Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-31
Frukost sjlvklart!

En poäng för frukost – varje dag, glöm inte det!

En bra frukost kan rädda din dag. Du har sovit en hel natt och det är många timmar sedan du åt. Återigen – mat är för människor, som bensinen är för bilen. Det går inte att köra en bil utan bränsle, och vi människor orkar inte arbeta, vara aktiva och prestera utan att ha laddat våra kroppar med mat (bränsle). Men tyvärr är det alltför många som hoppar över just frukosten, denna viktiga måltid, och gör sig själva en otjänst.

Att äta frukost är bland det snällaste du kan göra för din kropp.

En bra frukost kan vara skillnaden mellan succé och fiasko på jobbet och frukosten har många fördelar. Det du äter eller inte äter på morgonen påverkar flera områden i hjärnan, inte minst minnet. Frukosten är avgörande för din kropps energinivå och för ditt humör.

Att börja dagen med en sund att bra sammansatt måltid, ger din kropp och hjärna bränsle efter en lång natts fasta. Då lägger du grunden för hur din dag kommer att se ut rent närings- och energimässigt. Minst 25% av dagens energiintag bör komma från denna måltid. Frukosten håller blodsockret i balans, ökar förbränningen och reglerar din aptit. Innan vi fått något i magen på morgonen så stiger halterna av kolesterol och insulin i vår kropp, dessutom stiger blodtrycket. En påfrestning som över tiden kan leda till sjukdomar.

Vad är då en bra frukost?

Hur börjar jag då dagen ”på rätt sätt”? Vad är en bra frukost?

Äter du en frukost som till största delen eller kanske enbart handlar om snabba kolhydrater, så som cornflakes med sylt och mjölk så kommer ditt blodsocker direkt skjuta i höjden rejält. Eller tänk dig att du startar dagen med att dricka en Coca-cola. I colan finns det snabba kolhydrater som får ditt blodsocker att skena. Detta måste du sedan kompensera hela dagen för att höja upp det igen, vilket leder till att blodsockret kommer att svänga upp och ner under dagen. En ond spiral som innebär att du känner dig mer trött och sliten än du gjorde när du vaknade.

Men om du absolut inte kan tänka dig att vara utan dina flingor så är det bra om du kompletterar dem med något som mättar bra och håller ett stabilt blodsocker.

Proteinrikt Överlag är det bra att satsa på något proteinrikt till frukost. Ägg, keso eller någon typ av kött är bra alternativ. Hitta något som du både gillar och som ger din kropp näring.

Långsamma kolhydrater Kroppen mår bra av att få i sig långsamma kolhydrater. Det finns i bland annat grovt bröd, fullkornsgröt och nyttiga flingor. Blodsockret hålls på en bra nivå och orken räcker längre.

Tips på bra ingredienser i din frukost

  • Grekisk yoghurt är bra för att hålla dig mätt länge. Den är krämig och proteinrik. Ät den med olika sorters bär och toppa med nötter och honung.
  • En klassisk tallrik havregrynsgröt är ett utmärkt gott och nyttigt alternativ. Toppa även denna med exempelvis bär, frukt och nötter. Gröten ger dig bra med långsamma kolhydrater, som frigör energi långsamt under dagen och håller din mättnadskänsla kvar längre.
  • Ägg i alla former är den perfekta maten. Omelett är alltid ett bra alternativ eftersom du då kan blanda i grönsaker och andra ingredienser som du gillar. Men då tiden inte alltid finns till att ställa sig och steka en omelett, så är ett kokt ägg precis lika bra.
  • En snabb och nyttig variant på frukost är att mixa ihop en smoothie. Lite havregryn, frukt och bär och naturell yoghurt. Mixa ihop och drick. Svårare än så behöver det inte vara.
  • Tycker du om bröd så är det då en fördel att välja grovt bröd. Fullkorn och råg är ett klart bättre alternativ än det vita brödet. Med ett bra pålägg som en skiva skinka och tomat, så är det helt ok att äta bröd.

Svårt för frukost!

En del är väldigt trötta på morgonen och kan behöva stiga upp lite tidigare för att äta frukost. Det är också ganska många som inte har någon aptit på morgonen och svårt att få i sig sin frukost. Trots att det kan kännas jobbigt så bör du få i dig något att äta inom en timme från det att du steg upp. Då är det ännu viktigare att du hittar något som du kan tänka dig att äta. Pröva dig fram vad som fungerar för dig. Tänk på att inte stressa när du äter och försök ändå att äta även om du inte känner någon direkt hunger.

Och om jag ändå inte äter?

Får inte din kropp i sig något att äta direkt på morgonen så ställer den in sig på sparlåga, och förbränningen sjunker. När det sedan på förmiddagen kanske är dags för fika på jobbet, och det står något sött och onyttigt på bordet. Då kommer hela din kropp skrika efter det och du bara måste ha. Din hjärna signalerar matbrist: ”Ät allt vad du kommer över och gärna med ett högt energiinnehåll”. Denna impuls är mycket svår att stå emot.

Vi är inne i vecka 8 och jag hoppas och tror att frukosten redan är en självklar del av dagens måltider hos dig. Om inte, så ta in och reflektera över varför den i så fall inte äts, och varför vara så elak mot sin egen kropp? Vi har bara den och den skall hänga med hela livet.

Text: Sofie Andersson