Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-02-20
Stava dig stark!

Att ta med sig stavar ut och använda dem under promenadrundan är en hypereffektiv träning och kan nästan fördubbla energiförbrukningen om man använder dem på rätt sätt.

Det är alltid den rätta dagen att börja röra på sig. Så kom du inte igång igår, så är det den perfekta dagen idag. En av kroppens naturligaste och mest grundläggande rörelser är vår gång. Det är också den motionsform som kanske är lättast att komma igång med, och de allra flesta kan utföra det. Den kan utföras i princip var som helst och den kräver ingen direkt utrustning.

En god kondition är alltid en investering för framtiden

Genom att öka sin kondition och sitt flås så stärker du ditt hjärta. Du kan vinna flera år på grund av att ditt hjärta stärks och då inte behöver slå en massa onödiga slag.
Sätter du ett par stavar i händerna när du promenerar så får du även ett flertal hälsobringande effekter. Stavarna gör att du kan ta ut stegen längre, vilket gör att du lättare aktiverar dina sätesmuskler samt baksidan av låren. Och eftersom du hela tiden sätter staven i marken så ges kroppen en skjuts iväg och automatiskt ökas farten. Detta gör att du ökar cirkulationen och energiåtgången rejält, samtidigt som dina knän får lite avlastning. Vid stavgång får även överkroppen arbeta mer och främjar för en bra rotation och rörelse för ryggraden. Som sagt, helt enkelt en massa bra hälsobringande effekter.

Använd stavarna på fler sätt

Jag har i tidigare inlägg skrivit om just stavgångsträning och vad det kan generera, se arkivet. Därför var detta endast en liten kort påminnelse så att inte era stavar glöms bort hemma i förråden. Gå gärna tillbaka och läs om teknik och lite annat ifall ni kanske missat det tidigare. (2016-06-06)

Om du kombinerar din stavgångspromenad med några enkla styrkeövningar så får du lätt till ett ordentligt träningspass för hela kroppen. Så stanna kvar ute i naturen och komplettera promenaden med lite extra frisk luft och ta hjälp av detta för att få ut det där lilla extra av träningspasset. Det kommer att ge resultat, jag lovar. Här kommer tips på några styrkeövningar som dina stavar kan användas till. Även denna gång tackar vi Leonie Andersson som hjälpt till med att demonstrera övningarna. Bilderna togs en härligt solig dag i höstas.

Text: Sofie Andersson
 

Övning nummer ett: Knäböj med stavar

Stå rakt på hela foten, ha tyngden på hälarna och håll armarna rakt upp. Böj sedan knäna samtidigt som du håller ryggen rak. Tänk att nacken är en förlängning av ryggraden. Res dig igen till utgångsposition och upprepa 15 x 2.

Övning nummer två: Utfallssteg.

Ta ett steg framåt och böj knäna i 90 grader samtidigt som du håller ryggen rak. Undvik att komma för långt fram med tyngden. Kliv tillbaka och skifta ben. Upprepa rörelse 10 gånger på varje ben. Vill du försvåra övningen så sträcker du även upp armarna över huvudet samtidigt som du tar klivet fram.

Övning nummer tre: Draken

Här är det viktigt att tänka på att det är bålens muskler som ger dig stabilitet. Så spänn dina coremuskler så att du lättare kan hålla balansen. Håll kroppen rak med blicken framåt. Flexa sedan ena benet rakt bakåt samtidigt som du håller överkroppen still. Höften skall vara parallell i alla lägen. Upprepa 8 x 2.

Övning nummer fyra: Plankan
Ta hjälp av stavarna att luta dig emot. Håll kroppen i en rak och spänd linje. Spänn coremusklerna och håll kvar i det läget så länge som du orkar.