Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-09-02
Hej d stsug!

Hitta dina sockertriggers och bli av med sötsuget.

De flesta av oss vet nog hur det känns att vara sötsugen. Och visst är det ok att falla för för frestelsen någon gång ibland. Men problemet är att socker inte mättar, utan resulterar istället i ett sämre näringsintag och kan leda till övervikt och sjukdomar.

Sockerberoende?

Så klart vet du att för mycket socker inte är bra för dig. Du har säkert upplevt, och gett efter för det starka sötsuget – och sedan förundrats efteråt över vad det var som hände. Hur kunde du släppa allt och ge efter, trots allt du vet om sockrets onyttigheter? Alla planer på att äta nyttigt och alla tankar du har om att vara måttlig i din konsumtion.
Men sockret är en lurig fiende, som låtsas vara din vän men som alltid gör dig besviken till sist. Ett sockerberoende kan vara fullt jämförbart med alkoholism hävdar en del: Först kommer suget följt av ruset och sedan baksmällan. Därtill kommer även planerandet och smygandet.
Men sockerberoende är ingen erkänd beroendesjukdom, även om det finns läkare som likställer ett sockerberoende med andra typer av beroende. Som att socker, precis som rökning och alkohol kan aktivera kroppens belöningssystem vilket sedan kan leda till beroende. Samtidigt menar andra att det finns massor av saker som vi tycker om som kan anses beroendeframkallande: löpning, pianospel eller kanske en vacker utsikt.

Oavsett så är socker en stor bov för många av oss när det gäller hälsa vikt och livskvalitet. Och kan du hitta och förstå det som lockar fram sötsuget hos dig kan du sedan börja styra mot nya beteenden. Du behöver bygga upp en stark och klarsynt hjärna som klarar av att säga ifrån.

Upp till kamp mot sockret!

Det är lätt att fastna i dåliga tanke- och beteendemönster, men med rätt verktyg så är det faktiskt ganska lätt att ta sig ur de gamla hjulspåren.
Det finns ett flertal verktyg och faktorer som kan påverka ett sötsug. Grundläggande är att man skall se till att motionera regelbundet vilket kanske är den viktigaste faktorn av allt. Men sedan är det också viktigt att hålla blodsockret uppe genom att äta regelbundet, eftersom ett lågt blodsocker triggar sötsuget.

Erkänn problemet: Första steget är att erkänna för sig själv att man faktiskt har problem med ett sötsug och bli medveten om det. Tänk igenom hur det påverkar dig och ditt liv. Hindrar det kanske dig från att göra vissa saker och hur ofta tänker du på vad du skall äta?
Insikt är viktigt i steget bort från alla typer av beroenden. Att ha en klar tanke om att ditt beteende förstör, och att det kanske inte tar dig dit du vill. Det får helt enkelt vara nog! Detta är en fas av inre kamp, en brottningsmatch med din egen hjärna.

Hitta dina fallgropar: Börja med att identifiera fienden. Vad som gör att du brukar falla dit. Är det det söta efter maten, fikabrödet på jobbet, eller kanske kvällarna som är värst? Var och när finns de? Tidpunkter? Ta fram ett block och penna och skriv upp.
En vanlig orsak till ett begär efter socker är faktiskt att man inte kan skilja mellan sötsug och ren hunger, kroppen förstår inte sitt eget språk. Sedan kan det vara känslor som triggar igång. Befinner man sig i någon form av negativ sinnesstämning så kan det vara frestande att lindra obehaget genom att äta något sött. Vid stress så kan man uppleva en större aptit som i sin tur leder till att man gärna äter och dricker något som är sött.
Trötthet är en annan orsak som gör att lusten att pigga upp sig tillfälligt med något sött ökar. Det kan också vara vissa aktiviteter som förknippas med sött, kanske i soffan framför tv:n på kvällarna. Kroppen har liksom vant sig vid att få en sockerkick vid den tidpunkten.
För kvinnor kan också det vara hormoner som ställer till det. Ett extra sötsug innan menstruation eller vid graviditet. Detta beroende på att nivåerna av hormoner i kroppen rubbas.

För att kunna bryta ett mönster på längre sikt så behöver vi insikten. Att förstå hur vi tänker och varför. Ta reda på vad det är vi försöker fly ifrån.

Ta bort konkreta triggers: Ju större mängd snabba kolhydrater vi får i oss, desto mer triggar det vårt sug efter mer. När du identifierat problemen med vad som triggar dig så behöver du rensa hemmet och din miljö från sötsaker och det skoningslöst för att inte frestelsen skall finnas tillgänglig. Gå omvägar runt favoritfiket, hoppa över fikarasten på jobbet den första tiden. Undvik alkohol eftersom det inte bara innehåller socker utan även kan äventyra din kontroll. Rensa undan alla snabba kolhydrater som du har i kyl/frys och skafferi hemma. Inte bara de uppenbara som godis, glass och kakor utan även matvaror som innehåller mycket av den sortens kolhydrater.

I början behöver man vara drastisk i sitt rensande och utesluta allt som ger snabb energi för att bryta beteendemönstret. Det är en utmaning men det går. Men tänk också på att du inte bara kan ta bort saker utan att ersätta, det gör din kropp stressad. Så istället för fikabrödet, välj en frukt etc. Efter några veckor så har ”abstinensen” gått över och sötsuget är borta.

Lite fler tips och tankar

  • Skit i återfallen Det hör till att vi ibland faller dit. Lägg inte så stor vikt vid det. Det är bara att ta nya tag igen och ge inte dig själv dåligt samvete för ett litet misslyckande. Tänk på att det tar ungefär ett år för kroppen för att komma i balans kemiskt. Med bra mat och med rätt tankar så kommer du klara det.
  • Tänk må bra-tankar: Det är just nu i denna sekunden vi lever. Gör sådant du tycker om och mår bra av i längden. Sådant som får dig att skratta, känna ett flow och livsglädje. Mata dig med sådant. Livet börjar INTE sedan, efter att du exempelvis gått ner i vikt eller vad det kan vara, det pågår nu!

Var medveten om att det kommer vara tufft i början – men blir lättare med tiden. Minska på stressnivån i ditt liv. Läs på och gör dig kunnig på området. Var i maten det finns socker dolt. Ät regelbundet och ha en balanserad kosthållning. Testa nya goda recept och lägg mer fokus på bra mat för att koppla bort tankar på sött.

Text: Sofie Andersson
Källa: Swedish nutrition foundation

Bild: Pixaby