosthållning så kan vi återupprätta balansen i vår kropp och attackera den åldringsprocess som triggas av en dålig kosthållning.

Under vår livstid äter vi någonstans runt 50 ton mat, mat som alltihop skall passera genom och bearbetas av vår kropp. Det är inte så konstigt att vår kropp påverkas av all den maten vi äter. Maten – som bryts ner i magsäcken och vidare ner genom tarmarna, där näringen tas upp och skickas vidare ut i kroppens celler. Det är då viktigt att ha detta med sig i tanken då vi handlar, lagar och äter maten.

Några av de nyckelprocesser som hela tiden pågår i kroppen är just matsmältningen, men även immunförsvaret, syra-bas-balansen samt oxidationen. Vi skall titta på dessa lite.

Matsmältningen Magen och tarmarna är kroppens centrum. Fungerar inte matsmältningen som den skall, så dröjer det inte länge innan olika besvär kryper sig inpå. Om du exempelvis blir förstoppad så påverkar det andra organ i kroppen negativt, såsom njurarna, levern och huden. Samtidigt som tarmarna får det svårt med att kunna ta upp näringen, vilket kan leda till näringsbrist av olika slag. Följden av detta kan då leda till orkeslöshet och du både känner dig och ser äldre ut. Att ha en normal matsmältning innebär en tarmtömning någonstans var 12:e till 24:e timme. Vilket såklart kan variera från person till person. Men det är väl kan man säga idealiskt. För att underlätta för matsmältningen så är det bra att dricka ordentligt med vatten. Äta mycket frukt, grönt och fibrer samt att röra på sig tillräckligt. Mat som kan hjälpa matsmältningsprocessen är till exempel broccoli, selleri, russin, avokado, ärtor, råris, mandlar, chili, honung. Och glöm inte det fantastiska psylliumfröet.

Immunförsvaret Att få en inflammation någonstans i kroppen är ett tecken på att man skadat sig på något sätt eller drabbats av en infektion. Olika faktorer triggar reaktioner i kroppen som i sin tur leder till en obalans hos immunsystemet och vidare kan resultera i infektioner, allergier och andra tillstånd som försämrar vårt immunförsvar. Det kan handla om yttre faktorer såsom stress, men också om olika ämnen som finns i mattillsatser, eller rengöringsmedel. Så mycket som 70-80 procent av vårt immunförsvar finns i magen. Därför drabbas hela kroppen om buken blir inflammerad, (gaser, magsmärtor mm.) och det kan bli svårt att bli av med. Kosten är därför avgörande för att hålla en bra tarmbalans. Genom att minska rejält på allt socker, vitt mjöl och rött kött kan man hjälpa till att undvika inflammationer. Sedan finns det även kost som verkar inflammationshämmande och innehåller mycket antioxidanter såsom kål, päron, bananer, potatis, torsk, cashewnötter, olivolja, tonfisk.

Surt och basiskt Att hålla kroppen i en lagom balans och undvika försurning eller för hög alkalisering är en av dess viktigaste uppgifter. Om kroppens PH värde ligger mellan 7,2 till 7,4 så fungerar alla kroppens processer på ett bättre sätt. Ett bra PH värde i kroppen ger cellerna tillräckligt med antioxidanter, vitaminer och mineraler. Kosten har stor betydelse för att hålla en god balans mellan syra och bas. Desto mer syrabildande mat vi äter, desto snabbare kommer rynkorna. Huden blir torr och fnasig, håret sprött och livlöst och naglarna sköra. Kroppen kompenserar allt det sura genom att dra ur kalcium och magnesium ur skelettet, vilket på sikt kan leda till skör benstomme. Att hålla kroppen i en bra syra-bas-balans och undvika försurning kan du göra genom att se till att få i dig bra med alkaliserande livsmedel. Ät mycket grönsaker, frukt och baljväxter. Typiska syrabildande livsmedel är hårdost, animaliskt fett, och kött i allmänhet. Minska på detta och välj hellre protein i form av linser och bönor.

Oxidationen Syret är helt avgörande för att vi skall kunna fungera och hålla oss vid liv. Alla kroppens celler kräver hela tiden en tillförsel av syre och näring. Men som jag skrivit i tidigare inlägg så är detta syre också skadligt. I samband med processen som sker i kroppen när vi andats in syret (oxidationsprocessen) så kan cellförgiftning och andra skador ske. Detta räddas upp av de fria radikalerna. Jag går inte in mer detaljerat om detta då förra inlägget handlade om just fria radikaler. Dessa kemiska reaktioner blir då något som kallas en oxidativ stress som kan skada cellstrukturen och leda till bland annat rynkor, slapp hud, sämre muskeltillväxt. Här handlar det åter om att få i sig föda innehållandes mycket antioxidanter. C och E vitamin som neutraliserar de fria radikalerna. Ät mat i färg. Tänk hela färgskalan så har du lättare att få i dig antioxidanter. Grönt - som i spenat, grönkål, kiwi, persilja. Gult - som i morot, citron, sötpotatis. Rött – som i tomat, kidneybönor, vattenmelon. Blått/lila – som i björnbär, blåbär, fikon, rödbeta. Svart – som i kakao, mörk choklad.

Text: Sofie Andersson
Källa: Eat yourself young
Bild: Thinkstock