Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-09-12
I form fr livet!

Det är idag den 12 september och dags att starta igång VGR:s alldeles egen höstaktivitet ”I form för livet”. Hoppas att ni är laddade för att sätta igång. Och är ni INTE det, så häng på ändå, så skall jag försöka få er att bli laddade längs vägen.
Att må bra i grunden är ingen superekvation. Det handlar om ett sunt förnuft och att göra smarta val. Om att lära känna sig själv och sin kropp och våga lyssna till den och till sin inre röst. Syftet med den här höstaktiviteten är att stimulera till en bättre livsstil genom hälsosamma mat- och motionsvanor.

Aktiviteten pågår under 12 veckor. Det är ingen tävling, utan något ni ”hänger på” för er egen skull. Detta är heller inget vetenskapligt regelverk, utan helt enkelt lite pepp, tips och verktyg ifrån mig, om hur man kan leva lite mer hälsosamt och må bra. Balans i livet helt enkelt! Och det är alltid lättare och roligare att göra något tillsammans.

Parallellt med att vi fyller i dessa poäng så bidrar jag med lite tips och annat som kan hjälpa till på traven under dessa 12 veckor. Inläggen varje måndag under perioden kommer handla om aktiviteten ”i form för livet”.

Har ni frågor eller funderingar på detta eller annat så maila mig gärna på vgrbalans@gmail.com

Hur skall vi lyckas?

Så, hur gör man då för att lyckas? Hur får man det att fungera? Hur hittar man balansen i livet? Går det ens?

För att du skall lyckas så finns det några viktiga frågor som du först bör ställa dig. Om du läste inlägget i fredags så bad jag dig då att under helgen ”checka av nuläget”. Om inte, så sätt dig ner nu! Ställ dig frågor om hur olika områden fungerar i ditt liv just nu. Hur mår du i kroppen? Sover du bra? Rör du på dig regelbundet? Hur tänker du kring mat? Hur står det till med dina relationer? Känner du dig stressad?

När du reflekterat över dig själv, skriv en lista över skäl till att du vill göra en förändring. Skriv ner ditt mål och måla upp en tydlig bild  för dig själv hur det känns och ser ut där framme i mål. Hur mår du? Hur ser du ut? Hur känns det i kroppen? Kanske är målbilden att bli mer fysisk, ”jag ser fram emot att orka springa det där loppet till våren”, eller bli av med några kilon ”jag ser fram emot att komma i mina gamla favoritjeans som ligger i garderoben och skräpar”, eller något annat som just du har som målbild. Gör bilden så tydlig som möjligt och gå tillbaka till den när resan mot målet känns tung och tråkig. Använd dig av ord, bild, citat, rita eller vad du vill.

Det går att lyckas – Med en balans mellan bra mat, motion och övriga livet så är vad som helst möjligt. Ta hand om dig på ett sätt som passar just dig och dina mål. Det handlar om att äta – träna – leva! Så kommer du känna dig starkare och verkligen stråla där på andra sidan målsnöret.

Gör också rent hus!

Något som också är viktigt för att lyckas är att ta bort ”störande faktorer”. Så rensa hemma i kylskåp och skafferi. Plocka bort allt som kan få dig att falla för frestelsen och som gör det svårt att få dina ”matpoäng”. Då är det lättare att göra ett hälsosamt val när hungern/suget gör sig påmint!

Nu kör vi! Lycka till!

Text: Sofie Andersson