Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-24
I form fr livet vecka 7 Hur r det med smnen?

Vi är i starten av vecka 7 och skall ägna dagens inlägg åt sömn. Ett mycket viktigt område för vårt välmående. Hoppas att det för övrigt fungerar för er och kör nu på i veckan med mat- och motionspoäng. Maila mig gärna om ni har frågor och funderingar: vgrbalans@gmail.com

Hälsovinsterna med en god sömn

Att rätt kost och motion är nyckeln till ett långt och friskt liv, kan nog de allra flesta hålla med om. Men sömnen är minst lika viktig och enligt många forskare påverkar den vår hälsa på många sätt! Att sova gott är därför en väsentlig del i vårt välmående och i att kunna hålla en hälsosam livsstil.

Sömnen gör oss pigga, glada och utvilade. Efter en god natts sömn har vi också lättare för att koncentrera oss på olika saker och vår inlärningsförmåga ökar.

Hur mycket behöver jag sova?

Idag lever vi i ett hektiskt samhälle och många hinner inte riktigt sova så mycket som man borde. Kanske känner du dig ändå ganska utvilad på dagarna. Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig och den klarar av att under en period fungera ändå trots relativt lite sömn.

Men det gäller bara för en period, sedan måste kroppen ta igen sin sömnbrist. Då är det viktigt att veta att den tas igen då vi har vår djupa sömn, som är i början av natten. Det hjälper alltså inte att sova fler timmar än normalt för att ta igen förlorad sömn. Vi måste ta igen vid rätt tidpunkt.

Bäst mår vår kropp av att sova under dygnets mörka timmar och vara vakna och aktiva under den ljusa delen. Något som också är viktigt för hälsan är att ha en regelbunden dygnsrytm. Att försöka somna och vakna på ungefär samma tider varje gång. Sedan blir det kanske lätt att klockan hinner gå lite längre på helgerna, med all rätt. Men försök så att det inte blir alltför stor skillnad mellan vardag och helg.

Hur mycket sömn just du och din kropp behöver är svårt att säga. Olika personer har olika sömnbehov. Som till exempel spädbarn som sover 16 till 18 timmar per dygn. Medan en vuxen klarar sig oftast på mellan 7 – 8 timmars sömn per natt. Sedan ändras också känslan av sömnbehov med stigande ålder. Vi kan uppleva ett minskat sömnbehov ju äldre vi blir av olika anledningar, även om behovet av lika mycket sömn kvartstår.

Du kan med fördel ta dig en liten tupplur på dagen om du känner dig extra trött. Men begränsa den då till 20 minuter och ta den inte alltför sent inpå läggdags. De kan då bli lite svårt att somna för natten sedan.

Hur din dag ser ut kan påverka hur gott du sover om natten. Att tänka på är att försöka få i sig så mycket dagsljus som möjligt. Goda matvanor, såsom frukost lunch och middag på fasta och regelbundna tider. Gå inte och lägg dig hungrig. Då kan det också vara svårt att somna, eftersom det faktiskt går åt energi till detta.

Som sagt, sömnbehovet skiljer sig från person till person. Det är inte hur många timmars sömn man får i sig som är avgörande för vårt välmående, utan kvalitén på de timmar man sover. Att inte bli störd under sömnen, att inte vakna ofta och att man går igenom de olika sömnstadier som människan har, och som jag nämnde tidigare, att vi får tillräckligt av den djupa sömnen i början av natten. Det är då våra kroppar återhämtar sig.

Testa just ditt sömnbehov

Om du vill kan du göra ett litet enkelt test, för att se om du får i dig tillräckligt med sömn per natt. Detta test kan ge dig en liten indikation. Dock behövs det i alla fall en veckas ledig tid för att göra testet, så kanske är det lite svårt att göra just nu. Men nästa gång det är semester kanske? Så ha det kvar i tanken.

  • Du skall under testet gå till sängs samma tid varje kväll.
  • Ställ ingen väckarklocka, utan du skall sova tills du vaknar av dig själv.
  • Upprepa detta tre nätter i rad. Det tar nämligen tre nätter för kroppen att hämta igen eventuell sömnbrist/sömnbehov.
  • När du vaknar på den fjärde morgon (utan att ha ställt klockan) så får du veta hur mycket sömn just du behöver. Det antal timmar du sovit i natt indikerar hur många timmar du behöver.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: Folkhälsan