Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-01-27
Trapptršning!

En lång trappa kan vara det perfekt träningsredskapet. Ett träningspass i en trappa nära dig kan vara en utmaning för både kondition och styrka. Perfekt för dig som vill komma i form på rekordtid!

En trappa är absolut inte bara en trappa. Med lite fantasi och motivation så kan den istället vara det perfekta träningsstället. I trappan kan man gå, springa, krypa, ta jättekliv, gå sidledes, gå baklänges, hoppa. Det finns massor med varianter av plankan, armhävningar…. Ja, det är bara fantasin som sätter gränser, så nu tar vi och trappar upp tempot!

Oavsett om du är en elitidrottare eller en helt vanlig glad motionär, så har du mycket att vinna på att köra ett träningspass då och då i en trappa. Är du en löpare så har du stor nytta av trappträning, då du ökar styrkan i både låren, vaderna samt sätet, vilket ger dig ett kraftfullare frånskjut i löpsteget. Med starkare muskler orkar du sedan springa längre sträckor och du orkar hålla ett högre tempo.

Som med all annan träning så är det viktigt att inte gå ut för hårt i början. Är du nybörjare och aldrig testat övningar i trappa förut så kanske det är lagom att avsluta en promenad/joggingrunda med några enkla övningar i trappan.

När du tränar i trappa får du generellt sett även träning för din koordination, balans och corestyrka (magstyrka). Såklart lite beroende på vilka övningar du väljer att utföra. Ja, det finns många fördelar med trappträning. Det behöver inte vara svårare än att ta på sig lite lämpliga kläder, ge sig ut och gå till en trappa i närheten.

Trappträning är kanske inte är något som man vill utföra vid varje träningstillfälle, men det är garanterat en bra grej att lägga in någon gång i veckan eller ett par gånger i månaden. Positivt är ju också att träningen då oftast sker utomhus, med frisk luft och stärkande immunförsvar. Finns det ingen utetrappa i närheten, så självklart fungerar många övningar lika bra om du har en trappa i hemmet.

Här kommer några tips på enkla, roliga och effektiva styrkeövningar som kan utföras i trappan. Sedan finns det ju även massor med olika spring övningar och intervaller i trappa att komplettera med. Se till att vara ordentligt uppvärmd innan bara. Tack till Leonie Andersson som ställde upp på bild.

Text: Sofie Andersson

Övning nummer ett: Tåhävningar. Stå stadigt med raka ben och spänn magmusklerna. Fokusera på att aktivera vaderna. Skjut ifrån och kom upp på tå. Sänk sakta ner igen och upprepa.

Övning nummer två: Sidokliv. Ta två långa steg i taget, lägg tyngden på det böjda benet, ner i knäna och skjut ifrån ordentlig. Ta dig uppför hela trappan på det sättet. Skaka sedan loss benen på väg ner. Vänd och byt ben.

Övning nummer tre: Sidokrypning. Börja längst ner på trappan. Föreställ dig att det hänger ett stort nät över trappan som du måste krypa under. Håll kroppen rak och in med rumpan, så att inte ”nätet” träffas.

Övning nummer fyra: Jättekliv. Kryp med gigantiska kliv uppför trappan och håll tyngdpunkten så lågt du kan. Blicken uppåt och framåt och ta i och skjut ifrån ordentligt och generera kraft i benen.