Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-12-05
"Appa" dig till en bttre hlsa!

I och med alla dagens högteknologiska mobiltelefoner så är det ganska enkelt att hålla sig hälsosam. Det spelar ingen roll om du är intresserad av att gå ner i vikt, av löpning eller gillar mindfulness. Det finns en app för alla möjliga ändamål.

För att exempelvis mäta den fysiska aktiviteten så kan många olika verktyg användas. Det kan handla om en träningsdagbok, rörelsemätare eller stegmätare, för att nämna några. Det vanliga hjälpmedlet – en traditionell stegräknare, har idag ersatts hos många med mer avancerade program som nästan alla finns att hitta i våra smartphones.

Alla dessa olika motionsappar har till viss del konkurrerat ut de traditionella idrottsföreningarna. Du kan använda en app både som en personlig tränare och rådgivare, och överallt på sociala medier kan man hitta olika tjänster som erbjuder träningsprogram för alla olika nivåer.

Är dessa appar bra för oss då?

Än så länge finns det ingen direkt långsiktig forskning på hur dessa appar påverkar oss, de är ju trots allt lite för nya på marknaden för att man skall kunna se den långvariga effekten. Kortvarigt finns det dock studier som visar att de som använde sig av mobilappar som ett verktyg i sin träning, började röra på sig mer, mådde bättre, fick bättre kondition och hade lättare för att hålla kontroll på sin vikt. Även om de flesta som använder sig av träningsappar redan är frälsta och motiverade till träning, så finns det säkert även många ”soffpotatisar” som kan bli uppmuntrade till att börja röra på sig lite mer med hjälp av en app.

Visst kan det vara så att det handlar om ett modefenomen, som är trendigt just nu, och som kommer att ersättas av någonting annat framöver. Teknologin utvecklas ju hela tiden. Men så länge inte det finns forskning som dementerar att det INTE skulle vara bra för oss att använda dessa olika appar som motivation, så får man väl tycka att det är bra för dem som gillar dessa. För trots allt så är ju alla metoder tillåtna om syftet är att vi rör på oss. Och det är många som faktiskt tränar bättre och mer genom att de mäter sin träning, det blir synbart på ett helt annat sätt.

Hur fungerar dessa appar då?

”App” är en förkortning av ordet applikation, vilket kan förklaras som ett program som är skapat för ett visst område. Det som kännetecknar en app är att de är interaktiva, vilket i sin tur betyder att man kan klicka på ikoner, skriva och bläddra i menyer. En app används i en smartphone eller läsplatta och man laddar ner den från internet.

Att ha en smartphone blir bara mer och mer vanligt, och att använda sig av som exempel en motionsapp innebär i praktiken att man bokför sina egna prestationer i mobilappen eller på sin dator/läsplatta. Dessa kan sedan (om man vill) delas med sina vänner på sociala medier och de kan då följa varandras träning, peppa och sporra varandra. I vissa tjänster så kan träningen vara synlig för alla som är registrerade. Dessa nätverk är populära hos dem som är intresserade av teknik och sociala medier.
Nätverken kan vara positiva för många genom möjligheten att få instruktioner, råd och tips från andra personer i detta nätverk, som kanske har hållit på längre och skaffat sig lite mer erfarenhet. Man kan ”umgås” kring ett gemensamt intresse.

Några vanliga och bra appar!

Men det finns som sagt många appar, och det kan vara svårt att veta vilken man skall välja om man vill testa på, här kommer några bra tips:

Runtastic Denna app blev utsedd till bäst i test hos Råd & Rön tidigare i år. Det är den appen som innehåller flest funktioner, och hjälper dig att hålla koll på din träning, oavsett vilken typ av träning du tycker om. Flest funktioner (i alla fall om man använder sig av betalversionen). Den finns också i en gratisversion, men där får den lite mer konkurrens av andra appar som är något bättre.

Runkeeper Den bästa löparappen enligt många. Den mäter såväl sträcka som hastighet, och vill man så påminner den om det går för långsamt eller kanske för snabbt. Med denna appen finns det även en möjlighet att lägga in egna intervallpass och träna med en coach. Finns i gratis- samt betalversion.

Endomondo En träningsapp som har hängt med länge och utvecklats under en lång tid. Den har letat sig ut på flest plattformar och är en riktig kompetent träningspartner. Här har man fina möjligheter till att sätt upp tävlingar mellan dels sina vänner, men även i större grupper. Du kan sätta upp dina egna mål inom den träningsform som passar dig bäst. Finns i både betalversion och i en gratisversion beroende på hur många funktioner man vill använda.

Shape up Den här appen hjälper dig att hålla koll på både matintag och din träning. Den räknar kolhydrater, fett, protein och energi (kalorier). I appen får man en överskådlig bild över sitt dagsintag och den är enkel att fylla i. Den träning man utfört under dagen kan man lägga till i efterhand genom att välja aktivitet i databasen (eller om du kombinerar denna med en av träningapparna ovan). Det finns även en uppgradering som köps till där man kan koppla sina träningsappar direkt in i Endomondo. Så den finns alltså både i en gratisversion som grund och att du sedan kan köpa till fler funktioner.

Mindfulnessappen Appen är precis som det låter. Den hjälper dig att utöva mindfulness. Det är en perfekt app för nybörjare men även för den som är en van meditatör. Man kan välja mellan en guidad meditation eller så finns det varianter med exempelvis endast ljudet av klockor. Längden på meditationen ställer man in själv och man kan även sätta en påminnelse när det är dags. Riktigt bra då man sitter på tåget, bussen eller ligger på sängen och vilar.

Dessa appar är bara några tips i mängden. Titta runt och se vad som passar just dig och vad du vill ha hjälp och stöttning med. Jag vill återigen påminna er om att kolla i aktivitetskalendern och ta del av alla fina erbjudanden som finns där.

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock