Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-02-03
LŲptršna ute hela vintern!

Lägg inte löparskorna på hyllan bara för att vintern är här. Med rätt motivation och utrustning så går det att springa de flesta dagarna även under de kallaste månaderna!

Utomhuslöpning förknippas ofta med de månader som vi har barmark, ljusare dagar och en ganska behaglig temperatur. Det blir lätt att vi lägger skorna i garderoben när hösten kryper på och då oftast kanske i samband med en första höstförkylning. För vem vill halka runt på isfläckar eller flåsa i sig kall luft när man kan krypa upp i soffhörnet hemma och mysa om kvällarna? Ja, det är lätt att fastna i negativa tankar om hur jobbigt och kallt den kommer att bli, den där löprundan.

Men du behöver och bör inte ge upp din löpning bara för att det är mörkt, kallt eller snöigt ute. Hittar du motivationen och håller träningslusten igång hela vintern, så kommer du att möta våren i allra bästa form.
Låt inte vintern vara ett hinder!

När solen lyser med sin frånvaro och temperaturen kryper under nollstrecket så kan det kanske vara lockande att byta ut joggingskorna mot en stund på löpbandet inomhus. Men att springa på ett löpband ger dig inte lika bra träning som om du springer utomhus. Ute i naturen så har du ett bättre motstånd, vilket gör att din kondition förbättras. Vid tuff vinterlöpning så kan den även ta din löpning till en ny dimension med förbättrad löpteknik och starkare muskler i både ben och fötter.

Något som också talar för att vi skall trotsa vintern och ge oss ut på en runda är dagsljuset. Även om det är en mulen dag, så får vi i oss viktigt dagsljus, vilket gör oss piggare och kan minska risken för depression. Och den kalla luften är inte bara kall, utan även den är uppiggande och frisk.

Med rätt inställning, rätt utrustning och lite anpassningar, så kommer dina löparpass under vintern vara lika härliga som övriga tider på året.

Vad är då viktigt att tänka på?

Kylan När det gäller vinterlöpning så påverkar kylan givetvis. Det kan kännas jobbigt i luftrören när temperaturen kryper under nollan, vilket inte är så konstigt och det kan då kännas lite ansträngt att andas. Denna torra och kalla luften gör att luftrören drar ihop sig och det blir svårare att ta djupa andetag. Kanske retar detta lite i luftrören så att du också får hosta, men det skall inte göra ont att andas. Sedan kommer luftrören också att vänja sig vid kylan, desto fler löparrundor som blir av.
Riktigt kallt väder gör det tufft för snabbare löpning, och de där riktiga långpassen blir svåra att genomföra. Detta på grund av att det blir svårt att hålla värmen uppe. Men kylan påverkar oss väldigt olika, det finns de som kan springa ute i ner till 20 minusgrader, medan andra känner besvär vid långt mycket ”högre” temperaturer. Man får känna sig fram helt enkelt, börja med kortare rundor och sänka takten.

Utrustningen Då det är både snö och kyla ute så kan det vara bra att investera i lite vinteranpassad utrustning. För du skulle väl exempelvis inte sätta dig i en bil som inte hade vinterdäck om det var snö och halka på vägarna? Vad det gäller skor så finns det två val. Antingen så kan du köpa ett par riktiga vinterlöpskor, vilka i och för sig kostar en liten slant. Vill man ha ett billigare alternativ, så finns det broddar att köpa och fästa på sina vanliga löparskor. Tyvärr är det lätt att snö fastar i broddarna och en del tycker heller inte om att springa med broddar då löpsteget blir lite annorlunda. Återigen, prova och se vad som känns bäst för dig.

Vad det gäller kläder så är det viktigt att du håller dig varm och torr, då du både kommer att svettas och behöver skydd från kyla. Då är det bra att klä sig enligt trelagerprincipen. Alltså närmast kroppen ett underställ som är värmeisolerande samt fukttransporterande. Viktigt att materialet kan transportera bort fukt från huden för annars kyls du ner snabbare om du är fuktig, än om du är torr. Andra lagret bör vara en vintertröja som håller värmen bra men som även transporterar bort fukt och torkar snabbt. Ett plagg i fleecematerial är att rekommendera. Det finns även tights som är fodrade med ett lätt fleecefoder, kallas också flossade tights. Yttersta lagret bör vara en skaljacka som är vindtät och vattenavvisande. Glöm heller inte mössa och vantar. Springer du i mörkret, så reflexväst på.

Tekniken Ta det gärna lite lugnare när du löptränar på vintern, både för underlagets skull och för kylans. På vintern är underlaget oftast lite ojämnare, vilket leder till en ökad belastning på muskler och leder. Det svåra är de där mellanfaserna när vädret skiftar och det smälter och fryser om vartannat. Då är det en ökad risk för skador, och för varje litet steg du halkar till påfrestas hälsenan och du spänner musklerna. Så spring därför lugnare och värm gärna upp inomhus.
Anpassa farten efter väglaget, och springer du på snö så är det bra att ha ett lite kortare löpsteg då det ger dig en bättre kontroll.

Motivation Det är lätt att fastna i negativa tankar, så tänk inte så mycket utan bara ge dig ut. Om du endast kör alternativa pass och tränar inomhus under vintern så kommer inte dina muskler vara så bra förberedda när du sätter igång ute till våren. Startar du då igång för hårt så är skaderisken stor. Genom att trotsa vind, kyla, snö och is så kommer du möta våren både mentalt och fysiskt mycket starkare. Alla träningspass till våren kommer att kännas lättare då du klarat av att hantera vinterlöpningen. Ju tuffare väderförhållanden det är desto nöjdare kommer du att vara med dig själv efteråt. Och du behöver ju faktiskt inte springa långt eller fort, utan det viktigaste är att du ger dig ut!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock