Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2017-01-02
Nytt ćr och nya möjligheter!

Trots att tomten redan åkt hem igen för att vila, så fortsätt önska…och uppfyll det där som är viktigt för just dig – din dröm!

Väldigt många som får frågan om vad de önskar sig allra mest i livet svarar: Att få ha hälsan!
Oavsett om det handlar om en önskan att få en starkare kropp, en hälsa i balans, en renare kropp, så är ingen önskan för stor eller för omöjlig när det gäller vår egen hälsa. Just nu är det dessutom den perfekta tiden för att starta resan mot en förändring.

Nytt år = härligt!

Hej och välkommen till ditt nya liv, för visst känns det väl så?
Att inleda ett nytt år känns väl alltid lite extra och härligt! Vi har, som jag skrev om i förra inlägget, summerat det gamla året, gjort bokslut med oss själva och vet vad vi önskar att det nya året skall komma med. En känsla av ny energi fyller vår kropp då vi ser alla nya möjligheter. Det känns helt enkelt nytt och fräscht och kalendern är full av tomma blanka blad som skall fyllas på med nytt. Och även det nya årets oskrivna blad hjälper oss att hitta den kraft vi behöver för att orka sätta fart på de förändringar vi vill göra och se resultatet av. Att genomföra förändringar är dock som vi tidigare ”pratat” om ibland lättare sagt än gjort, och det är viktigt att ha tålamod med sig själv.
Ge inte upp vid första minsta motgång och inse att vi ibland får acceptera något steg tillbaka för att sedan kunna ta två steg framåt igen.

Nya löften!

Tillhör du dem som alltid och gärna avger ett eller flera nyårslöften? Då är det heller inte ovanligt att dessa ofta handlar om hälsan. Tankarna förs ofta däråt, efter dagar fyllda med julmat, inomhusmys, och alltför mycket stillasittande. Att förändra sin livsstil och ta itu med sin hälsa är därför mycket vanligt när det är dags att återgå till vardagen och till det normala igen efter nyår. Oavsett vilket eller vilken nivå löftet ligger på, så brukar januari månad vara ett bra tillfälle att börja.
Januari månad är den månad då det köps allra flest gymkort, och andra träningskort för den delen också, och det brukar vara rejält trångt mellan vikter och träningsmaskiner.

Men sedan är det upp till bevis att hålla de där löftena man gav sig själv på nyåret. Denna nystartseffekt som skapar en drivkraft och motivation till att förändra, förbättra och utveckla. Tyvärr är det ofta så att denna förändring inte blir så långvarig, och allt eftersom veckorna går så blir det mer och mer glest med människor på träningslokalen och nyårseffekten börjar dala eller avta. Och våra avsikter och intentioner till förbättring och förändring blir inte direkt varaktiga och hållbara.

Löften som fungerar!

Hur kan vi då se till att våra intentioner faktiskt blir till verklighet och då också en långvarig sådan? Först och främst är det såklart att sätta upp ett mål som är realistiskt, då är sannolikheten större att en verklig och hållbar förändring kan genomföras. Tro heller inte att det finns någon ”quickfix” när det gäller livsstilsförändring, förändring tar tid och det måste den få göra för att kunna bli bestående.

Här kommer lite tips på några enkla nyårslöften som fungerar och som gör ditt liv bättre på riktigt, en riktig lyckoboost!

  • Fokusera på det positiva Försök att ha minst tre positiva tankar för varje negativ tanke. Öva på att balansera upp det negativa i ditt liv med saker som stärker dig. Som att om du kommer på dig själv med att tänka en negativ tanke – reparera detta genom att tänka tre positiva tankar om saker du är tacksam för. Så efter en extra tuff arbetsdag, gör saker som får dig att må bra. Träna, ta ett skönt varmt bad, kramas med familjen eller vad det kan vara.
  • Skapa dig egentid Försök att varje dag skapa dig en stund bara för dig själv. Det behöver varken vara dyrt eller ta för mycket av din tid. Det kan handla om allt möjligt såsom att skratta till ett roligt youtubeklipp, en 5-minuters avslappning när du kommit hem efter jobbet. Vad det än är så är det huvudsaken att det blir av och att du gör något som du mår bra av.
  • Prioritera nära och kära Dela livet med de du tycker om och de som ger dig något tillbaka. En meningsfull tid tillsammans med familj och vänner ger en känsla av meningsfullt liv. Att ha ett socialt bra nätverk är faktiskt den främsta gemensamma nämnaren hos människor som känner sig lyckliga. Undvik energitjuvarna i ditt liv.
  • Var tacksam Genom att träna upp din tacksamhet så har du automatiskt ett effektivt medel mot ilska, oro och övriga negativa känslor. För det är inte helt enkelt att vara arg och ilsk samtidigt som du känner dig tacksam. Genom att vara tacksam stärker du din förmåga till att kunna uppskatta det som är bra i ditt liv och det som fungerar.
  • Träning såklart Motion är det bästa av bästa som lyckans verktyg. Det mest effektiva sättet att finna välbefinnande. Att motionera och vara fysiskt aktiv motverkar så mycket. Det lindrar stress och nedstämdhet. Ger en bättre sömn. Ja, motion hjälper oss att hålla både vår fysiska och mentala hälsa i form.

 

Oavsett vilken väg du än väljer eller vad du väljer eller om du är nöjd som du är, så önskar jag dig ett riktigt härligt år 2017 och att dina eventuella önskningar går i uppfyllelse. Låt det bli ditt riktiga hälso-år. Ta fram VGR aktivitetskalender, välj något som passar dig och glöm inte att följa med mig under året här på Balansbloggen.
GOTT NYTT ÅR!

Text: Sofie Andersson