Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-11-14
Hstmrker och motivation!

Vi går in i vecka 10 och hösten är här på allvar. Den friska luften, alla vackra färger – och mörker!

En del har sin favorittid på året just under hösten och njuter fullkomligt av den friska och klara luften. Men det innebär också att dagarna blir hela tiden kortare och det blir mörkare och mörkare. Något som kan spegla av sig både i humör och i motivation. Vi skall ägna dagens inlägg åt just detta och reflektera över hur det står till med motivationen för ”i form för livet” och vad vi kan göra för att hålla den uppe.

När vi kommit så här långt i ett förändringsarbete är det helt normalt att känna sig lite less och uppgiven ibland. Den sunda livsstilen som vi kände oss så taggade till att komma igång med tidigare i höstas kanske inte längre känns lika enkel att hålla fast vid när höstens mörka och kalla vindar blåser in över oss.

Hur kan vi då göra för att hålla motivationen uppe i höstmörkret? Att fortsätta att äta hälsosamt och fortsätta motionera? När vi allra helst vill krypa ner i soffan hemma och bara mysa.

Aktivitetsburk!

Något som kan vara värt att testa är ”aktivitetslappar”, kanske fungerar för just dig. Det hela är enkelt:

Sätt dig ner och skriv upp en massa olika saker att göra och träna på små papperslappar. Allt möjligt – vad du kan komma på och som ger dig lite vardagsmotion eller träning.

Bestäm dig sedan för att varje gång du inte känner dig motiverad till motion, dra en lapp och gör det som står på lappen. Bara att se en uppmaning och inte själv behöva ”bestämma” vad du skall göra kan göra dig lite motiverad. Alternativt kan du använda dig av en tärning, där exempelvis en fyra betyder ett besök i simhallen, eller vad du tycker är kul. Kasta tärningen och gör som den säger. Med lappar kan du dock ha fler varianter.

Samma sak kan du göra vad det gäller kosten. Skriv små lappar med saker som kan påminna dig att äta bra. Det kan vara så enkelt som att handla om små reflektioner:  ”tänk på vad bra din kropp mår av grönsaker” eller ”är det värt den korta stunden av njutning av chokladbiten jag är så sugen på”.

Fler delmål

I början av hösten då vi drog igång så satte vi upp en målbild, med vad vi ville förändra. För att hålla motivationen uppe så är det också viktigt med små mindre delmål. Kanske behöver vi nu fylla på med lite sådana. Enklare små delmål som är lätta för oss att nå på väg mot slutmålet. Då får vi fler tillfällen till att ge oss själva en klapp på axeln och känna att vi lyckas på vår väg framåt, det stärker vår motivation.

Motionsmotivation Har du hållit på med samma typ av träning sedan starten för 9 veckor sedan? Då kanske det kan vara det som gör att det känns trögt med motivationen. Byt träningsform och testa någonting annat som känns roligt. Ta en danskurs, börja yoga eller testa badminton. Bara fantasin sätter gränser! En anledning till att du kanske inte längre tycker det är kul att gå till gymmet kan också vara att du går till fel gym. Kanske finns det något annat ställe som bättre passar dina behov.
Glöm heller inte bort att använda dig av naturen under helgerna. Då kan du få i dig dagsljus, frisk luft och samtidigt röra på dig. Vandra i skogen, balansera över stock och sten, klättra uppför ett berg. Låt helt enkelt naturen bestämma träningen.

Sedan att ha en eller flera träningskompisar kan vara bra för att hålla motivationen i gång. Med flera som peppar och pushar varandra är det både lättare och roligare. Både träningsmässigt och socialt.

Matmotivation Att tänka att motivationen skall vara på topp till att laga världens hälsosammaste middag varje kväll efter en lång arbetsdag kan få den mest motiverade att vekna. Då är det bra att göra en planering av sina måltider. Ett enkelt sätt som är mer effektivt än man kan tro. Lite som det där med middagskassar som du köper färdiga, fast du gör det själv. Ta en stund på söndagen och planera vardagskvällarna i veckan. Recept, kolla av ingredienser, handla det som behövs och så behöver man inte tänka så mycket mer på det än att bara laga till. Att storhandla och göra en planering för veckan är också ett bra sätt att vara ekonomisk och så är heller inte risken lika stor att det slinker ner en massa onyttigheter i korgen om du inte går till mataffären varje dag.

Välj enkla måltider men med bra råvaror. Det finns ingen vinning med att köpa halvfabrikat för att matlagningen skall gå snabbare. Det blir inte roligare och du spar kanske inte mer än någon minut.

Det handlar trots alltid om val!

Det finns otaliga tips och idéer för hur man kan få motivationen att stanna kvar. Men det spelar ingen roll hur bra tipsen än må vara. Det är i slutändan ändå du som bestämmer och du som gör ditt val. Du väljer att du vill äta bra, du väljer att du vill motionera. Du gör det för din skull och ingen annans. För ditt välmående och för att du skall känna dig piggare och gladare. Tänk så istället för att du måste!

Häng i nu för målsnöret börjar skymta i horisonten!

Text: Sofie Andersson