Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-12-23
Julstress vs Julefrid!

Det är dagen före dopparedagen, hur har ni det hemma hos er? Har lugnet börjat lägga sig som ett bommullstäcke, eller är stressen på högsta nivå? Julen, denna fridfulla högtid – kanske är det ingen självklarhet för många?

 De allra flesta av oss ser framemot julen. Känner en glädje och förväntan. Tänker på hur skönt det skall bli med lite extra ledighet, att få umgås med familjen och äta och dricka gott.

Men ofta har vi en bild av hur vi önskar att vår jul skall se ut, och den stämmer ofta inte med verkligheten. Och när denna verklighet krockar med vår önskan är det lätt att man blir besviken och kanske lägger skulden på sig själv. För somliga kanske hela december månad är en enda lång sträcka fram emot det oundvikliga.

Ju närmare jul vi kommer, desto högre brukar stressnivån bli hos de flesta. Det kan vara mycket på jobbet som skall vara klart innan året är slut. Det är julavslutningar, julfester, glöggmingel och en massa annat. För att inte då tala om alla ”måsten” som finns på hemmaplan. Det skall julpyntas, handlas julklappar, handlas och lagas mat.

Idag ser det lite annorlunda ut jämfört med för 50 år sedan och den perfekta hemmafrun är i princip ett minne blott. För den som har ett heltidsarbete och familj att ta hand om, och dessutom skall servera ett julbord enbart bestående av hemmalagade rätter, ja - det kan ge den allra lugnaste personen prestationshets. Som en extra aspekt så är det faktiskt också så att ca 50% av det svenska folket upplever en ökad trötthet och håglöshet under denna mörka tid på året, och energin finns inte eller räcker inte till. Julen kan bli en alltför stor påfrestning för den som har svårt att säga nej och gränsen mellan att orka och bli sjuk blir hårfin.

Stress före julafton och stress på julafton

Många gånger ligger stressen i att man har flera ställen att åka till och fira jul, och sedan kanske även ha firande hemma. I dagens moderna samhälle med många föräldrar som är skilda kommer ytterligare ett stressmoment till. Kanske är relationen mellan de skilda föräldrarna inte särskilt bra. Det kan vara olika traditioner och olika åsikter om hur julen skall firas ”allt skall vara som det alltid varit”. Stressen tar över på grund av andras förväntningar och önskningar. Hur ofta hör man inte: på julafton skall vi vara på två olika ställen, på juldagen ett och på annandagen ytterligare två. Inte alls bra för våra stresshormoner!

Våga bryta jultraditioner!

Julfirande är ett typiskt exempel på hur gamla rutiner och outtalade förväntningar får styra, istället för att man gemensamt försöker komma fram till hur familjen egentligen vill ha det. Våga bryta mönster.

Om det sedan innebär att programpunkterna blir färre, julbordet minskar i omfång och julklappssäcken blir lite lättare och någon kanske blir lite besviken, så kan det vara värt att ta den risken. Den risken kan vara avgörande för att minska julstressen och skapa en lugnare och harmonisk högtid för alla. Det kan också vara viktigt att som förälder tänka lite på vilka signaler som de ger till sina barn under julen. En högtid som kanske istället för det önskade präglas av stress och irritation.
Med det sagt vill jag egentligen bara att ni uppmärksammar hur julfirandet påverkar oss på olika sätt, fysiskt och mentalt. Att ni ägnar en liten tanke åt detta så här dagen före julafton. Det blir väl utan att allting måste vara perfekt. Försök istället hitta känslan av njutning tillsammans med släkt och familj denna underbart mysiga helg på året! Jag önskar er alla en lugn och skön julhelg!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock