Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-10-07
Hll frkylningen kort!

Jaha, så var det dags igen då! Hösten är här på allvar och med den kommer förkylningarna.

När sommaren tar slut och vi kommer tillbaka till jobb, skolor och förskolor, så får bacillerna ett gyllene tillfälle till att ta fäste och föröka sig. Som vuxen drabbas vi i genomsnitt av en till två förkylningar per år. Vissa år känns det som de poppar upp hela tiden, medan andra år kan de hålla sig ganska avlägsna. Hur länge en förkylning håller på varierar givetvis, men allt ifrån några dagar upp till ett par veckor är normalt. Symptomen varierar också men innehåller ofta snuva, hosta, halsont och huvudvärk. I allmänhet så är det inget farligt att få en förkylning, dock finns det några grupper som är särskilt utsatta och kan drabbas hårdare. Men i de allra flesta fall så räcker det med egenvård och vila.

Går det att undvika?

Förkylningen smittar i regel en dag innan den bryter ut, vilket gör att den är svår att undvika. Det är ju svårt att gissa sig till vem i vår omgivning som kommer vara förkyld i morgon. Men risken för smittspridning är särskilt stor inomhus i lokaler som vädrats dåligt. Smittan är luftburen, vilket innebär att den sprids genom luften, men även genom direktkontakt med händer eller föremål som någon smittad tidigare vidrört. Att kyla orsakar förkylning är en seglivad myt. Istället är det lättare att bli smittad inomhus än utomhus. Några vanliga råd för att skydda sig från smitta är att att vara noga med handhygienen och använda handsprit.

Förkylningar orsakas av att virus sätter sig i de övre luftvägarna och virusinfektioner är vanligare än de som orsakas av bakterier, såsom halsfluss, urinvägsinfektion med flera.

Håll den kort!

Och om jag nu blir sjuk, hur blir jag snabbast av med den?
Även om vi försöker med förebyggande åtgärder, så går det inte alltid att undvika smittan. Det som däremot är positivt är att de förebyggande åtgärder som kanske gjorts kan mildra besvären. Bra mat och tillräckligt med sömn hjälper kroppen att slåss emot viruset. Har du väl drabbats så finns det lite tips att testa för att den skall bli så kortvarig som möjligt:

  • Sömnen är viktig Har du blivit förkyld så låt din kropp få strida i lugn och ro. Om du försöker att ignorera förkylningen och är igång och stressar, tränar, arbetar som vanligt så påfrestar du din kropp ytterligare. Det är viktigt att tillåta sig vara sjuk och låta kroppen få sin vila, då blir du oftast snabbare frisk.
  • Förkylningsprodukter Det finns en hel del som kan vara till hjälp och lindra den pågående förkylningen. Värktabletter, nässpray och hostmedicin. Många rekommenderar nässköljning som behandling, vilket kan lindra nästäppa och halsont. Nässköljning spolar rent och löser upp tjockt slem och snor. Det finns färdiga produkter på apotek om man inte vill hålla på att krångla med saltvatten och kanna.
  • Drick Feber, hosta och snuva leder till att du blir av med extra mycket vätska. Då är det viktigt att du fyller på förrådet för att inte drabbas av vätskebrist. Vatten är allra bäst, men te eller något annat varmt kan vara gott att dricka om du har halsont eller hosta.
  • Ta hand om dig Var rädd om din kropp, vi har ju bara en. Klä dig mjukt och bekvämt. Vira in dig i filtar om du fryser och har du en besvärlig snuva, använd mjuka näsdukar vid snytning. Så slipper du fnasig och sårig hud under näsan.
  • Tänk på andra Precis som när du är frisk och bör undvika kontakten med redan förkylda, så bör du göra omvänt då du drabbats. Umgås inte med äldre eller andra infektionskänsliga. Har du en pågående förkylning så undvik att hälsa genom att skaka hand. Sunt förnuft och agera så som du hade velat att andra med pågående förkylning hade agerat.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: 1177
Bild: Pixabay

Veckans bidrag från vår recepttävling i augusti kommer från Olof Johansson, ögonmottagningen på Uddevalla sjukhus!

Olof skriver att detta är en riktig vitaminspruta som passar som förrätt/drink eller ”håller-på-att-bli-sjuk-smoothie”. Vi testar denna så kanske vi ändå lyckas hålla förkylningarna borta i höst och vinter.
Tack för ditt bidrag Olof!

Det här behöver du:

- 3 äpplen
- Färsk ingefära (en rejäl bit – ca 5-6 cm)
- Saften av 4 lime
- 2 msk honung

Kör en stund i en mixer och servera genast. Går även att använda ett rivjärn.