Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-08-22
Hej då semesterkilon!

Tänk om det vore så enkelt – att det vore öppet köp på de där extrakilona som lagt sig som bomull runt midjan på många av oss under semestermånaderna! Tänk om vi kunde skylla på flickan som sålde glass på stranden, eller på sin partner som ville ta det lugnt mest hela tiden. Eller kanske på gymmet som hade semesterstängt, i alla fall hade det många färre av mina favoritpass. Sedan kan det ju vara så att det varit alldeles för varmt för den där löprundan!

Det händer de flesta!

Sena nätter, grill och rosévin i kombination med stillasittande får även den bäste att tappa formen. Det händer de flesta…

Tiden innan sommaren så lyser flitens låga hos många, med regelbunden träning och goda matvanor som är en vardag. Kanske vill man fixa formen lite innan beach-säsongen drar igång.
Så kommer då äntligen semestern, gymmets hantlar och joggingskorna byts ut mot grillpartyn, och ganska snart så känns kroppens kanter lite mjukare och jeansen lite tightare. Men, ta det lugnt…det går att fixa till ganska snabbt med lite god vilja och motivation.
Det är OK att luta sig tillbaka på semestern om man mår bra av det. Så länge du ser till att ladda batterierna på ditt egna sätt och gör sådant som ger just dig energi.

Hur börjar jag?

Precis efter semestern är den allra bästa tiden för att börja träna och lyckas med att komma i form.

  • Du har massor med energi
  • Ute är det ljust och temperaturen behaglig
  • Du har haft en lång paus ifrån vardagen, vilket har lett till att du har glömt bort gamla ovanor. Då är det ett perfekt tillfälle att sätta upp nya – goda vanor
  • Du har kopplat av, vilat och sänkt dina stressnivåer. Din kropp är stark och redo för träning
  • Under semestern har du haft tid till att reflektera över vad som verkligen är viktigt för dig och hur du vill att ditt liv skall vara. Ta tillfället i akt att sätta upp detta som dina mål för hösten.

För att kunna komma tillbaka till sin gamla goda form, så krävs det att man aktiverar sig, och samtidigt ser till att hålla igen på maten.
Känner du dig riktigt ur form så är promenader och cykling ett bra sätt att starta igång. Vill du börja styrketräna direkt så går det också såklart bra, men ta det försiktigt med vikterna i början. Muskler är en färskvara och du tappar snabbt det du byggt upp.

Det är ett vanligt fel man gör – att man tar i för hårt. Det är faktiskt inte bara att ta vid där man slutade. Om träningen uteblivit under en lång tid så är det att rekommendera att börja försiktigt. Annars leder det lätt till skador och man kommer in i en ond cirkel, utan möjlighet att komma tillbaka. Så trappa upp träningen i lagom takt. Tiden tillbaka är minst lika lång som den tid du varit ifrån träningen. Det är inte det viktigaste att du kör för 100% direkt, utan att du kommer igång med något.

Lägg till 5 bra vanor!

Med bara små förändringar och några nya bra och enkla vanor brukar vara ett sätt som fungerar bra för de flesta.
Att lägga till fem nya bra vanor är lättare än att ta bort fem dåliga. Dock är det bra att plocka bort samtliga sockerbomber som finns i din närhet, om du skapat dig ett sockerberoende under semestern. Ett av de enklaste sätten att gå ner i vikt är att ta bort sockret ur kosten.
När du har lagt till goda vanor, så är det sedan lättare att plocka bort. Om du till exempel äter mer fisk, så kan du lättare minska på korvätandet.

Så börja med  en eller flera goda vanor redan idag!

  1. Förbränningen Kom igång med din förbränning redan på morgonen. Skiva några skivor av färsk ingefära. Koka upp vatten och lägg i skivorna i det och drick sedan. Ingefära innehåller flera ämnen som höjer din energiförbrukning.
  2. Frukosten Kanske har frukosten blivit som en tidig lunch under semesterveckorna? Den mesta av födan har du fått i dig under senare delen av dygnet. Dags att byta vana. Låt frukosten bestå av grönsaker, bär, ägg, magert pålägg. En bra frukost sätter igång kroppen och minskar risken för överätning under senare delen av dagen.
  3. Promenera Försök få till en timmes promenad varje dag. Hitta tiden och prioritera den. Promenaden behöver inte ske på en och samma gång. Promenera till och från jobbet, eller dela upp i morgon och kvällspromenad.
  4. Fettet är viktigt! Det är viktigt att välja rätt fett. Lax och annan fet fisk innehåller ett nyttigt fett. Uteslut inte allt fett i kosten. För att förbränna fett så behöver du fett, dock då i en bra form.
  5. Minska stillasittandet Ta alla tillfällen till den lilla extra motionen. Cykla och låt bilen stå om det är möjligt. Ta trapporna istället för hissen. Försök att tänka till på olika tillfällen då du kan röra på dig lite extra.

 Missa inte höstens ”I form för livet” här på Balansbloggen – med start den 12 september! Då kör vi ”12 veckor för en hälsosammare livsstil!”

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixaby