Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-01-23
Skidspecial!

Längdskidåkning – ett av de mest effektivaste sätten att förbättra sin kondition. En träningsform som får dina muskler att jobba samtidigt som du får njuta av frisk och härlig luft!

Många av er som läser denna blogg är redan väl bekanta med längdskidåkning. Skidåkningen som är en del av regionsklassikern, en populär och rolig utmaning för alla anställda i regionen. Kanske var några av er och såg på tävlingarna i Ulricehamn i helgen!? Men för er som ännu inte testat på denna härliga motionsform och kanske tycker att skidåkning känns svårt och främmande, så skall jag försöka inspirera er till att testa och som kanske sedan leder till en anmälan till regionsklassikern.

Lite allmänt om längdskidåkning

Längdskidåkning är en motionsgren som kanske kan kännas lite skrämmande för en del, men är faktiskt en träningsform där man kan avancera snabbt och resultatet komma fort. Börjar man med den klassiska stilen så är den tekniken lätt att lära sig. Tänk dig som att du går stavgång, men att du istället glider fram. Oftast är den största utmaningen för nybörjare rädslan för att ramla, och att sedan ta sig upp från liggande ställning.

Att åka längdskidor är inget nytt fenomen, även om det fått ett väldigt uppsving de senaste åren. Skidtrenden är absolut här för att stanna. Längdskidåkning är en träningsform som sprids alltmer i åldrarna, och anmälningarna till Vasaloppet ökar för varje år. Många verkar gilla grejen att svettas lite lagom i ett härligt skidspår.

Vi människor har åkt längdskidor sedan forntiden. På den tiden var det dock främst för att förflytta sig och inte för att träna och tävla. Även vid jakt var skidorna ett smidigt hjälpmedel. Det finns de som hävdar att skidorna faktiskt användes före hjulets uppkomst, men arkeologiska bevis hittar vi från i alla fall minst 5 000 år sedan. Den första tävlingen i längdskidåkning genom fördes i Sverige redan 1878, och då i Stockholm.

Komma igång!

Längdskidåkning är som sagt en sport där man med enkla medel snabbt kan bli bättre. Med rätta grunder så kan en nybörjare bli duktig på bara några få träningstillfällen. Att det går så pass snabbt att komma igång är för många som en glödlampa som börjar lysa, glädjen infinner sig och motivationen ökar.

Som nybörjare med en ganska låg konditionsnivå kan det vara lagom med ett par träningstillfällen i veckan, och också räcka för att kunna uppleva en formförbättring. Efter tre till fyra veckor så minskar tendensen till att bli andfådd, du orkar mer och en tillfredställelse infinner sig.

Skidåkning ger hela kroppen en rejäl genomkörare och till skillnad från annan uthållighetsträning såsom cykling och löpning, så använder man även överkroppen. Det är därmed en oerhört effektiv träningsform. Belastningen under skidåkningen varierar från början till slut, det är det som gör den till en så effektiv konditionsträning. När man exempelvis dubbelstakar, så används i princip enbart överkroppens muskler. Åker man i en kuperad terräng med många backar höjs pulsen rejält. För att snabbt ta sig upp för en brant backe så behöver man saxa sig upp vilket medför en snabb pulshöjning. Ungefär som en kort intervall vid löpning, vilket har visat sig vara effektivt för vår syreupptagning.

Bra syreupptagning/kondition ger långsiktiga effekter såsom ett starkt hjärta och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Andra hälsoeffekter med skidåkning är att fettförbränningen förbättras, energibalansen hålls på en bra nivå, humöret blir bättre och immunförsvaret byggs upp.

Vad behöver jag då tänka på!

Har man aldrig åkt längdskidåkning förut så kan det vara vettigt att låna utrustning första gången/gångerna. För att testa och känna om det är något som känns kul. Kanske ta en dag i Skidome i Göteborg, hyra utrustning ett par timmar och prova på. Läs mer om Skidome i aktivitetskalendern. Andra tips att tänka på:

  • Träningen Även om själva skidåkningen förbättrar konditionen relativt snabbt så är det förutom den vettigt att försöka hålla en bra grundkondition för att orka. Grundträning är ett viktigt komplement till skidåkningen. Det kan handla om löpning, stavgång eller rullskidor vid avsaknad av snö. Lite beroende på vilken målsättning du har med din skidåkning såklart. Har du höga mål så är det bra att träna lite extra styrka i överkroppen. En stark rygg och en stark mage ger ett bättre och snabbare resultat.
  • Utrustningen Var noga när du köper din utrustning och ta hjälp att kunnig butikspersonal, för det finns en hel del man bör tänka på. Pjäxorna skall inte sitta för trång på foten. Vad det gäller skidor så finns det ett stort antal varianter. Det som är viktigt är hur skidans underlag ser ut och hur bra vallan fäster. Vill man hellre ägna tiden åt skidåkning än vallningsteknik, så satsa på så kallade ”vallningsfria” skidor. Stavarna bör vara 15 centimeter kortare än din kroppslängd.
  • Teknik Staven skall hållas ganska löst, som en golfklubba. Klassisk skidåkning innehåller fyra olika tekniker: saxning, diagonalåkning, stakning med frånskjut samt dubbelstakning. Den lättaste och kanske mest naturliga tekniken att börja med kallas diagonalteknik. Används vid mindre stigningar samt för nybörjare på platt terräng och fungerar ungefär som gång eller löpning på barmark. Staven sätter du ner vertikalt på samma plats som bindningen befinner sig. Var noga med att böja på knäna och var inte för stel i benen. Det är vanligt att man lutar sig lite framåt när tröttheten börjar krypa på. Detta bör man försöka undvika. Håll kroppen rak och rikta blicken framåt. Tyngden skall ligga på den främre foten, alltså mer vikt på framfoten än på hälen.
  • Klädsel Klä dig varken för varmt eller för kallt. Vilket kanske kan vara lättare sagt än gjort. Men använd flera olika lager, så att du kan plocka av dig allt eftersom kroppsvärmen stiger. En tjock täckjacka är inte att rekommendera. Klä dig istället i syntetiska material som transporterar bort fukten. Ett bra underställ och mjuka, rörliga kläder.

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock