Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-12-19
Grönkålen – god och nyttig!

Kål i allmänhet

Det finns många olika sorters kål, och gemensamt har de alla att de är mycket nyttiga. Alla former av kål är rika på kalcium, järn, c-vitamin, fibrer och betakaroten. Dessutom innehåller sorter som broccoli, grönkål och brysselkål även folsyra och kalium.
Antiinflammatoriska ämnen hittar du också i alla dessa olika kålsorter.

Vi har odlat kål i Sverige i mer än tusen år, ingen vet dock exakt hur länge. Man tror att kålen kom till Europa någon gång 600 år före Kristus via kelterna. Det man däremot vet är att vikingarna var väldigt förtjusta i denna mångsidiga grönsak.  

Grönkål i synnerhet

Grönkålen kan man verkligen säga har kommit i ropet. Och det inte bara som en dekoration, eller given ingrediens på julbordet längre. Den syns allt oftare i svenska matbutiker och i receptböcker och har blivit en mycket populär råvara.
Den toppar kostrådgivarnas listor på ”supermat”, och i USA har man länge hyllat grönkålen för sina fantastiska egenskaper. En kalorisnål grönsak som är fullproppad med nyttigheter.

Grönkål som även ibland kallas för bladkål eller långkål är den typ av kål som mest liknar själva ursprungskålen. I Sverige har man länge odlat grönkål, men idag är den odlingen dock ganska liten. Grönkålen kännetecknas av de mörkt gröna och krusiga bladen. Den är mycket lättodlad och kräver inga större krav på jorden.

Superlivsmedel

Även om ett livsmedel eller annat är hyllat inom kost- och träningsbranschen, så behöver det ändå inte betyda att det är helt igenom superbra. Men just grönkål är faktiskt något som är riktigt bra för oss att äta, då de likt andra mörkgröna bladgrönsaker såsom bland annat även spenat och ruccola, är överlägsna vad det gäller näringsinnehållet.

Grönkålen sägs även på grund av dess höga innehåll av antioxidanter, ha en renande effekt, och kan skydda kroppen inflammationer.
Att äta grönkål ger också ett mycket bra fiberrikt tillskott. Det som dessutom är jättebra, är att den som får magproblem av för mycket fibrer ofta ändå klarar av att äta grönkål, eftersom det är en sorts kål som inte ger dig uppblåsthet eller gaser.

Text: Sofie Andersson
Källa: odla.nu
Bild: Pixabay

Grönkål i juletid

För att få med inslag av lite lättare och fräschare rätter på julbordet så är det perfekt att göra en god sallad med grönkål.
Men för många i vår del av Sverige och inte minst i den halländska trakten, så är den halländska långkålen en av de absolut viktigaste rätterna på julbordet.
I vår släkt är den en självklarhet och för mig är det inget riktigt julbord utan denna ljuvligt goda rätt. Har ni inte testat det innan så måste ni göra det i år.

Halländsk långkål

Gör så här:

Repa av de gröna bladen från den kraftiga stjälken.
Lägg kålbladen i en stor gryta med 4 dl skinkspad eller grönsaksbuljong.
Låt den koka i ca 30 minuter (det är anledningen till namnet långkål, att den kokas länge så att hårdheten försvinner).
Ta upp grönkålen och låt svalna. Krama ur vätskan.
Grovhacka kålen och lägg i en stekpanna med några matskedar smör.
Låt kålen fräsa en stund, tillsätt sedan grädde efter hand i önskad mängd.
Krydda med salt, vitpeppar och lite sirap efter smak.
Låt det hela koka ihop sig på medelvärme. Kålen skall vara mjuk men ändå ha ett litet tuggmotstånd.

Helt underbart gott till skinka och köttbullar!