Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-09-16
Visst hinner du trna!

Klockan ringer tidigt och morgonrutinerna startar. Det skall fixas, duschas, ordnas frukost, kanske lämna på dagis eller annat, för att sedan rusa vidare till jobbet.
Kvällarna ser lika ungefär likadana ut, fast i omvänd ordning. Det fylls på med lite annat smått och gott som tvättmaskiner, disk och kanske läxläsning med barnen. När sedan lugnet lägger sig så är man så trött så det som återstår är att sjunka ner framför tv:n en stund. KÄNNER DU IGEN DIG?

Har du förundrat dig över hur det kommer sig att vissa människor hinner med både träning, hemmasysslor och ett socialt liv på sin fritid. Medan andra säger att de känner sig allt för stressade och upptagna för att överhuvudtaget hinna tänka på träning en vanlig vardag. Men faktum är att lite regelbunden träning gör att du mår bättre och blir piggare på kuppen. Du får mer ork till vardagsbestyren och gör dem kanske lite snabbare.

Då kommer ju genast frågan upp: hur får man då tid? För visst är det ju så att det är den egna tiden som får stryka på foten för det mesta. Hur ofta säger man inte till sig själv och omgivningen att man nog borde börja träna, vilket också säkert stämmer. För många timmar av dygnet tillbringas för många stillasittande, både i arbetet och på hemmaplan.

Visst kan det faktiskt vara så att tiden inte finns, men i stor utsträckning så handlar det om prioriteringar, lite planering och inte minst motivation.

Vanliga ursäkter

Även om du rent spontant tänker att dygnet har för få timmar för att du skall hinna med träningen, så finns det faktiskt tid över. Och ibland handlar det om att utnyttja möjligheten, när den väl uppstår. Vanligaste ursäkterna:

  • Jag har inte tid tiden för träning behöver planeras in. Hur ser en typisk vecka ut för dig? Hur kan den planeras om? Kan du kanske träna direkt efter jobbet, eller om du har småbarn kanske träna hemma? Sänk kravet på träningen för att göra den enklare. Att smyga in vardagsmotion kan vara så enkelt som en promenad på lunchen eller kanske köra några styrkeövningar innan duschen på morgonen. Ett annat alternativ är att boka in en träningsdejt med din vän, istället för att ses över en fika.
  • Jag är för trött det är faktiskt så som jag skrev tidigare att du blir piggare av att träna, och du sover bättre. Det kan kännas motigt i början att övervinna tröttheten – men efteråt kommer det kännas bättre. Återigen, sänk ribban så att du känner att nivån på träningen är hanterbar. Den träning som blir av är ju den bästa. När du fått igång maskineriet kommer det hela gå lättare.
  • Jag är för stressad ställ dig frågan hur din prioritering ser ut idag? Och sedan hur du skulle vilja prioritera. Har du höga krav på dig själv inom andra områden, så har du det förmodligen även när det kommer till träning. Skippa tanken på allt eller inget, även lite träning kommer få dig att prestera bättre. Försök hitta ett rimligt mål så att inte träningen ökar din stress ännu mer.
  • Det är tråkigt att träna försök ha lite tålamod och ge träningen en chans även om det känns tråkigt och trögt till en början. Du kan behöva hitta dina mål som känns viktiga för dig. Det är då lättare att fokusera på vad du vill göra. Som till exempel att inom en viss tid orka springa 5 km, eller vad det nu kan vara. Det är också viktigt att du hittar just ”din” träningsform. Det du tycker är kul och inte vad alla andra gör.
  • Det är för dyrt visst är det så att vissa träningsformer kostar en del, som ett kort på gym. Men det finns hur mycket som helst du kan göra utan att det i princip inte kostar en krona. Promenader, jogging, löpning är gratis. Det finns också numera många utegym att nyttja runt om i naturen. Sedan fungerar det alldeles utmärkt att köra styrketräning hemma, med bara kroppen som redskap. Eller träna hemma med hjälp av en app, dvd eller övningar från nätet.

En liten summering för att ”få till det”

Gör en tidsinventering, skaffa en överblick av kommande vecka i din kalender. Planera in träning likaväl som du bokar in ett affärsmöte och kanske boka om annat få att få till den där luckan. Prioritera!

Var effektiv, Om tiden känns knapp så satsa på korta och intensiva pass. Du kan få goda resultat på kort tid om du bara är fokuserad.

Fyll de tomma tidsluckorna, om det finns en lucka som kanske inte varar mer än 5 minuter, använd den. Även om det bara blir en 5-minuterspromenad så är det bättre än inget. Du får kroppen i rörelse, vilket vi är skapta för.

Good enough, varken träningen eller någonting annat i livet kommer någonsin att vara fulländat och perfekt, så sänk prestationskraven och var nöjd med det som blir. Vissa dagar kan det kanske få vara lite dammigt hemma, till förmån för ett träningspass.
Nytta med nöje, försök kombinera din träning med ditt sociala umgänge. Ta promenaden med vännen istället för den där fikan på stan. Plocka undan barnens leksaker i kombination med en knäböj för varje sak du plockar upp och låt barnen vara med, gör det till en kul aktivitet. Ta en powerwalk med kollegan på jobbet istället för att sitta ner i ett konferensrum när ni har möte.

Med lite trix och fix finns det inte många ursäkter kvar för att inte hinna med lite träning! :)

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixaby