Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-17
I form fr livet vecka 6 Halvvgs!

Gör det för din egen skull, för att du är värd det allra bästa och ingenting annat!

Vi har nu kommit in i mitten av oktober och halva delen av ”i form för livet” är avklarad. Hur går det för er?
För att nå framgång så krävs det att ha förutsättningar i ditt liv som gör att vägen ända fram möjlig. Att skapa förutsättningarna för att göra saker och ting annorlunda än förut. Ta ett steg åt sidan och försök se ditt liv utifrån. Tänk efter vad som har hänt de senaste veckorna. Hur ser det ut? Vad fungerar? Vad har inte fungerat? Mår du bra i livet eller känns det som att du bara ”hänger med”?

Inventera din tid

Den absolut vanligaste ursäkten för att göra en livsstilsomläggning och kanske särskilt när det kommer till träning är att man inte har tid. Det är ofta så att man upplever att jobbiga saker tar alldeles för mycket tid i anspråk, men att det faktiskt inte är det som tar tid och energi utan snarare tanken på att göra jobbet.
Så vad gör du då av din tid? De 1440 minuterna som dygnet består av. Sover en del av del såklart, men för övrigt? Det är lika för alla, det är dessa minuter vi har på dygnet och vi prioriterar dem alla på olika sätt. En del jobbar mycket, andra reser mycket, och på fritiden har vi alla våra olika intressen som tar av vår tid. Men använder du tiden på rätt sätt?

När jag skriver på rätt sätt så menar jag ett sätt som ger dig glädje och livslust. Slösar du med din tid onödigt mycket kanske? Tänker negativa tankar om dig själv och om det du gör.
Framför allt – stämmer din prioritering av din tid överens med hur du vill leva ditt liv?

Att göra en liten ”tidsinventering” kan vara ett sätt att få en överblick på hur du spenderar dina timmar och få ett positivt tänk gällande vad just du vill göra av dina dygnets timmar. Skriv ner tiderna under senaste dygnet då du gjort olika saker. Troligtvis dyker det upp en och annan aha-upplevelse, och kanske upptäcker du att det finns faktiskt utrymme för att ge sig själv lite mer omvårdnad. Fylla ditt liv med sådant som får dig att må bra.
Får du tillbaka det som du önskar i den tid du investerar i dig själv?

Tänk på dig själv och tänk positivt!

Du är bra, du är bäst! Om någon skall tro på din nya livsstil så måste du själv först göra det. Tro på ditt nya sätt att leva. Se dig själv som en sund och aktiv person. Ta emot komplimanger när du får dem, säg tack och sträck på dig. Det spelar ingen roll hur långt du kommit i din livsstilsförändring, om du redan är en bra bit på vägen eller om du kanske inte hittills lyckats särskilt bra. Det är ändå du som får dras med din egen kropp, och då gäller det att gilla den personen och det gillandet mäts inte i vad som presteras.

Hur ofta har du varit med om att glädje och kreativitet har fötts ur negativa tankar? Inte så ofta troligtvis. Det finns ingen vinning med att dagligen tänka lite negativa tankar om sig själv. Hur man borde vara och vad man borde gjort. Som exempel ”jag borde ha städat idag” eller kanske att gnälla åt sin egen spegelbild. Nej, fokusera istället på det som du gillar med dig själv, och använd den positiva energin som det ger till att förändra det du vill skall bli annorlunda. Det är du som ansvarar för din tankar och det är dina tankar som blir till handlingar. Du har ansvar för din egen lycka, framgång och hälsa.

Fyll på ditt ”livskonto”

Det finns de saker i livet som är grundläggande och bevisligen kan få dig att må bra. Det är att ta hand om dig och äta bra, röra på dig, sova gott, ha roligt, koppla av och ha ett socialt nätverk. Dessa saker är den fysiologiska grunden till att fungera i livet.

Sedan finns det alla de saker som livet kan piffas med likt en krydda på maträtten. De små detaljerna i livet som är viktiga för just dig. Tänk efter – när tycker du om dig själv som bäst? Då menar jag inte när du presterat något som får dig att må bra, utan när det känns sådär genuint lyckligt inifrån kroppen. Din krydda i livet. Det är dessa saker som du skall fylla dit liv med så mycket du bara kan. Självklart kommer livet fortfarande behöva bestå av mindre positiva göromål, (som att betala räkningar, sitta i bilköer etc) men så är det. Bara du försöker se till att kryddan blir så stark så att det ”smakar gott”.

Se tillbaka på de veckor som passerat sedan vi startade. Se på ditt resultat. Även om du inte har prickat ditt mål till hundra procent, så kanske det har gett dig andra positiva effekter. Kanske har det hänt något med din energi, ditt sötsug eller din sömn. Låt då dessa effekter vara ett ledmotiv till kommande veckor, och försök tänk positivt. Vi kämpar vidare!

Text: Sofie Andersson