Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-12-26
Mellandagsrea!

Tomten har gått och lagt sig och julen börjar så smått att lugna ner sig. Hur ser det ut hemma hos er? Brukar ni njuta av lugnet, äta gott och umgås med familjen i mellandagarna? Eller tillhör ni de som hänger på låset till annandagens gigantiska reor?

Kanske blev julen ändå stressigare än du hade tänkt dig? Trots att du kanske bestämt att förväntningarna, dina egna och andras inte skulle vara för höga och att kraven skulle sänkas. Om det nu blev så, försök då att låta bli att fortsätta stressa runt på alla dessa mellandagsreor, försök att komma ner i varv och använd de lediga dagarna till återhämtning. Trots rubriken; i detta inlägg så struntar vi i alla mellandagsreor och ägnar oss istället åt ”må-bra” aktiviteter.

Jul, jul strålande jul…mat i överflöd, sötsaker i mängder samt alkohol och stillasittande kanske även det. Ja, julen är ju inte direkt någon hälsokur, det vet väl alla. Men med lite enkla tips och tankar, så kan man ändå kanske närma sig det nya året utan att känna att man avslutat det förra i ett alltför ohälsosamt tillstånd.

Julen 2016 är ju ett år då det inte naturligt blir så många lediga dagar. Och arbetar man inom vården så ser schemat oftast ut som vanligt. Men oavsett så kanske det blir någon/några extra arbetsfria dagar, och då är det i år viktigare än någonsin att sänka ambitionsnivån och försöka att njuta så mycket som möjligt och satsa på kvalité.

Vila!

Klart att du skall ligga på soffan, knäcka nötter och se på TV, det hör ju liksom till julen, och vilan är mycket viktig. Men kanske inte bara det och kanske inte hela tiden. Det finns många andra bitar som också behöver sin egna lilla omvårdnad så här efter en månad med mörker och arbete.

Även sömnen är viktig! December månad kan vara full av tillfällen då vår sömn rubbas på grund av mycket fester och mycket arbete. Det är också en månad med högsäsong för förkylningar och vinterkräksjuka. Vi är mycket inomhus och träffar också många människor. Genom att vila och få tillräckligt med sömn, så hjälper du ditt immunförsvar att stå emot alla dessa olika virus och bakterier.

Sött, sött, sött!

Julen kommer tidigare och tidigare till oss, ofta redan i början av november. Om man vanligtvis har svårt för att låta bli allt det söta som finns framför oss, så innebär detta en lång och jobbig tid för att motstå alla dessa frestelser. Det blir ett ”normalt” beteende att ta en chokladbit ur chokladasken som står framme, eller ett par pepparkakor till kaffet, som sedan efter julen kan var svårt att komma ur.

Dock är det ju så att i juletider så är det inte bara de uppenbara sötsakerna som innehåller mycket socker, som kolor, knäck och skumtomtar. I mat såsom inlagd sill, gravad lax med hovmästarsås, rödbetssallad och mycket mer innehåller även det en hel del sockerbitar. Allt socker gör att vårt blodsocker åker berg och dalbana under en period, och din kropp mår inte bra av detta. Så försök peppa dig själv till att låta bli alltför mycket socker under ledigheten.

Och såklart motion!

Det kan vara svårt att få till sina vanliga rutiner vad det gäller träning och motion under julhelgerna. Tiden kanske inte finns, men också att man lätt hamnar i ett soffläge med godsaker runt omkring sig, och svårt att komma ur det.
Du behöver inte åka femmilen på annandagen för att hålla formen igång, det är inte det. Men att sträcka på benen då och då, och röra på sig på olika sätt underlättar både för sömnen och för att hålla sig ifrån för mycket sötsaker, och det finns mängder av sätt att hålla igång på, även om det inte blir något besök på det vanliga träningsstället i mellandagarna.

  • Umgås till fots Ta en promenad med nära och kära och umgås på detta sätt istället för hemma i soffan. På med varma kläder och ge dig ut på en långpromenad. Ett bra sätt att också få i sig dagsljus så här den mörka tiden på året.
  • Lek ute Perfekt att aktivera sig tillsammans med barn, barnbarn, syskonbarn eller vad det kan vara. Finns det snö så åk pulka. Ett par timmar i pulkabacken, kan bli till ett riktigt bra crosstraining pass. Eller bygg en snögubbe tillsammans. Ger en bra omgång åt armstyrkan, särskilt om det är lite blötsnö.
  • Julstäda Kanske inte det roligaste. Men efter en helg med många gäster och mycket tid i hemmet kan det kanske behövas en omgång med dammvippan. Faktum är att det blir ett ganska bra motionspass av ett par timmar med skurtrasa och dammsugare.

Du bestämmer!

Hur det än är så är det du som i slutändan bestämmer hur din julledighet skall se ut, och vad som ger dig mest utav dessa dagar. Känn efter vad just du vill använda din tid till. Har du ett stillasittande arbete i vardagen, är det kanske just motionen som du behöver och vill ha. Är du ofta på språng och är i rörelse mycket i arbetet, så kanske vilan istället behöver prioriteras. Oavsett så försök att få i dig så mycket dagsljus som möjligt. Det behöver vi nordbor denna mörka tid på året!

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixabay