Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-08-29
Träna bort smärtan!

Kanske kan det börja med en vag känsla av stelhet eller svullnad, för att sedan bli till en smärta och värk, som sitter i knän, fingrarna eller ryggen.
Olika ledsjukdomar kan ge liknande symptom även om de skiljer sig åt. Särskilt så skiljer de sig åt vad det gäller orsak och behandling. Orsaken kan bero på en inflammation, eller så är det helt enkelt så att dina naturligt åldrande leder har blivit slitna.
Men de olika ledsjukdomarna har helt klart en sak gemensamt, och det är att de tycker om att vi håller igång. Någon stentuff och hård träning behövs inte, utan istället viktigt att den anpassas efter person.

Rörelse smörjer lederna!

Våra kroppar är byggda för rörelse.
När du rör på dig – det kan vara att du tränar, böjer dig, går, springer eller kanske cyklar. Oavsett – så utsöndrar då dina leder en ledvätska, och din kropp kommer igång likt en motor. Denna ledvätska gör att brosket, som fungerar som stötdämpare i dina leder blir tjockare. Det händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Blodcirkulationen ökar och cellerna kan ta upp mer syre, vilket leder till att kroppen då lättare tar hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som adrenalin och kortisol. Mindre stresshormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn.
Bara denna vetskap kan ju vara motiverande nog att få till din motion. Att smörja dina leder så att du fortsatt kan röra dig så som du önskar och få hålla dig frisk. Dessutom minskar också risken för skador och den stärker ditt skelett. Så dina leder slits alltså inte genom att du rör på dig, tvärtom. Fysisk aktivitet har istället en positiv effekt på lederna.

Har du ledsmärta – i så fall vilken?

Här är några av de vanligaste ledsjukdomarna som kan drabba dina leder, och som alla förbättras om du rör på dig. Det är viktigt att våga röra på sig, och inte bli rädd om man känner att det gör lite ont. Oftast släpper det onda efter ett dygn. Cirka fem veckor är den tiden det brukar ta innan man känner en positiv effekt av träningen, om du håller igång ca 30 minuter om dagen.

  • Ledgångsreumatism En inflammatorisk sjukdom som börjar oftast i små leder såsom händer och fötter. Lederna svullnar, de blir ömma och du får värk. Inflammationen gör lederna stela, och allra värst är det på morgonen när man skall stiga upp. Det är viktigt att försöka röra på sig så mycket som möjligt även om det gör ont. Reumatism är en sjukdom som inte går att bota, men läkemedel och sjukgymnastik kan göra att inflammationen dämpas och lindrar smärtan. Den kan vara olika besvärande i olika perioder.
  • Gikt är en sjukdom som kan ge upphov till inflammation i lederna och drabbar ofta överviktiga, medelålders mäns stortår. Den orsakas av ett överskott av urinsyra, och angriper vanligtvis en led åt gången. Insjuknandet brukar ofta börja med att man vaknar upp av en intensiv smärta i ena fotens stortå. Tån svullnar upp kring leden och blir ilsket röd. Tån kan till och med bli så öm att dessa våldsamma smärtor kan utlösas bara ett lakan nuddar vid tån. Gikt ger upphov till inflammation i lederna och behandlas inte denna, kan det ge leden en permanent skada.
  • Artros Förr gick artros under det svenska namnet ”ledförslitning”, men den beteckningen används inte längre. Om något är slitet vill man ju så klart skydda det genom att låta det vila, vilket inte gäller för artros. Den som har värk i knän eller höfter skall helst inte sitta stilla, utan röra på sig och försöka motionera även om det gör ont. Genom att använda sina leder bygger man upp muskler och brosk och gör så att värken minskar. Därför gav det gamla namnet helt fel signaler. Artros är den vanligaste sjukdomen i lederna. Den sitter ofta i knä-, höft- eller fingerleden. Den sjuka leden blir stel och gör ont och rörligheten minskar. Leden kan bli rejält svullen och öm. Till en början smärtar leden endast i rörelse, för att sedan kännas även i vila. Till skillnad från många andra ledsjukdomar beror inte artros på en inflammation.
  • Fibromyalgi En sjukdom som innebär en långvarig värk eller smärta i musklerna på flera särskilda triggerpunkter i kroppen. Man har också en ökad känslighet för smärta. De allra flesta som drabbas av fibromyalgi är kvinnor. Vanliga symptom är trötthet och stelhet i kroppen på morgonen. Sjukdomen kan ibland bero på att smärtsignalerna i kroppen är överaktiva. Det finns personer som drabbats av fibromyalgi och sedan blir helt friska, men de allra flesta har ont i många år. Behandling finns som kan lindra besvären.

Överrörlighet!

Om du har en kropp som är överrörlig, så ger dina ledband och senor efter så mycket så att det finns risk för att du överbelastar dem. Hamnar du ofta i ytterlägen så belastas brosket som skyddar benstommen. När brosket blivit bortslitet så kommer delarna i skelettet att röra vid varandra. Detta tillstånd ger smärta och leder till reumatism. Slitaget kan du motverka genom att stärka upp musklerna runt lederna. Ju starkare musklerna är, desto bättre förmåga har de att hålla lederna på plats.

Till sist: är det också viktigt att poängtera att dina leder kan bli överbelastade om du tränar alltför ensidigt, eller om du ökar träningsintensiteten för snabbt. Typiskt fall kan vara en löpare som löptränar varje dag, men kanske aldrig tränar något annat, vilket ofta leder till en överbelastning i knän eller fotleder.

Oavsett varför dina leder gör ont – så mår de alla bättre av att du rör på dig!

Text: Sofie Andersson
Källa: 1177.se
Bild: Pixaby