Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-01-09
Sć hćller vi oss friska och pigga i vinter!

Trött, hängig och orkeslös? Misströsta inte – den tuffaste perioden ligger snart bakom oss och det finns massor med bra saker du kan göra för att känna dig piggare.

Att känna sig trött och hängig vid den här tiden på året är faktiskt fullt normalt. Många har i och för sig redan haft sin tuffaste period. November är den månaden som enligt många känns som allra värst. Sedan kommer julen med alla sina ljus, pynt och glöggmys som höjer energinivåerna och humöret lite. Men när det sedan är dags för januari och februari så ökar vår trötthet igen och här är det återigen många som har sin allra jobbigaste period. Ja, det är lätt att misströsta så här mitt i mörka vintern. Dagarna som rullar på i sakta fart och det känns som en evighet tills att det börjar ljusna och vårsolen tittar fram igen. Denna trötthet och energilöshet kan ha en stor inverkan på våra vanor och på vår vardag. Vi sitter mycket hemma, träningen blir svår att få till och det sociala umgänget får ta stryk.
Varför blir vi då så trötta?

Har man tillräckligt med energi så bör man klara hela vintern utan större besvär. Men om det finns en obalans i din kropp så är det vid den här tiden som det brukar visar sig. Helt klart är det så att mörkret påverkar oss och gör oss lite nedstämda. Och den som har olika former av kroniska besvär brukar ha det svårare under denna kalla och mörka period.

En av anledningarna till den extra tröttheten under vintermånaderna kan vara hormonet melatonin. Melatonin är ett hormon som sänker ämnesomsättningen och även kroppstemperaturen. På vintern har vi en hög nivå av melatonin under en längre tid på dygnet än under sommarmånaderna, vilket gör oss mer trötta. Hela kroppens system går liksom ner lite på vintern, och många blir också nedstämda av mörkret.

Idag lever vi människor faktiskt lite ”bak och fram” och man jämför med hur vi levde för länge sedan. Då var människan som mest aktiv och intensivast under den ljusa tiden, var ute och jagade och samlade proviant inför den kalla årstiden. När sedan vintern kom så gick folket nästan i fullständig ide och satt och gnagde på sina förråd. Idag har vi vår ledighet och semester under sommaren när vi har det som ljusast, för att sedan arbeta som mest under vinterhalvåret.

Hur skall vi då göra för att må bra på vintern?

Ja, vad kan vi då göra för att få upp energinivåerna och hålla dem igång. Först och främst bör vi sänka ambitionsnivåerna under denna period och förstå att kroppen behöver tas om hand lite extra. Tas om hand på många olika sätt.

Undvik sjukdomar; för att kunna och orka hålla sig pigg så vill man gärna vara frisk. Under vinterperioden är det många sjukdomar och virus som cirkulerar runt. Även om det inte är livshotande sjukdomar så är det inget roligt att vara sjuk och dessutom tar det på krafterna. Rinnande näsor och envist långdragna förkylningar riskerar att göra vintern svårare än den behöver vara. Så att försöka hålla sig frisk är ett bra motto. Med ett starkt immunförsvar så har du också en större chans att hålla dig frisk. Påverka ditt immunförsvar och stärk det genom att äta mer frukt och grönt som innehåller antioxidanter.  En kost rik på zink hjälper till att stärka immunförsvaret och zink hittar du i exempelvis skaldjur, bönor, nötter, nötkött, fullkorn och frön. Krydda din mat rikligt med ingefära och gurkmeja och rör på dig regelbundet. Sedan är det såklart viktigt att du håller dig varm. Inte för att du blir sjuk specifikt av kylan, men ditt immunförsvar kan försvagas av att du är frusen. Så på med varma kläder, trotsa kylan och ge dig ut i friska luften. Det är mycket bättre än att sitta inne och kura hela vintern.
Glöm heller inte att handhygien är A och O för att undvika smitta.

Träning; Träningen, som är en sådan viktig bit, men tyvärr ofta får stryka på foten på grund av trötthet, mörker och håglöshet. Trots att det i själva verket är så att det är just motionen som gör oss piggare. Det kan alltså ge goda effekter av att ”tvinga sig” iväg och träna trots att du kanske inte alls orkar eller har lusten. Träningen är alltid viktig för att bli starkare och friskare - oavsett årstid.

Äta bra; Att äta bra är också av stor betydelse för att hålla orken, energin och immunförsvaret på topp. Självklart skall det finnas utrymme till att unna sig lite godsaker då och då, men för mycket av det goda påverkar immunförsvaret negativt. Så länge man äter en varierad och näringsrik kost så behövs inga direkta kosttillskott. Den som tar ett piller istället för att frossa i frukt och grönt missar alla andra antioxidanter, för att inte tala om smakupplevelsen och en skön mättnadskänsla. Den så kallade medelhavs-kosten har utsetts till världens mest hälsosamma kosthållning. Den innehåller nästan inget socker, få animaliska produkter och anses minska risken för en rad sjukdomar. Så tänk grönsaker, fisk, skaldjur, olivolja, frukt, nötter och fiberrika spannmål. Undvik snabba sockerkickar. Dessa höjer endast energinivån högst tillfälligt, för att sedan göra dig ännu tröttare när sockerkurvan kraschar. För att undvika att blodsockret åker berg och dalbana så är det också viktigt med regelbundna måltider.

Sömn; Det ligger i vår natur att vi behöver sömn och vila. Genomsnittpersonen behöver sova omkring 7 – 8 timmar och då inte minst på vintern. Bristen på återhämtning är det som bryter ner oss. Så ta vara på dina timmar av sömn för att orka med din vardag. Din kropp kanske behöver mer sömn än vanligt den här tiden på året. Kanske behöver du gå och lägga dig lite tidigare än du annars vanligtvis gör. Försök att ha ett svalt sovrum. Undvik koffein och alkohol och håll regelbundna tider då du går och lägger dig för att lättare kunna somna på kvällen.
Försök att ha en lagom stressnivå och att regelbundet ta dig tid till vila och avkoppling. Sömnbrist och långvarig stress kan påverka ditt immunförsvar negativt.

Ljuset; Det viktiga ljuset. Utomhusvistelse i naturen och då i dagsljus har positiva hälsoeffekter. Att andas frisk luft är bara det något som får kroppen att kvickna till och bli piggare.
Nivåerna av endorfin och serotonin skjuter i höjden när du rör på dig utomhus, vilket gör att en känsla av välbefinnande infinner sig. Och är du ute i dagsljus så sänker du nivån av melatoninet (som jag skrev om ovan i inlägget) vilket gör att du känner dig piggare, till skillnad om du sitter inne då nivån stiger och du blir tröttare. Dagsljuset hjälper dig att vara pigg på dagen och sova gott om natten.
Och även om solen inte skiner när du är ute så signalerar ljuset för kroppen att den skall vakna och bli pigg, och samtidigt får du i dig det viktiga D-vitaminet.
Den som inte fått i sig tillräckligt mycket D-vitamin genom solljuset under sommarmånaderna kan behöva ett tillskott under vinterperioden. Allra helst via maten och genom att vistas utomhus den ljusa tiden på dygnet. Detta för att undvika en ökad infektionskänslighet.

Sist men inte minst; Tänk dig piggare! Istället för att ligga kvar i sängen på morgonen och våndas över hur trött du känner dig. Tala om för dig själv att du faktiskt är full av energi. Tänk på att du är frisk och stark och har en god hälsa.
Känner du dig ändå väldigt trött så sänk kraven på dig själv och inse att du inte behöver vara på topp jämt. Först när vi kan acceptera vår trötthet så kan vi ge oss själva den återhämtning som vi behöver – och därefter få ny energi.

Text: Sofie Andersson
Källa: sund.nu
Bild: Thinkstock