Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-28
Bygg upp sjlvknslan!

Hur står det till med just din självkänsla? Vad har du för självbild? Ser du positivt eller negativt på dig själv? Du glömmer väl inte bort att vara snäll mot dig själv och inte lasta alla misstag, motgångar och orättvisor på dina egna axlar. Det är viktigt att istället fokusera på allt det som är bra.

Att ha en låg självkänsla kan innebära att det hindrar oss i vår utveckling. Både inom yrkeslivet och när det gäller vår livskvalité. Att som motsats ha en god självkänsla kan istället hjälpa oss till positiva förändringar i livet. När du hälsar på en annan människa skickar du omedelbara signaler om vem du är och hur du ser på dig själv. Personen du hälsar på kan uppfatta detta mycket snabbt, då hela ditt kroppsspråk avslöjar dig och ger det som blir det första intrycket av dig.

Vad är då självkänsla?

Självkänsla kan beskrivas som en persons uppfattning om sitt egna jag. Men det skiftar mycket från person till person med vad det innebär. Självkänslan är heller inte konstant, utan förändras över tiden och beroende på olika situationer i livet. Självkänslan är alltså en färskvara, precis som konditionen är. Något vi tränar för att vilja ha. Man kan likna det vid att göra insättningar på ditt eget ”må-bra” konto. Fyller man på detta konto kontinuerligt, så finns det ett lager att ta av när du gör ett misstag eller något annat som tar kraft ifrån dig. Många upplever att självkänslan ökar i och med en stigande ålder. Man har samlat på sig bättre erfarenhet och känner sig mer säker på saker och ting.
En person med dålig självkänsla underskattar ofta sin egen förmåga inom många områden. Självkänslan är det rykte vi har om oss själva helt enkelt.

Självkänsla - självförtroende

Självkänsla och självförtroende är två olika saker. Självförtroendet är baserat på bidrag utifrån. Att du vet om att du kan något inom ett område, du är kapabel till att klara av situationen, problemet eller vad det kan vara. Du kan prestera, som att du vet att du är duktig på att laga mat, det är självförtroende. Att ha ett bra självförtroende handlar alltså om den tilltro du har till din förmåga att klara av saker. Du mår bra av att höra att du gjort något bra, eller fixat svåra saker. Den bekräftelsen bygger upp och stärker vårt självförtroende. Men det är vanligt att ha ett bra självförtroende och känna sig kompetent, samtidigt som ens självkänsla kan vara låg. Vi blandar lätt ihop våra prestationer med vårt värde. När vi gör ett miss tag så är det inte så att vi GJORT ett misstag, utan det har BLIVIT ett misstag. Vi kan alla göra fel men för den skull så är vi aldrig fel.

Tecken på dålig självkänsla

Hur skall jag då veta om min självkänsla är låg?
  • Ett första tecken kan vara att man har ett stort bekräftelsebehov. Man vill att människor i sin omgivning ständigt skall se och berömma dig. Både privat och i yrkeslivet.
  • Ett annat kan vara att man vill hela tiden vara andra till lags och det blir svårt att sätta gränser. Så även om tidschemat är pressat så säger man ändå ja.
  • Att ständigt jämföra sig med andra är också typiskt för en låg självkänsla. Man tycker alla är fantastiska och bra på allt, medans du själv känner dig värdelös.
  • Du avskyr att misslyckas är ett annat tecken. Att hata att förlora eller misslyckas och må dåligt av att få kritik. Du känner dig genast som en helt misslyckad människa.

Hur kan jag stärka min självkänsla?

För att kunna ha en god självkänsla krävs att man är medveten om sina styrkor, och inte bara sina svagheter. Genom denna självkännedom gå det att förbättra sina sämre sidor och stärka de bättre.

Öva på att bekräfta dig Skriv varje kväll ner tre saker som varit bra med dig under dagen. Utgå från dig själv och tänk utifrån egenskaper som snäll, generös, modig, omtänksam och så vidare.

Sluta jämföra dig Jämför dig inte med andra och känn dig inte sämre för att de råkar kunna någonting lite bättre än dig. Med en god självkänsla känner du dig inte sämre än någon annan. Men för den skull låt inte bli att inspireras av andra.

Tänk på dig själv Gör det du själv vill och prestera inte för att andra skall bli imponerade av dig. Följ dina egna drömmar och önskningar och försök att inte påverkas av vad andra tycker och tänker.

Var snäll mot dig själv Tänk på att behandla dig själv som någon du faktiskt tycker om. Försök att slå bort negativa tankar om dig själv när ett misstag skett. Skrik inte idiot i ditt eget huvud, för det skulle du aldrig säga rakt ut till någon annan som gjort samma misstag.

Lev i nuet Försök att vara här och nu. Det är ingen idé att oroa sig för morgondagen, eller älta det som varit. Det tar bara energi och vi kan bara påverka nuet. Njut av livet just nu!

Text: Sofie Andersson
Källa: psykologiguiden