Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-11-28
Med ml i sikte!

När denna veckan är ända har du givit dig själv 12 veckor av fokus på dig och på din egen hälsa, Grattis till ett bra beslut!

Total reflektion!

Vad händer nu? Jo, när denna vecka blivit till söndag så är det nu dags att göra en total reflektion. Vi går först tillbaka till vecka 1. Ser tillbaka på vår målbild och tankar och känslor vi skrev ner vid det tillfället. Fram med papper och penna igen. Hur känner du när du tittar på dessa idag? Är det fortfarande en ouppnådd målbild du ser? Har det kommit till fler saker på vägen? Andra saker som känns mer viktigt? Har du samma känslor idag när du ser på din målbild? Och framför allt – känner du att du har nått ditt mål?

Det är också tid för att göra om hälsotestet som vi gjorde den första dagen!

Jämför sedan de båda testresultaten och reflektera över vad du ser. Har det skett någon förändring på totalpoängen? Det är nämligen din egen poängsumma du fick i starten som skall jämföras med hur den ser ut efter 12 veckor, det är DIN förändring som är den viktiga!

Om du inte nått ditt mål!

Har du under dessa 12 veckor inte nått ditt mål som du satte upp i starten, så fundera lite kring det. Har du kommit närmare målet kanske? Om inte, så skall du kanske ställa dig frågan om målet egentligen var så viktigt för dig? Om du hade gjort om din målbild idag, hade den sett annorlunda ut då?
Det är mycket frågor att ställa till sig själv. Men det är i tanken som förändringen sker och det är våra tankar som styr hur vi handlar, så vi fortsätter.

Vi checkar återigen in nuläget!

Hur har du mått under dessa 12 veckor? Har du känt dig glad? Har du tyckt om dig själv? Vad är det i så fall som fått dig att känna så? Dessa stunder och känsla av glädje och välmående är ju det som vi nu vill skall bestå även i framtiden.

Skriv ner vad under dessa 12 veckor som du är stolt över. Har du belönat dig för detta? Skriv också ner vad som gjort dig tacksam och vad du kommer ta med dig vidare i livet.

För att kunna behålla en hälsosam livsstil ”för livet” så gäller det att inse att det är just en livsstilsförändring vi genomgår. Det är ett aktivt val vi måste göra och förhålla oss till dagligen. Det handlar om att se värdet i att äta bra och att röra på sig. Göra smarta val och förändra förhållningssättet. Bra mat och motion hänger ihop. Gör vi bra matval så har vi också en tendens till att göra bra motionsval och tvärtom. Dessa två påverkar varandra.

Det är bara när vi är närvarande i vår kropp och då vi lyssnar på dess signaler som vi verkligen kan vara säkra på det vi upplever. Att vi förlitar oss på att vår kropp ger oss den information som vi behöver.
Därför är det så viktigt att "komma hem" till sin egen kropp. Så var rädd om dig själv och lyssna till vad just din kropp försöker säga till dig. Var vaksam på när din autopilot blivit påkopplad och tro inte på allt det som ditt sinne sänder ut. Kanske kan du istället medvetet ändra fokus till nuet med en kärleksfull attityd till dig själv. Vi kan inte lösa allt i livet med träningsschema, matlistor och annat. Lösningen ligger i vår kropp och i den förmåga vi har att lyssna till vad vår kropp ber om i varje stund. Vad den behöver för att du skall på det stora hela må bra, känna dig lycklig och nöjd med livet.

Glöm heller inte bort att möta dig själv med uppmuntran och förståelse när du kanske upplever ett bakslag. Förståelse - men inte genom att ge upp din inre resa eller den livsriktning du valt. Denna resa och inriktning är den du kommer tillbaka till, efter att du varit i diket och vänt. Stå upp för dig själv – hela fantastiska du!

Tack för att ni varit med mig under Balansbloggens höstaktivitet "I form för livet". Jag hoppas att ni kunnat ta till er av den yttre motivationen jag försökt att bidra med. Maila mig gärna era tankar och åsikter ni har av aktiviteten, det vore roligt att höra hur just du upplevt den. vgrbalans@gmail.com

Blogginläggen fortsätter nu som vanligt och de har som högsta ambition att ge er läsare pepp, inspiration och verktyg till en hälsosam livsstil och en kropp i balans.

Text: Sofie Andersson