Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-10
I form fr livet vecka 5 hur viktig r motionen egentligen?

Vi är inne på femte veckan redan. Tiden går fort när man har roligt sägs det, och det hoppas jag att ni har just nu i livet. Jag hoppas också att det fungerar för er med ”i form för livet”, och att ni nu kommit en bra bit på väg till att tänka lite hälsosammare, och att ni känner - eller i alla fall börjar känna lite flyt.

Hur går det med motionspoängen? Är det svårt att få ihop till poängen varje dag?  I så fall varför? Vad är det som hindrar? Tiden, lusten eller något annat. Ta någon minut på att reflektera över det. Vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre. Vi ägnar dagens inlägg åt hur viktigt det faktiskt är att vi rör på oss.

Vad är då motion och hur mycket behöver vi röra på oss?

Det är enkla frågor som kan få flera svar. Enligt WHO (världshälsoorganisationen) är rekommendationen att vi utövar någon form av fysisk aktivitet i 150 minuter per vecka för att vi skall må bra och hålla oss friska.

De flesta av oss vet att det är bra för hälsan och välmåendet att röra på sig, men kanske inte egentligen varför. Träningen hjälper oss inte bara med att bli av med några eventuella överflödskilon, utan det finns många andra tunga skäl till att träning bör inkluderas i vår vardag. Mer om det nedan.

Vilken träningsform du väljer samt hur hårt du vill träna beror helt på dig själv och vart du står idag? De flesta mår bra av att röra sig 30-60 minuter per dag och då räknas både en lite mer ansträngande fysisk aktivitet likaväl som vardagsmotionen, som ibland kan vara lätt att glömma bort. Underskatta inte den (ta trapporna istället för hissen, gå till affären eller jobbet, cykla dit du skall etc).

Sedan är det också för oss allra flesta ganska avgörande för en ihållande träning att vi gör något som vi tycker är kul. Tycker man inte det är roligt så krävs det en ganska rejäl dos med motivation för att orka hålla på. Så tänk; vad är roligt? Vad fungerar bäst för mig och min vardag? Vad är mitt mål med motionen? Hur mycket tål jag?
För vissa kan målet vara att springa ett maraton, medans för andra är det att orka ta en kvarts promenad och ändå känna att man har ork kvar efter det.

De tunga skälen till motion

  • Humöret höjs Motion har som sagt många fördelar. Men något som är riktigt fint med den är att träning ökar produktionen av endorfiner, vilket är ”må bra – hormoner. De ger dessutom en naturlig smärtlindring. Känner du dig lite nere innan du går och tränar, så kommer du definitivt att känna dig i en bättre sinnesstämning efter passet. Träning är bra medicin mot depressioner.
  • Sömnen motion hjälper dig att sova bättre. I och med att du utövar fysisk aktivitet så kommer din kropp och själ bli mer redo för en natts god sömn.
  • Stress En annan viktig fördel med motion är att den minskar på våra stressnivåer. Kanske känner du dig för stressad för att hinna träna? Försök få till det ändå. Oron och stressen tenderar att minska då du rör på dig, och lägger koncentrationen på träningen.
  • Piggare Du kanske känner dig för trött för att orka träna. Fysisk aktivitet ger bättre energinivåer. Kanske låter smått otroligt, men desto mer du tränar, desto piggare kommer du att känna dig. Just när det känns som motigast att motionera, gör det och du kommer känna dig energifull, glad och nöjd efteråt. Tänk sedan på hur det kändes efteråt när det nästa gång känns motigt.
  • Motverka sjukdomar genom att träna så förbättrar du balans, kondition och koordination, vilket kan hjälpa till att minska risken för både stroke och hjärtinfarkt. Du stärker hjärta och lungor och förbättrar hälsan allmänt. Motion ökar benstyrkan och är bra för att minska risken för diabetes typ 2. En lagom mängd dos stärker också immunförsvaret, dock alltför kraftig och intensiv träning kan istället sänka ditt immunförsvar, lagom är bäst.

 

Tips för att få till det….

Hitta tiden för träning Se över din vecka och planera in tid för träning, dessa tider är EJ ombokningsbara. Delge dina närstående om vad som gäller.

Tänk rörelse Skapa förutsättningarna till vardagsmotionen. Som att ha med dig sköna skor i väskan, så kan du promenera till och från jobbet. Ta med dig arbetskollegan på en kort lunchrunda efter maten.

Ta inte helt slut Kör inte alltför tufft i början så att du blir avskräckt och motivationen hamnar på noll. Träna så lagom att du känner att det där vill jag göra igen.

Håll ut Inget träningsprogram är superkul och toppen från start till slut. Men försök hålla dig till ditt mål även om det känns motigt en dag. Andas och fokusera på din målbild och på positiva känslor; glädje, styrka och energi. Hitta din inre motivation.

Hitta lusten Är det tråkigt med den träning du håller på med? Byt ut, och gör något som du tycker är roligare. Oavsett om det är innebandy, klättring, karate, åka till fjällen och vandra. Testa något nytt.

Belöning Glöm inte bort att belöna dig själv med jämna mellanrum. Något som gör dig riktigt glad är som strössel i livet. Det är det som boostar leva-kontot.

Lycka till nu med träningen och motionspoängen denna veckan!

Text: Sofie Andersson